Löpning Skador & Rehab 32 inlägg 26329 visningar

Skavsår i kalsongerna

Olle Svalander
1969 • Lilla Beddinge
#1
5 mars 2012 - 08:18
Gilla
Detta är till dig som har eller har haft problem med skavsår i trakten av arselet.
Jag har det.
Jag jobbar just nu med ett rätt högt BMI (=pretty tjock) men springer ändå och hur jag än gör får jag skavsår på insida lår. Speciellt vid hög svettning.
Jag har provat nya kalsonger, andra kalsonger, löparkalsonger och inga kalsonger. Det gör lika jävla ont.
Har du något tips på hur du gjort för att slippa problemen?
Salva, nylonstrumpor, bra kallingar, rakade eller lurviga ljumskar... vad fasen som helst. (Men föreslår du "gå ner i vikt" så skickar jag dig en bild på skadan tagen med min mobiltelefon och den vyn av min kropp kan skada dig för livet. Just det tipset kan jag nämligen själv klura ut. Men tills dess vill jag bota symptomen.) Jag är beredd att testa allt.
< < < 1 2 > > >
1970 • Uppsala
#2
5 mars 2012 kl 08:21
Gilla
prova en silikonbaserad massageolja, den minskar friktionen.
Olle Svalander
1969 • Lilla Beddinge
#3
5 mars 2012 kl 08:27
Gilla
Nu snackar vi. Tack.
1967 • Umeå
#4
5 mars 2012 kl 08:30
Gilla
Insida lår kanske du kan klara med löpartigths. Det var en viss tröskel att börja springa med sådana då jag tidigare tyckte det såg rätt "fjolligt" ut. Nu skulle jag inte komma på tanken att springa långt utan tigths just för att slippa skavsår mellan låren. Jag brukar oftast ha ett par gamla välnötta vanliga kalsonger under och om det behövs så smörjer jag väl valda delar med vaselin.

Kalle
1972 • Oslo
#5
5 mars 2012 kl 08:35
Gilla
Når jeg kjøpte nye sykkelshorts i fjor fikk jeg med en salve for evt gnagsår.
Denne brukte samboeren min når hun fikk gnagsår av skoa sine. Det funket helt fint.

Denne salven får du også kjøpt løst på sportsbutikk.
Martin Ulriksson
1977 • Vintrie
#6
5 mars 2012 kl 08:54
Gilla
Jag har också haft problem med att insida lår nöter mot varandra. Men efter att jag köpte mig ett par Nike Dri Fit boxers kan jag säga att problemet är borta. Köpte i samma veva en Dri Fit t-shirt och sprang Sthlm Marathon med den utan tillstymmelse till skavsår på bröstvårtorna. Dri Fit-materialet är det bästa antiskavsår-material jag hittills prövat på. Sen om om du vill vara på den säkra sidan kan du alltid köra med Vätternrundans klassiska "rumpräddare" som du kan läsa om här: http://www.medevisalvan.se/Vatternrundan.htm
Olle Svalander
1969 • Lilla Beddinge
#7
5 mars 2012 kl 09:29
Gilla
Lysande. Tajts har jag men nu blir det vaselin, dri fit, ringblommesalva (har hört av en cyklistkamrat att det bor en kvinna i grannbyn som tillverkar egen) + massageolja med silikon (och vilka festliga sidor som kom upp när man googlade det!) och sen hoppas jag slippa gå som Seb Macahan efter varje långpass.
1969 • Stockholm
#8
5 mars 2012 kl 10:47 Redigerad 5 mars 2012 kl 10:47
Gilla
Olle: Stort tack! Nu fick jag nöjet att förklara för kollegorna vad jag skrattade kaffet genom näsan åt. Prova gärna det själv! Inga förskönande omskrivningar i världen hjälpte ju... och dessutom lät man väl som världens mest hjärtlösa människa. Allt bara för att du skriver så bra! :-)

