Cykel Prylar 7 inlägg 10163 visningar

Är DeGaVi bra cyklar?

Lars
1971 • Ödåkra
#1
21 juli 2017 - 08:49
Gilla
Jag letar efter en ny cykel och hittade detta märket. Cyklarna byggs i Kristiandstad. De cyklar jag överväger är de som de kallar för trekking/hybrid, t.ex. http://degavi.se/wpcproduct/degavi-touring-alivio-mekaniska-bromsar/

Det är rätt mycket standardkomponenter och de är väl inget att orda om - det är ju samma som på andra cyklar, men de har väl egna ramar och så...

En detalj som säljaren nämnde var att de har utanpåliggande vevlager har jag för mig. Varför gör man så? Vad är för- och nackdelarna med det. Där var någon annan detalj som han nämnde men jag glömt som de var rätt ensamma med.
1984 • Sösdala
#2
24 juli 2017 kl 09:54
Gilla
Som du säger så är komponenterna standardgrejer och ramen lär komma från samma asiatiska kataloger som alla andra cyklar i det segmentet, så risken att det är skräp är inte så stor. Jag har ingen egen erfarenhet av märket, men det verkar gå hyfsat för butiken i Lund.

Utanpåliggande vevlager är inget de är ensamma om. Man kan säga att det är lättare att meka med till priset av kortare livslängd (mer exponerad placering).
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#3
26 juli 2017 kl 01:46
Gilla
Utan att veta hur du tänker använda din nya cykel så känns
Ares 105 i färgerna Röd/Vit vara ett mycket bättre köp. Roligare att trampa!
Lars
1971 • Ödåkra
#4
26 juli 2017 kl 15:43
Gilla
Tanken är att jag skall använda den som pendlarcykel. Även om Ares 105 säker är lättare (och om jag tolkar det rätt så är komponenterna ett par snäpp högre än det jag tittat på - alivio) så verkar den inte riktigt uppfylla kraven.

Det som lockar mig med DeGaVi är att man kan få cykeln mer personligt anpassad. Jag tänker t.ex ha kortare spann på bakdrevet. Jag har även kollat på Skeppshults elit/pro och uppskattar att det är kortare steg mellan växlarna.

Angående utanpåliggande lager så är jag inte säker på att de var just det som.de sa att de var ensamma om. Jag tolkar det som att de valt den lösningen för att de bygger cyklarna själva. Kan man tolka det som att det är kortare förväntad livslängd, men att man kanske klarar ut att byta själv när det är dags? Jag är väl inte överdrivet händig, men klarar väl lite själv iaf.
1984 • Sösdala
#5
26 juli 2017 kl 21:30
Gilla
Ja, så kan du nog tolka det.
1968 • Kristianstad
#6
30 juli 2017 kl 13:48
Gilla
Sticker ut hakan lite och undrar hur Daniel kan ha tankar och synpunkter på ett cykelmärke han inte har en aning om?
Jag har pratat med DeGaVi i både Lund och Kristianstad och fått intrycket att det inte är i Asien deras ramar görs utan i Europa och sedan byggs cyklarna i Sverige - i många fall bygger de även hjulen själva (alla utom fabriksbyggda tävlingshjul -typ). Självklart med utländska komponenter eftersom det inte finns någon svensk tillverkning av sådant.
Bästa sättet att ju att fråga i butiken och i Gabor i Lund svarar säkert väldigt bra.
Det viktigaste med att köpa cykel om man vill ha en specialanpassad cykel med egen touch är att köpa den av en lokal cykelhandlare. Har du som i detta fall fattat tycke för en lokalt byggd cykel går det självklart att få den än mer anpassad efter dig.
En lokal cykelhandlare kan dessutom erbjuda service och garantijobb (om det behövs) snabbt och enkelt.
Lycka till med ditt köp och köp en snygg cykel, för då blir du nöjd. :)
(PS. Jag har inte alltid gjort som jag lär men är ändå nöjd med så väl mina Ridley som Kona.)
1984 • Sösdala
#7
31 juli 2017 kl 08:57
Gilla
Han kan det eftersom han har hyfsad koll på cykelbranchen...

Det var dessutom ingen direkt raketforskning eller kontroversiellt jag bidrog med.

Däremot efter lite googling så verkar de faktiskt rita ramarna själva. Kudos till dem.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.