Foto: Gustav Lidmalm/Fotoskolan STHLM

Löpskolning och löpstyrka

ReportageNär jag i november träffade Lidingöloppsvinnaren på 30 km för damer, fick jag en idé att låta henne gå lite på djupet och ge oss insipiration för vinterns vedermödor i spåret.

Ett sätt att lätta upp träningen och inte bara stirra oss blinda på kilometertiden är löpskolning och löpstyrka. Detta är ett brilliant sätt att öka rörligheten i leder och stärka upp muskler för att förebygga skador och få ett effektivare löpsteg.

Som nybörjare hur hittar man kontinuiteten i träningen?
Anmäl dig till ett lopp eller sätt upp ett annat mål. Sedan tror jag veckomål är bra och då inte för höga mål utan kika i kalendern och spika in två pass exempelvis. Jag tror på att registrera sin träning för att öka motivationen. Detta kan göras på nätet, som på er sida, eller i en papperskalender. Slutsats: definiera målen, skriv ner dem någonstans och rubba inte på tränings- och tävlingsplaneringen. Det är inte så svårt få in kontinuiteten. Ifall rutinen blir tråkig, testa alternativträning som simning, gym eller annat. Att hitta glädjen betyder mycket. Glöm aldrig det.

Vad är din erfarenheter av löpskolning och löpstyrka?
Jag har tidigare varit rätt dålig på att lägga in det i min egen träning, men senaste året har jag insett vikten av det, speciellt då jag haft skador som bland annat har berott på bristande löpteknik.

Vad är det för skillnad mellan löpskolning och löpstyrka?
Löpskolning är en överdriven rörelse av ett löpsteg, exempelvis skipping eller hälkick. Löpstyrka är mer övningar för att stärka musklerna, exempelvis tågång för att stärka vaderna. Backpass är ett bra exempel när man tränar löpstyrka.

Vilka är dina fem favoriter i löpskolningsdjungeln?
Hälkick: För att öva på frekvensen i löpsteget, vilket skall gå i ett rappt tempo, med kort markkontakt. Övningen är även bra för rörligheten.
Skipping: Höga knän, som bland annat är bra för höftböjaren.
Hälgång: Tänk på att vara rak i kroppen. Puta inte med rumpan. Tar på framsidan av smalbenet.
Gå på tå: Testa att kicka den själv i rumpan så får man lite extra kraft och övar på balansen i denna övning. Övningen känns i vaderna.
Sprättsteg: Stela knän med raka ben. Är bra för vadet och vrister. Sprätt med benen framåt och du studsar.

Hur gör man för att få så roligt som möjligt under löpträningen?
Hitta kontinuiteten i träningen. Det är sällan någonting är roligt från start. Försök även hitta de hjälpmedel eller tekniker som gör att Du tycker det är roligt att springa. Många gillar att springa med musik eller GPS-klocka. Jag springer aldrig med musik, och då och då utan GPS-klocka. Men jag tror att musik kan hjälpa, spring någon låt, gå någon låt. Och spring inte alltid själv, utan hitta löparkompisar. Dra med dina vänner, kollegor eller familj ut på en löprunda eller starta en tråd på jogg - eller gå med i Runday eller liknande löpargrupp. Jag tror att ha en fast tid i veckan är bra för att få struktur i träningen.

Går det att springa på vintern?
Absolut. Det behövs ingen speciell utrustning, men varma kläder är ju alltid bra. Jag har aldrig haft några speciella vinterskor. Ett bra alternativ om man inte vill springa utomhus är löpband eller inomhushall. Personligen älskar jag att springa utomhus året runt.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.