Löpning Om jogg.se 18 inlägg 10303 visningar

Problem med överföring av data

Annica Norman
1974 • Avesta
#1
8 mars 2014 - 10:45
Gilla
Någon som vet varför det plötsligt inte går att föra över mina träningspass från min Garmin 210. Enheten hittas men det låser sig i överföringen av träning. Alla program är nerladdade.
Per Bilén
1969 • Halmstad
#2
8 mars 2014 kl 13:22
Gilla
Har samma problem med min 305. Oavsett dator, webläsare, windowsversion så låser sej överföringen. Hittills har ingen lyckats förklara varför.
1964 • Floda
#3
8 mars 2014 kl 16:22
Gilla
Samma här, får "Invalid length of Base-64 char array or string".
Inga problem att föra över till Garmin Connect.
Har en 910 XT.
Bodil Ahnoff
1955 • Lycke
#4
8 mars 2014 kl 18:40
Gilla
Det verkar som många har uppladdningsproblem . Även om man överför en tcx-fil får man vara snabb (helst klistra in ev. kommentarer till passet från textfil) att spara annars hänger det sig direkt.
Fler än jag som börjar tröttna..?
Leif Höglund
1978 • Stockholm
#5
9 mars 2014 kl 14:53
Gilla
För mig krashar Garmin Communicator Plugin hela tiden. Jag har provat att uppdatera den, starta om datorn och ta en kaffepaus, inget hjälper. Hjälp!
Annica Norman
1974 • Avesta
#6
10 mars 2014 kl 07:28
Gilla
Trist! Och ingen som har någon lösning verkar det som. Jag får söka och hittar jag svar skriver jag det här.
1972 • Alingsås
Administratör
#7
10 mars 2014 kl 09:00
Gilla
Vi har testat på några olika datorer med olika Garmin-enheter här, men lyckas inte återskapa felet. Ni som har problem, vad använder ni för webbläsare/operativsystem och vilken version av communicator pluginet kör ni?
Leif Höglund
1978 • Stockholm
#8
10 mars 2014 kl 09:16
Gilla
Jag fick bara upp en ruta som talade om att Garmin plugin 4.1 eller vad den senaste versionen heter har krashat. Provade både på Chrome och Firefox.

Men nu provade jag på jobbdatorn som har lite mer kräm under huven och då fungerade det perfekt. Kan det vara att min gamla Macbook Pro börjar tappa greppet?
Leif Höglund
1978 • Stockholm
#9
10 mars 2014 kl 19:47
Gilla
Så här ser det ut när det krashar (vilket det precis gjorde igen). https://www.dropbox.com/s/c9ktdcjqmfttoc9/Sk%C3%A4rmavbild%202014-03-10%20kl.%2019.37.37.png

Jag hajjar inte riktigt varför datorn går på knä när det ska importeras från Garmin. Hur många kb rör det sig om i datamängd egentligen? Är det pluginet som är kass? Överföringen via ANT fungerar ju hur smidigt som helst och även uppladdningen till Garmin Connect. Men här så börjar datorn koka.
1972 • Alingsås
Administratör
#10
10 mars 2014 kl 20:23
Gilla
Tack för det Leif! Det meddelandet har jag faktiskt aldrig sett. Har du många pass i klockan kan det nog påverka, men det bör ju inte crasha ändå.
Leif Höglund
1978 • Stockholm
#11
10 mars 2014 kl 20:52
Gilla
Även det har jag tänkt på, brukar rensa varje vecka med förhoppning om att det ska gå fortare. :)
Leif Höglund
1978 • Stockholm
#12
10 mars 2014 kl 22:36
Gilla
Det fungerar dock bra att läsa in .TCX-filerna, vilket ju går hemskt fort. Kanske ska göra detta i fortsättningen i stället, sparar ju massa tid. :)
1970 • Olofström
#13
11 mars 2014 kl 06:51
Gilla
Jag kan inte lägga in mina pass i från min Garmin 610. Jag får upp det likadan som du Niklas, sen efter en stund så kommer det upp att firefox ( som jag kör med ) crashar. jag har provat andra webläsare utan att lyckas bättre.
Per Bilén
1969 • Halmstad
#14
14 mars 2014 kl 09:29
Gilla
Har samma problem oavsett om jag kör med Chrome eller IE, windows 7 eller 8 spelar ingen roll och inte heller vilken dator jag använder. Överföringen hänger sej och jag får stänga ner webläsaren och starta om. Oftast flera gånger. Har testat att tömma klockan, uppdatera plugin men samma problem kvarstår. Det fungerar alltid till slut, men det blir mycket frustration på vägen när man får börja om flera gånger.
1963 • Västra Frölunda
#15
13 april 2014 kl 22:32
Gilla
Samma problem här...hänger sig. Oavsett webläsare!!...vad händer på siten?
Forerunner 910xt..

Firefox kan inte ens upptäcka enheten.
Senaste plugin, drivers...är installerade.
Problemet har varat typ 2 månader...
Anna Romberg
1974 • Hässleholm
#16
22 februari 2017 kl 18:42
Gilla
Hittade denna gamla tråd då jag fick problem med överföringen från min Forerunner 210. Det började med att när jag kopplad klockan till datorn så hittade datorn inte enheten eller så fick jag upp felmeddelande att det var en okänd enhet och inget hände, höll på att bli tokig, ibland fungerade det när jag precis startat om datorn men inte alltid, tillslut lyckades jag ändå föra över efter många försök och frustationen var hög.

Men sedan köpte sonen ny dator och jag installerade Garmin express på hans dator och helt plötsligt fungerade överföringen felfritt och det var bara att koppla in och vips var allt överfört, det var en fröjd och jag använde hans dator några gånger sedan började det strula på den oxå.....:-/.

Nästa son köpte oxå en dator och jag installerade Garmin Express på hans dator och vips fungerade allt igen....och efter några gånger slutade det att fungera även på den.....

Kom då på att jag skall prova på min gamla dator igen och installera om hela programmet, så jag avinstallerade först Garmin Express och installerade det igen och vips nu funkade det. Så nu har jag provat och avinstallera programmet och installera det på nytt då fungerar överföringen. Det funkar ett par gånger sedan får jag avinstallera och installera.

Känns som Garmin Express bygger upp någon typ av bugg i sina egna filer som försvinner när man avinstallerar och sedan kan man föra över några gånger.

Så mitt råd, avinstallera Garmin Express och ta bort alla filer och ladda ner den senaste versionen och installera igen om överföringen strular, det löste mitt problem, jag har även varit i kontakt med Garmin Support men de trodde det kanske var sladden mm (det var innan jag kom på denna lösningen).

De operativsystem som jag provat i är Win7, Macs senaste och Win10.
#17
10 september 2020 kl 12:59
Gilla
Express och installerade det igen och vips nu funkade det. Så nu har jag provat och avinstallera https://9apps.ooo/download/ programmet och installera det på nytt då fungerar överföringen.
#18
19 februari 2024 kl 07:24 Redigerad 19 februari 2024 kl 07:24
Gilla
Danke!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.