IW – Indoor walking

Förra vintern innebar träningen för mig mycket joggande på löpband på ett gym. Då hade jag ju Göteborgsvarvet 2019 i sikte så jag ville springa så mycket som möjligt.

Inför den här vintern har jag sagt upp gymkortet och köpt ett träningskort på ett annat ställe där både gym och olika slags pass ingår. Jag kommer att springa ute så länge det känns bekvämt och jag kommer säkert att springa på löpbandet någon gång ibland också, men jag ser fram emot en höst och vinter med lite variation mellan olika jympapass och så detta som jag provade för första gången idag – IW, indoor walking.

Det finns flera olika IW, bland annat IW flow, IW distans och så det som jag var på idag – IW intervall.  Det var ett riktigt tufft intervallpass där man tränar i grupp på en crosstrainer eller ”walker”. Ledaren är längst fram och peppar och instruerar och kontrollerar musiken. I takt med musiken tar vi oss upp för backar, genom skogar och över myrar. Allt i intervallform och där man själv reglerar motståndet på sin walker. Jag fick komma i kontakt med något ytterligare som var nytt för mig, nämligen Borgskalan. Den används som riktlinje för hur mycket man ska ta ut sig i varje intervall. Borgskalan är ett sätt att skatta sin egen upplevda ansträngning.

Eftersom det var första gången för mig så provade jag mig fram lite gällande motstånd, balans, rörelsemönster och ansträngning.

IW är ett bra sätt att träna inomhus i mörker och höst-/vinterrusket och kunna förbättra konditionen på ett roligt sätt. Det var ett extremt svettigt pass med möjlighet att ta ut sig totalt och en underbar känsla efteråt.

Här står jag och inväntar, totalt utanför min comfort zone. Förväntansfull!

Hmmm, vilken ska jag ta?

Jag har hittat en walker och ledaren visar mig hur den fungerar.

Då kör vi!

Borgskalan
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.