Tankar om det mesta

Konditionstest på Aktivitus

Som en del i min arbetsgivares friskvårdssatsning erbjuds alla anställda göra ett “avancerat test” på testcentrat Aktivitus här i Göteborg. Idag var det min tur och jag var riktigt laddad när jag anlände.

Photo 2013-02-12 06.35.52 em

Jag fick börja med att gå på löpbandet i 5 km/h och efter ett tag började ledaren (Mattias) sticka mig i fingret och mäta mjölksyran i blodet. Vi började i ca 5:30-fart och ökade farten med 1 km/h var 4:e minut tills vi var nere i 4-fart och jag fick då och då rapportera min upplevda ansträngning enligt Borgskalan. I 4-fart – precis innan vi slutade – upplevde jag en avstängning på 18 och enligt pulsmätningarna låg jag då på 183.

Efter lite nedvarvning och dusch fick jag gå igenom resultaten med Mattias och nu började det intressanta.

Mitt resultat

Mitt resultat

Det första vi gick igenom var att hoppet från 1 till 2.3 men det kunde förklaras med att vi började på en för snabb fart men ändå en bra fart för att “hinna” till 4-fart på 20 minuter. Annars ser man ju ganska tydligt hur pulsen ökar och hur mjölksyran också ökar för att ta ett språng när farten höjdes från 4:17 till 4:00

Av detta får man då ut att jag ska träna mina långpass med en puls under eller runt 160 bpm. Mina distanspass bör gå mellan 160 och 175 bpm och på intervallpassen ska jag sträva efter att gå över 175, upp mot 180-185 åtminstone. I mitt fall blir detta i fart (i dagsläget):

Långpass:  5:00 min/km
Distans: 4:20 – 5:00 min/km
Intervaller: snabbt :)

Det man kan säga om det är ju att jag troligtvis tränar för långsamt, för låg intensitet. Får försöka öka på farten lite.

Som sig bör ska man ju av ett sånt här test också få en siffra så man kan jämföra sig med sina kompisar eller ovänner. Min (uppskattade) VO2max blev 57,3 ml/kg/min vilket med mycket liten marginal tar mig upp till högsta betyget

EXCELLENT

VO2max

VO2max

Det var intressant att få göra det här testet och än mer intressant blir det nog om ett år när jag ska göra det en gång till och följa upp det. Man kunde också göra det på cykel, men pulsen och pulszonerna blir ju desamma oavsett om det är cykel eller löpning.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.