Härlig cykelsommar att minnas i förkylningstider Foto: L.Å.

Risk för förkylning

TräningHur är det ökar eller minskar träning risken att åka på förkylningar? Normaldosen förkylningar bland vuxna på årsbasis är två till fyra och samtidig klarar sig cirka 15 % helt utan.

Boven bakom förkylningen är ett virus. Att helt undvika alla virus – antalet olika virus som känner sig kallade lär konstant ligga kring 200 – är svårt.

Med lite tur kan du ducka för duschen från nysningar på jobbet, i skolan, i tunnelbanan, i affären fast viruset lär faktiskt kunna spruta upp till två meter.

Men att helt undvika allt sånt som förkylda personer nyst på – hostat på – tagit i – är omöjligt särskilt som viruset håller sig vitalt så länge som sju timmar.

Nej förkylningsvirus drabbas vi av förr eller senare. Men känner kroppen igen viruset – jaha! nummer 133 – »been there done that« – så är allt frid och fröjd – viruset som dyker upp i repris gör dig inte förkyld. Men är viruset i stället okänt – nummer XXX ännu inte bokfört i systemet – finns risk att du blir förkyld.

Om immunförsvaret är i kanonform kan förkylningsviruset vara chanslöst och motas redan i grind utan att du hinner märka några symptom. Blir du ändå förkyld så är förloppet lindrigt.

Ett knackigt immunförsvar ger i stället inkommande virus spelrum och dina förkylningar kan blir många. Risken ökar också för s.k. brakförkylning.

Det anses allmänt att träning och motion stärker immunförsvaret och alltså minskar risken för förkylningar under förutsättning att du inte slarvar med återhämtning-vila-kost för då kan fysisk aktivitet i stället stressa kroppen och sänka garden på immunförsvaret.


Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.