Cykel Övrigt 19 inlägg 9843 visningar

Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon

1968 • Tolfta
#1
1 maj 2015 - 16:08
2 Gilla
Bild uppladdad av Fritz
Hej

Det har skapats en grupp på FB (av Anders Adamson) som kräver det som står i rubriken. Jag har själv skrivit flera gånger om detta i min blogg, och i ett försök att kanske kunna påverka politiker så har jag även startat en namninsamling där vi vi ber att de skall Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon.

Ni kan se petitionen här och förhoppningsvis även skriva under - http://www.skrivunder.com/lagstadga_om_15_meter_mellan_cyklister_och_motorfordon

Ett av mina inlägg i ämnet med länk till gruppen på FB - http://cykelbloggar.se/lagstadga-om-15-meter/

Med vänlig hälsning
Fritz
1954 • Arboga
#2
1 maj 2015 kl 19:57 Redigerad 1 maj 2015 kl 19:58
1 Gilla
Är detta seriöst?! Det finns många lagar som ingen följer, och jag är övertygad om att detta skulle bli en av dem.

Även om jag personligen skulle önska att alla bilister skulle håll ut vid omkörning.

De bilister som redan nu visar hänsyn, påverkas inte av en sådan lag, och de som struntar i att hålla ut, kommer att inte göra det i fortsättningen. Oavsett lag eller inte. Ungefär på samma man struntar i röd gubbe, använda blinkers och hålla fartgränser.

Och vem ska stå med måttbandet? :-)
1968 • Tolfta
#3
2 maj 2015 kl 07:28
1 Gilla
Självklart är det seriöst, visst att det du skriver kan anses som ännu en lag av många. Men ta t.ex. lagen som infördes att du måste stanna vid ett övergångsställe ser fortfarande dagligen bilister som bryter mot denna lag, men ändå ser jag en markant ökning av de som stannar.

Jag är även fullt medveten att få in ett sådant beteende hos bilister kommer att ta lång tid.

Men skall vi istället sitta stillatigande och inte göra någonting? Eller har du ett bättre förslag?

(tillägg) Lagen finns redan i väldigt många länder, Sydafrika, USA, Australien, Spanien m.fl.

Med vänlig hälsning
Fritz
1954 • Arboga
#4
2 maj 2015 kl 08:51 Redigerad 2 maj 2015 kl 09:00
Gilla
Man måste få en attitydändring hos bilisterna. Det är inte enkelt, speciellt om man inte själv ser att det finns något problem.

Jag har absolut inte något emot en sådan lag, men tror att den blir verkningslös utan en stor informationskampanj. Jag tror t.o.m. att skillnaden mellan lag/inte lag, inte spelar så stor roll, om man har en stor informationskampanj. Det är attityden som ska ändras, och som betyder något.

Men man ska väl inte kasta in handduken ännu. På senare tid har ju antalet döda och skadade cyklister ökat, vilket i sin tur är ett hot mot den (absurda) noll-visionen. Vilket i sin tur kanske gör att Trafikverket (?) kommer att sats mer på att försöka få ned skadesiffrorna.
1954 • Arboga
#5
2 maj 2015 kl 08:58
Gilla
Om man bortser från snabbåkande cyklister är ju ändå cykelbanor mycket mer effektiva för att få ned cykelolyckorna. Men de är dyra att bygga, men vissa städer satsar ju ändå på sådana.

1968 • Tolfta
#6
2 maj 2015 kl 09:30
Gilla
Jag och många andra tror att en sådan lag kanske skyndar på attitydförändinge hos de som kör motordrivna fordon.

Ang. cykelbanor så tror jag inte det är lösningen, detta då vi, i många fall, resonerar precis som bilisterna resonerar om oss cyklister, fast i detta fall gående. Då är iaf samspelet mellan bilisterna och cyklisterna (oftast) bättre även om det är trångt.

Medans på en cykelbana där vi skall samsas om samma utrymme som gående inte har samma samspel, detta då det inte finns några egentliga regler hur du skall ta dig fram på en cykelbana som gående eller cyklande (eller typ II moped)