Lycka till i alla fall med att bota både symptom och bakomliggande orsak!
McGortsy
1966 • Aspudden
#9
5 mars 2012 kl 12:45
Gilla
Hahaha!! Fantastiskt rolig och välformulerad frågeställning. Kör jag pass längre än 2 mil måste jag tejpa bröstvårtor och köra ordentligt med vaselin i grenen (ljumskarna) och i mitten på bröstet där mitt pulsbälte annars skaver sönder. Så vaselin tror jag stenhårt på i ditt fall. Se bara till att du är torr när du applicerar det, så det går in ordentligt. Och använd m y c k e t. Jag har även läst att det kan vare en fördel att massera in vaselin redan kvällen innan man skall ut. För att sedan sätta på ännu mer en gång till innan man sticker iväg. Men när jag lubbat maran har det räckt att massera in det nån timme innan. Vaselin är ett undermedel!
1985 • Söderhamn
#10
5 mars 2012 kl 18:07
Gilla
Jag har haft samma problem.
Kör numera alltid med "Nike Combat drifit shorts" under, samt smörjer in mig med vitt skyddaande vaselin som du hittar på apoteket.
Funkar klockis
hernwall
1966 • handen
#11
5 mars 2012 kl 19:18
Gilla
Jukon-salva är också att rekommendera (vissa apotek, friluftsbutiker, etc). Gör underverk både för att förekomma och för att mildra problem som uppstått.
Newlines kallingar är i princip det enda jag använder.
Åsa Persson
1982 • Fagersta
#12
5 mars 2012 kl 19:47
Gilla
har samma problem fast skavet blir alltid i ryggslutet av byxkanten. Brukar köra RFSU´s siliconbaserat glidmedel :-O

Körde Vätternrundan utan minsta skav...insmord i glidmedel hehe
Roland Söderström
1962 • Onsala
#13
5 mars 2012 kl 21:13
Gilla
Glidmedel ar grejen,
Det star till och med pa beskrivingen att det blir glattare ju svettigare man blir :D
Klockrent for lopare.
1968 • Falkenberg
#14
5 mars 2012 kl 22:00
Gilla
Bodyglide: http://www.loplabbet.se/store/bodyglide-anti-blister-chafing-stick.html
Brukar jag använda såväl mellan skinkorna/benen som på bröstvårtor och andra ställen med risk för skavsår/blåsor (även häl & tår med vissa skor).

Jag har också använt vaselin, men tycker detta funkar bättre på längre pass!

Hoppas det läker snart och du njuter av löpning igen!
csaba
1973 • Malmö
#15
5 mars 2012 kl 22:11
Gilla
Jag använder alltid korta tights under byxorna eller shortsen, när jag springer längre distanser, av ju st den anledningen till att jag får svavsår. (på sommaren kan du dessutom få mer bekymmer, då du svettas mer "salt" och det blir "naturlig slipmedel").

Prova tights först innan du börjar smörja in dig med vaselin & olika salvor i onödan.
1956 • PARTILLE
#17
6 mars 2012 kl 09:16
Gilla
När det gäller eld i röven använder jag korta tights i kombination med Idominsalva. Jag har även använt Sportslick i häcken. Speciellt då jag suttit på 24 timmarsspinningarna, har den varit outstanding och hållt hela tiden (inge gelsadel där inte). Den innehåller lite Aloe Vera som det värmer lite grann första gången man stryker på (men bränner inte). Fördelen med sportslick är att den sitter kvar. Idominslava är också ganska envis, men kan nötas bort efter några timmar.
Vad gäller bröstvårtorna, så kör jag med en kompressionströja från 2XU. Sedan dess har jag aldrig haft problem med tutte-skav :-)
Har haft och har delvis samma problem som Dig Olle.
Olle Svalander
1969 • Lilla Beddinge
#18
16 mars 2012 kl 13:35
Gilla
Blev ju genast sjuk men nu har jag provat. Tajts har jag kört med länge men det har inte hjälpt.
Tack för alla förslag. Mina ljumskar och skinkor hälsar och tackar.
Glidmedel med silikon från apoteket har varit mycket bra. Ska testa vaselin nästa pass.

Något som dessutom var roligt var att få gå in på Apoteket i Trelleborg och fråga efter glidmedel och sedan "den största förpackning ni har med vaselin".
– Här är ett glidmedel med lite hetta, sa kvinnan på apoteket.
– Nej tack, sa jag. Jag har hetta så det räcker.
Kände mig tvungen att köpa en tub ormslva också, för att mitt inköp inte skulle se så illa ut. Vet inte om ormsalva gjorde saken bättre eller sämre dock ...
1956 • PARTILLE
#19
16 mars 2012 kl 13:51
Gilla
Använde Du ormsalva till att smörja in den lilla ormen? :-)
Sorry kunde inte låta bli... :-)
Claes Danielsson
1971 • Västerås
#20
17 mars 2012 kl 08:01
Gilla
Själv använder jag vanlig hudlotion till ljumskar och bröstvårtor. Plaskar på ganska mycket och det tycker jag funkar fint.
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.