Skid-Saga

Att åka med huvudet

”Tryck i krönet. Åk stort. Inte stressa. Ut med steget. Upp med blicken. Samla inte skidorna. Hitta träffen. Ner i vinklar. Upp med höften. Fram på tårna. -Jag är stark!! Oh jisses här blev det stumt. Men det kan man leva med! Det här tål du! Åååhh nu sprutar syran! Lugn Saga! Åk bara. Stort. Upp med blicken. Andas. Hitta flow. Tänk inte så mycket.”

Det finns nog få tillfällen jag tänker och konverserar med mig själv så mycket som i skidspåret. Både i tränandet och tävlandet och som i allt annat vi gör tror jag det är viktigt att ha en god inre dialog med sig själv. Just i tränandet och tävlandet är mina nyckelord ”Stort”! ”Avslappnat”! ”Tryck”! Och andra tekniktermer som alltid påminner och snurrar på repeat för att ständigt slipa på teknik och utvecklas.

Oftast handlar det för mig om att acceptera smärtan som brinner under loppet. Att hitta vägar runt den och en nerförsbacke efter uppfärsbacken. Att lura sig själv eller ignorera helt. Men också vara realistisk. Sprutar mjölksyran i andra backen på första varvet och du har två varv kvar på banan, är det kanske ett tecken på att dra ner lite på farten för att inte köra dig dyngstum resterande varv.

Det är något jag gillar med skidåkningen! Att det är minst lika viktigt att åka med knoppen som med kroppen. Också frågor som; vilka konkurrenter står på startlinjen idag? Vad har de för kvalitéer? Om min styrka är upploppet vid mass-start(alla startar samtidigt), hur åker jag då mest energisnålt och smart för att hamna i fight med konkurrenterna där?

Ni hör ju bara vad spännande! Rena rama hjärn-gojjan på massa olika sorters tanke-områden. Vissa dagar fungerar skallen och andra dagar inte alls. Det är likaså en träningsgrej. Formen i skallen måste också underhållas som annan fysisk träning. Att vara mentalt redo för att pressa ut sig till max, att genomföra skidpasset i -23 och stiga upp för morgonstyrka 06.00. Ibland vet jag inte själv hur jag riktigt gör. Ibland vill jag verkligen bara ligga i min soffa och käka choklad och inte behöva duscha två gånger per dag. Det är då det gäller att påminna sig själv om ett härligt minne, styra tankarna och faktiskt finna glädjen. För det är få gånger man mår så bra, maten smakar så gott och man känner sig så nöjd som efter träningspasset. Men ibland behövs ju såklart en riktigt choklad-dag också. :) 

Hur tränar ni huvudet?

Jag gör det bäst genom läsning liggandes på spikmattan, medvetna tankar kring träning och tävling, Kjell Enhager (kolla upp denna om ni inte har hört talas om honom) och att koppla bort skidvärlden en stund med gitarren.  

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.