Med vänlig hälsning
Fritz
Mikael Lindblom
1964 • Tyresö
#7
2 maj 2015 kl 09:50
1 Gilla
Är på Mallorca just nu och cyklar. Här verkar det som lagen funkar ( med 1,5 m) väldigt bra. Det är som att cykla i paradiset ett mycket vänligare klimat mellan cyklister och motorfordon. Men tyvärr kommer det alltid finnas några tokar på varje sida!
1963 • Trollhättan
#8
2 maj 2015 kl 10:52
1 Gilla
Vi cyklister måste även se oss själva i spegeln och själva leva upp till de spelregler som vi vill att andra skall följa. Mina 5 cent.
Hans Westerback
1958 • Lidingö
#9
2 maj 2015 kl 10:59
1 Gilla
Kommer ni ihåg stingpinnen? :-)
1966 • Koskullskulle
#10
2 maj 2015 kl 11:52
1 Gilla
Ytterligare en tandlös lag kan tyckas men ett litet steg i rätt riktning. Givetvis går det inte över en natt men som sagt så är det ju attitydändringen som nästan är viktigast.
1968 • Kapp
#11
2 maj 2015 kl 16:22
1 Gilla
Det är ju ett problem varje år vis sessongstart.
ÄR både bilist syklist och ivrig löpare själv.
Problemet är tolleransen hos billisterna,som Mikael säger på mallorca är det inga problem, har vart i Sweits och nord Italien och samma där,mycket tollerans med cyklister.
ÄR något med nordbor och bil
I dag i norge hade vi backintervall och var vid ett tillfälle vid slutet av en gång/cykelväg ute i på vägkanten i stället då gångvägen slutar 200meter längre upp och vi måste ändå ut i vägen,
Då kommer Ordföranden i min skidklubb i bil åch hyttar med näven och gör diverse massa mindre fina gester åt oss,
Vi är då 4 vuxna män på rad på vita linjen och utanför den,, han menar då att vi inte ska löpa alls i vägen utan hitta en annan plats att löpa på.. hade en lång samtal med han efteråt..
Problemet som jag ser det är ju billitsternas tollerans för annat bruk av vägbanan än att köra bil.
Tror absolut en lag må till,även om den inte följs så finns den där..
Magnus Billberger
1968 • Falun
#12
4 maj 2015 kl 12:14
3 Gilla
Jag är för!

Karin Svensson Smith, nuvarande ordförande i riksadagens trafikutskott, har en tid drivit frågan om att prioritera cykeln mer ändamålsenligt i infrastrukturen och gällande regler. Hon var med och drev en process som för någon månad sedan ledde till ett riksdagsbeslut om att utreda bland annat en regeländring som skulle innebära att cyklisten själv måste kunna välja om denna ska åka på cykelbana eller på vägen (dvs ett avskaffande av "cykelbaneplikten"). Med en sådan ändring skulle 1,5 m-regeln vara ett logiskt komplement.

För inte så länge sedan läste jag en studie där man visade att cykelbanan inte är så säkerhetshöjande som många vill göra gällande. Studien redovisade statistik på att antalet olyckor visserligen minskade mellan korsningarna, men att det skedde en ökning av olyckor i korsningar som totalt sett ledde till fler olyckor. I min ögon något som känns ganska logiskt. Man försöker separera två trafikslag vilket minskar deras medvetenhet om varandra, men man tvingar dem att mötas med ojämna mellanrum. Särskilt tokigt blir det om cykelbanan är dubbelriktad. Som bilist får man då möte på "fel" sida. Till exempel när man ska svänga höger så behöver man normalt inte korsa någon annans färdväg. Det är dock ganska naturligt att ha koll på en cyklist som man just kört om och att man behöver ta hänsyn till denna. Vid en dubberiktad cykelbana har man sämre koll på cyklist som åker åt samma håll och dessutom kan man få möte på höger sida.

Frågan om efterlevnad av en 1,5 m lag handlar nog om prioritet. Eftersom trafiksäkerhet är en så viktig fråga, inte minst politiskt så kan man mycket väl tänka sig både informationskampanjer och återkommande razzior för att uppnå önskad statistik.
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#13
4 maj 2015 kl 19:02
2 Gilla
1,5 meters lag är bra! (Och jag är oftast mot reglering).
Funkar redan utomlands.
Jag kör med 160 lumen röd blinkande lampa bak och ser tydlig skillnad i bilarnas omkörningsavstånd; med lampa ökar den till just 1,5 meter men utan lampa tänd – även dagtid, är det många som chansar på omkörningar med knappt ett par decimeter tillgodo.
1967 • Mysinge
#14
5 maj 2015 kl 01:55
1 Gilla
Men om jag kör om då, på cykeln?

Skämt åsido, så behövs nog ett beivrande av de regler som finns, och kanske ett par domar. Mången bilist, när de kryper in i sitt plåtskal, blir osårbara och opåverkbara, tycker de.

Jag har för mig att det står nåt om "vingelutrymme" i körkortsboken. - Ja, alltså den för 100 år sedan!
Helmer Tampongförtäraren
1985 • Türinge
#15
5 juni 2015 kl 13:19
Gilla
Ja! Blev nära att bli påkörd av en bråttomröv igår om varken kunde anpassa hastighet eller avstånd. Cyklade längst ut på väggrenen, ÄNDÅ ska det slickas med huven i röven på en. 20cm ifrån bakdäck. Tack som fan.

