Triathlon Sprint på Jogersö – Statistik 2016

Med en kropp skapt för 8-10h långa pass snarare än 1h max, är väl denna distans inom Triathlon min absolut minst lämpade. Men då jag utöver min satsning på Ironman i Kalmar i år även tänkt visa att jag är att räkna med på landsvägsdisciplinen tempo i min åldersgrupp som körs på 20-30km är detta trots allt inte bortkastad tid, då jag dessutom får träna på växlingar mellan grenarna och som rookie i triathlon är detta välbehövligt!

Sprint innebär alltså 750 meter simning – 20 km cykling – 5 km löpning med växling mellan och således ingen vila. Just på Jogersö innebär det att T1 (växling nr 1) innehåller cirka 200 meter löpning till cykeln, sen när man väl växlar till löpningen bjuds det på ett elljusspår som på 5 km har mer än 4 ggr fler höjdmeter per km än när jag springer runt Nyköping centrum (så ja, det är backigt!). Med andra ord en rätt tuff avslutning, mot om man hade kört på platt asfalt!

För att själv få lite koll tänkte jag föra ”resultatdagbok” och förhoppningsvis kunna se en förbättring och eller vart det finns förbättringspotential och tänkte att jag lika gärna kan dela med mig av detta här då det inte är några hemligheter som delas ut!

DSC_0866-02


Träningstävling #1 – 30/6

Utrustning: Våtdräkt, Canyon Speedmax CF (TT-hoj m. 60mm-/disc-hjul) och Salming Race R21.
Sluttid: 1:03:35 (1:a plats 5:45 före 2:an)
Simning: 8:22 => 1:17 min/100m (beräknat på 650 meter pga felplacerad boj)
Cykling: 29:33 => 41,1 kmh @ 95% FTP   (icke ordinarie bana pga vägarbete => 19,99 km)
Löpning: 22:03 => 4:19 min/km @ 94% LTHR
T1+T2: 3:35

Kommentar:
Syfte var att ligga runt 90-95% med full kontroll snarare än hårdkörning (vilket skulle motsvara 100-105%). Tuff vind på cykeln och extra höjdmetrar pga annan bana gör att det finns mer att hämta även på samma %FTP framöver. T2 enligt min Fenix 2 blev 47 sekunder.


Träningstävling #2 – 6/7

Utrustning: Våtdräkt, Cervelo S3 (RR-hoj m. 60-/90mm-hjul) och Salming Race R21.
Sluttid: 1:03:15 (2:a plats 2:05 efter 1:an)
Simning: 9:48 => 1:18 min/100m (ny placering av 1:a bojen + varvning på strand => ~750m)
Cykling: 29:18 => 40,0 kmh @ 94% FTP (ordinarie bana => ~19,5 km)
Löpning: 21:04 => 4:09 min/km @ 97% LTHR
T1+T2: 3:09

Kommentar:
Syfte var att ligga runt 90-95% med full kontroll snarare än hårdkörning (vilket skulle motsvara 100-105%), likt tävling 1.

Utförde även en intressant test där jag valde att köra på min linjecykel (RR) istället för tempo (TT) då man på sprintlopp kan tänkas spara tid på bättre manövering bara man kan undvika ta onödig vind på rakorna. Dessvärre resulterade denna test i att jag tappade minst 1 km/h, så nu vet jag att jag måste cykla tempohoj för att spara maximalt på benen och tidsmässigt kan jag på samma watt (% FTP) spara 60-90 sekunder vilket blir ännu fler sekunder om jag går för mitt sprint-max pga luftmotståndets inverkan.

Stämmer arrangörens siffror på löpning inkl T2, så gick T2 på 31 sekunder vilket är fantastiskt bra och innebär även att jag kapade en lite tid i T1 men finns mycket kvar där.

Simon Larsson ifrån OK Hällen sprang in på otroliga 18:40, så han spelade i en helt egen liga då jag kom in på 2:a bästa tid i löpspåret.


Förkortningar:
T1: Växling nr 1 (från simning till cykel)
T2: Växling nr 2 (från cykel till löpning)
FTP = Functional Threshold Power eller på svenska (mjölksyra)tröskeleffekt och/eller 60 min max
LTHR = Lactate Threshold Heart Rate eller på svenska (mjölksyra)tröskelpuls och/eller 60 min max

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.