Simulerad höghöjd och VO2max

Då jag inte direkt har möjligheten att bo och träna på hög höjd, har jag som istället gjort så gott jag kunnat, vilket innebär att jag har läst om höghöjdtält och vilken effekt det kan ha på träningen. Dessvärre så är det ingen direkt möjlighet att skaffa ett tält heller, då det dels kostar alldeles för mycket och dels är väldigt svårt praktiskt när man sover flera i samma rum.

Blir nog svårt att övertyga min bättre hälft om att detta är trenden i sovrumsinredning just nu

Åsikterna går hur som helst isär om det ger någon effekt eller inte och de studier som jag har hittat delar även det upp det hela i två läger. Det verkar helt enkelt som om det, inte helt överraskande, är så att vi alla reagerar olika på att träna och/eller bo på hög höjd.

Men eftersom jag hellre försöker vara optimist än motsatsen, så tänkte jag presentera en ny studie som visade på lite mer trevliga resultat. Undersökningen gick ut på att se vilken effekt träning på 1300-1800 meters höjd i kombination med söm på en simulerad höjd av 3000 meter, hade på hemoglobinmassa (mängden hemoglobin i en röd blodkropp) och VO2max. Man hade en hypotes om att det skulle räcka med tio timmar per natt i 22 dagar för att se en positiv effekt.

Därför lät man dela upp en grupp på 14 löpare i två grupper, en som sov i simulerad höjd och en som inte gjorde det. Båda grupperna tränade på samma nivå, dvs 1300-1800 möh. Man mätte maximal syreupptagning samt hemoglobinmassan både vid ett tillfälle före interventionen och ett tillfälle efteråt. Man kollade dessutom på mängden EPO i blodet, samt mängden reikulocyter (omogna röda blodkroppar) samt järnmängd.

Proteinet hemoglobin som fraktar runt syre i kroppen, som är så eftertraktat under t ex löpning

Resultaten var väl inte överväldigande, men åtminstone positiva. Man fann ett ökat VO2max hos gruppen som sov på hög höjd. Dessutom såg man en ökad hemoglobinmassa och ökad mängd retikulocyter i den gruppen. Dock var det som sagt inga enorma skillnader, snarare trender. Järnnivåerna i blodet var lägre i höghöjdsgruppen.

Författarna drar slutsatsen att kombinationen av att träna på naturligt hög höjd tillsammans med att sova på simulerad mycket hög höjd, gav upphov till ett ökat maximalt syreuppptag och hemoglobinmassa.

För min egen del förändrar det inte så mycket. Det är tveksamt hur stor skillnad det gör med höghöjdträning till att börja med och det är knappast en begränsande faktor i mitt fall. Har massor att göra i min träning, där jag kan leka med både mängd, intensitet, periodisering, kost och sömn samt att det tar ett gäng år att få riktigt bra kondition.

Men trots det så är det svårt att inte bli nyfiken, som jag alltid blir även om det inte är seriöst intresse. Kanske är den gyllene medelvägen ett system där man sover med en mask, det påverkar iaf inte andra i sängen på samma sätt och är dessutom billigare :-)
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.