Måste va mitt big white ass hen tråna över...

Vid annat tillfälle, samma kommun, fick jag möte som körde om när bakom mig öåg även moped och bil bakom (tätt). 10cm ifrån kördes förbi mig (80-väg), bakomvarande fick panik, jag kasta mig åt sidan drog upp fingret och cykelpumpen. Hade känts gott att drämma pumpen genom bakrutan.
Helmer Tampongförtäraren
1985 • Türinge
#16
5 juni 2015 kl 13:25
Gilla
Ger alltid lika mycket utrymme för cyklister som bilar. Blir dock irriterad när cyklister, utan uppsyn bakåt, cyklar 3-5 i bredd på smala vägar och möte uppstår. Livsfara att inte vara uppmärksam på trafik bakom.

Vinddrag av omkörning kan få cyklister vingla rejält - yrkeschaufförer, cyklister och MC-förare är de som fattar vinken att ge utrymme.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#17
5 juni 2015 kl 19:02
1 Gilla
Cykelbanor är jättebra, de använder jag när jag ska åka och köpa glass och liknande. Men nu är det så att de flesta av oss som häckar på det här forumet använder cykeln för träning. Då utgör vi en lika stor fara för de andra på cykelbanan som omdömeslösa bilister är för oss.

Det är dessutom för det mesta så att cykelbanorna finns i tätorterna. Där vill vi väl inte träna.

Jag hade gärna sett att "vägens kungar" långtradarna höll ut när de körde om, det är väldigt läskigt när de stryker alldeles intill.
1968 • Kristianstad
#18
6 juni 2015 kl 00:13
1 Gilla
Jag tycker att det vore en jättebra idé att lagstadga om 1,5 m mellan cyklister och motorfordon!
Självklart är det inte någon som kan springa/cykla/köra/flyga med ett måttband och se att avståndet hålls men det går ändå att se om det är för nära och framför allt så kan det få upp ögonen för gemene man att man ska hålla ut ordentligt för cyklisterna. Jag tror nämligen att många kommer att ändra sitt beteende om det blir en lag. Vad jag grundar detta på? Jo, för jag brukar ofta svära över hur jäkla laglydiga bilisterna är! Det är väldigt vanligt att folk håller hastigheten, stannar för stopplikt osv trots att det vid vissa tillfällen egentligen inte är befogat vid just det aktuella tillfället. Det kan vara ett vägarbete där man glömt ta in skyltarna, det är t.ex. kväll, god sikt inga andra bilister ute och ALLT är precis som vanligt förutom några koner utanför körbanan. Då håller många Homo sapiens sapiens - den tänkande människan...jojo... - exakt det som står på hastighetsskyltarna, det kan vara 30, 50 eller 120. Många tänker inte alls själva utan följer blint lagarna. Hade det varit en skylt med innebörden att man skulle stanna, kliva ur bilen och hoppa baklänges på ett ben runt bilen ett varv hade många människor gjort det!
Vi har allt att vinna på att få en lag på 1,5 m. Även om inte alla kommer hålla det så kanske någon/några liv kommer att räddas just på grund av den lagen.
Men för att vi ska få ett större förtroende hos allmänheten så måste också vi cyklister börja tänka på hur vi beter oss mot andra i trafiken, framför allt de gående. Jag har med stigande ålder börjat få upp ögonen för att jag inte alltid har varit en ängel för de som jag cyklat förbi...men jag har börjat bättra mig rejält! Behandla andra som du själv vill bli behandlad, det är en enkel regel att försöka följa.
Vad det gäller att vi cyklister i grupp är en risk om vi cyklar i bredd osv är ju beroende på hur man ser det. Kör man bil ska man ju egentligen anpassa farten för att kunna stanna på mindre än halva längden av den körbana man ser...typ. Tänk om det står en traktor, lastbil på körbanan som ska svänga höger in på en väg?
Till sist en liten reflektion angående den "absurda" nollvisionen. En vision är något man vill uppnå, ett mål att sträva efter. Det behöver - och är inte - ett realistiskt mätbart slutmål som SKA uppnås. Det är en vision! Det är en önskan om att nå dit där ingen ska behöva dö i trafiken. Det är väl en vacker och bra vision!
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#19
6 juni 2015 kl 10:22
1 Gilla
Det som skulle göra mest nytta är om man började betrakta cykel som ett trafikinslag likvärdigt med alla andra. Att köra om en cykel är då likvärdigt med att köra om en bil, det gör man inte om man får möte eller inte har sikt.

Som det är nu: cyklar du på en smal gata och en bil står parkerad på motsatta sidan då svänger bilen du möter ut för att köra om den parkerade bilen. Då har du ingen plats kvar på din egen körbana utan tvingas ut i diket. "det är ju bara en cykel"
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.