Jimmys debutanttips till Vätternrundan

Jimmys debutanttips till Vätternrundan

Tidningen CyklaJimmy Karlsson har gått från noll till hundra på sex år. Eller rättare sagt från en matchvikt på 140 kilo till minst ett träningspass om dagen.
– Förra året var jag debutant i Vätternrundan, i år kan det bli på SM. Det är en snabb kurva rakt upp, säger han.

I juli 2013 köpte Jimmy Karlsson sin första racercykel. Det var en av hans kompisar som ”lurat” på honom den och de bestämde sig för att tillsammans cykla Vätternrundan 2014. Kompisen hade cyklat Halvvättern tidigare – för Jimmy väntade debuten i båda loppen.
Och han satsade rejält – våren 2014 avverkade han 400 mil på sin cykel.
– Jag hade hört att man skulle ha minst 100 mil i benen före loppet och jag ville vara säker på att jag var förberedd. Sedan hade jag målat upp en bild att jag mer eller mindre skulle stupa vid målgången, men så blev det inte. Om sedan 100 mil hade räckt eller om 400 var lagom, det är svårt att säga.

Planen ja, den som gick ut på cykla tillsammans med kompisen, gick åt skogen när kompisen skadade sig strax före Vätternrundan. Snabbt fick Jimmy ändra upplägget och han bestämde sig för att i stället klara rundan på under tio timmar.
– Jag hade förväntat mig att det skulle blir tufft, och det blev det också…
Men du klarade det?
– Ja, det gjorde jag. Taktiken var att försöka gå ut lugnt ner till Jönköping för att inte ta ut mig direkt. Därefter väntade 15 mils motvind och då var det tur att jag hade sparat lite på krutet.
Men att klara rundan på under tio timmar är väl knappast en rekommendation till en nybörjare?
– Nej, det kan jag inte säga. Om man inte är extremt vältränad måste man i så fall cykla i en grupp. För en nybörjare är det mer rimligt att cykla på 12–13 timmar.

Jimmy var visserligen debutant på Vätternrundan 2014, men var en rutinerad löpare sedan ett par år tillbaka. Så hade det inte alltid varit.
Fem år tidigare vägde Jimmy 140 kilo och, berättar han, satt mest inomhus och spelade tv-spel. Samma år valde han att ta ett krafttag mot sin övervikt och började så smått att träna.
– Det var min räddning här i livet. Jag hade visserligen lyckats undvika sjukdomar på grund av min vikt, men antagligen hade det inte fortsatt så eftersom jag inte hade någon aktiv livsstil tidigare.
Nu, sex år senare har Jimmy tagit tävlingslicens för cykel med siktet inställt på SM i H30-klassen. Dessutom är målet att klara av En svensk klassiker i år – plus en Halvvättern.
– När jag anmälde mig till Vätternrundan bestämde jag mig för att cykla med en grupp på under åtta timmar. I samma veva blev det Halvvättern för att få en känsla av hur det är att cykla tillsammans. Vi har samma ledare och det blir som en uppvärmning till Vätternrundan, säger Jimmy.

En svensk klassiker hade han planerat i ungefär 1,5 år och det är också hans strategi när det gäller träning – att tänka långsiktigt. Redan inför debuten på Vätternrundan gick Jimmy med i cykelklubben CK Dainon från Nyköping.
Under 2014 blev det sammanlagt 1 300 mil och cirka 800 träningstimmar för honom.
– Ska man cykla under åtta timmar går det fort, nästan 39 kilometer i timmen i snitt. Då måste man vänja sig vid den höga farten. Det är inget som man klarar av själv, säger han.

Han startade tio minuter före midnatt och slogs direkt av hur mycket cyklister som fanns på vägarna. Jimmy var något snabbare än genomsnittet och cyklade därmed om de flesta. Trängseln var markant trots den sena starten.
– Om man är osäker på sin cykel ska man träna tillsammans med andra cyklister inför loppet. Jag tänkte inte så mycket på just den biten, utan trodde att det skulle vara glest på en så lång sträcka. Men om man cyklar långsamt blir man omkörd och som nybörjare måste man tänka på att inte cykla mitt i vägen.
Efter att trängseln avtagit märkte han någonting annat – blåsten. Söderut var det medvind men därefter kämpade han i motvind i 15 mil.
– Det var det värsta jag har upplevt på en cykel i hela mitt liv. Det gick fort ner till Jönköping, men uppåt var det tufft.
– Sedan hade jag förväntat mig att det skulle göra mer ont i rumpan eftersom jag inte hade cyklat så långt tidigare. Men det blev en positiv överraskning, det ska dock tilläggas att det inte var skönt. Jag hade ett par fina cykelbyxor som var anpassade efter ändamålet, säger Jimmy.
Vad är ditt främsta råd för att hålla träningsmotivationen uppe år efter år?
– Först och främst måste man ha tydliga, och realistiska, mål. Många går från noll till hundra direkt, men startsträckan måste vara lång. Nu tränar jag dagligen, men så var det inte i början och då var det heller inte alltid speciellt roligt…

Debutantens tips till debutanten

1. Kontrollera cykeln i god tid.
”Tänk på att slitdelarna ska hålla i 30 mil, se till att däcken är fräscha för att minska risken för punktering samt ställ in sadel och styre korrekt.”

2. Rätt kläder
”Kosta gärna på dig ett par bra cykelbyxor och försök ha många tunna lager kläder, om det till exempel är risk för kyla eller nederbörd. Då blir det lättare att hitta rätt temperatur och du slipper släpa på extra vikt. Detta är bättre än ett tjockt ytterlager med bara kortärmat under. Ha dessutom kläder och utrustning som du är van vid, köp exempelvis inte nya cykelbyxor dagen före loppet.”

3. Fyll på med energi
”Före Vätternrundan bör du ha testat att cykla långt för att se vad din mage klarar av vad gäller intag av energi, samt hur mycket som är lämpligt att äta som uppladdning. Då slipper du få ont i magen eller andra problem. Se även till att fylla på med lite energi regelbundet, snarare än att äta ett fåtal stora måltider. Om flytande energi i vattenflaskor och energikaka i bakfickan funkar, så kan det vara smidigt att ha med sig om man inte vill stanna och äta något vid varje depå.”

4. Håll ett jämnt tempo
”Att gå ut för hårt kan innebära att du inte orkar slutföra loppet, dras inte med i ett högre tempo än det du vet att du klarar av. Bättre att spara på krutet och öka lite sista biten.”

5. Samarbeta
”Om du tidigare har cyklat i grupp, eller åtminstone har koll på förhållningsreglerna när man cyklar i grupp, kan du spara mycket energi på att ligga bakom en eller flera cyklister. På så vis får du lite vila när det känns jobbigt. Om du inte vill cykla i grupp, är det ändå trevligt med ett enkelt sällskap runt Vättern.”
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.