Asics Stockholm Marathon

Foto: Krister Lindström

Asics Stockholm Marathon

PrylarI år har Asics och Löplabbet klivit in som nya tunga partners till Stockholm Marathon. Likt andra stora marathon runt om i världen får det nu prefixet Asics och loppet heter numer Asics Stockholm Marathon.
Igår hade de lansering sin nya kollektion inför årets mara.

På Löplabbets butiker på Kungsgatan i Stockholm visades kläderna upp. Ett rött löpband visade vägen in i de kvällsöppna Labben. Där inne hölls en liten minimässa där grejer lottades ut och man fick klämma och känna lite på det nya prylarna. Så efter ett välkomsttal var det bara att gå loss.

I nya kollektionen ingår förutom en löparkjol, vilket man mycket stolt visade upp, även vindjackor, t-shirts, linnen, korta och långa tights, shorts och den i marathonsammanhang alltid mycket omdiskuterade löparkepsen.

Efter att vi testat de nya officiella, gröna, skorna högg vi tag i Erik Nystedt, vd på Asics, för att ställa lite frågor. Den första är given i dessa sammanhang.

Hur känns det?
Jo det känns bra. Har varit mycket jobb men det är riktigt roligt att vi kommit hit.

Varför gick ni in i Stockholm Marathon?
Vi har länge tittat på Stockholm Marathon och velat gå in där men det har ju tyvärr varit upptaget. Många har föreslagit att vi skulle ge oss på andra lopp men vi har inte varit intresserade. Stockholm Marathon är det toppevent vi vill jobba med så när nu läget uppstod tvekade vi aldrig.

Vad kommer förändras?
Stockholm Marathon är redan ett mycket väl fungerande lopp och organisationen skall få fortsätta jobba med det de är bra på. Det stora för oss är att försöka göra mer av händelsen. Framförallt kommer expot blir större och det kommer hända mer där. Vi vill att det skall vara mer en upplevelse att komma hit än att bara hämta nummerlappen och gå igenom.
Dessutom kommer det märkas på stan under lång tid att maran är på gång. Frånsett en massa annonsering på stan kommer har vi bland annat har vi beställt en 6x9meters vepa för att hängaupp på Sverigehuset ut mot Kungsträdgården. Allt för att skapa löparstämning.

Kommer man känna igen sig om man sprungit Paris eller New York?
Ja det är vårt mål. Vi har tagit stor hjälp av deras erfarenheter så vilket oavsett om man vart i Tokyo, Singapore eller nåt annat av våra lopp så kommer det kännas som hemma. Att resa på världens maror är en stor grej och vi vill därför ge en bra lokal inramning på löparupplevelsen.

Därmed tackar vi för oss och börjar så smått längta efter årets upplaga av maran.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.
 annons