If it´s important to you, you will find a way. If not, you`ll find an excuse.

Mängdlöpning, ny kalipermätning och tungt benpass #win

Gomorron allihopa!

Hoppas ni har haft en fin helg!? Min har varit toppen även om brist på sömn har varit genomgående av någon anledning. Sovit dåligt på nätterna, somnat sent, vaknat och legat vaken länge samt gått upp tidigt. :(

I lördags började jag med en morgonjogg med Leon på 6,5 km. Eftersom jag sovit dåligt så bestämde jag mig för att skita i spinningen och springa långpass istället. Då kunde jag styra själv när jag gav mig iväg och hinna vila lite efter frukosten. Fick en extra timmes sömn efter en gigantisk portion havregrynsgröt. Efter vilan så svirade jag om till ett nytt par av mina favoritlöpartights 2XU och tog på mig en kortärmad tröja och jacka. Blev en lite extra prommis med lillen (som tur var) innan jag gav mig iväg och då märkte jag hur satans kallt det var ute! Blev att sätta på sig en långärmad varm tröja också innan jag tog bilen in till stan. Parkerade vid vår gamla lägenhet och sedan sprang jag iväg.

Skönaste tightsen! :)

Hade inte planerat vart jag skulle springa, bara åt vilket håll, och började med att springa runt Skäggetorp i utkanten av stan innan jag kom in i Ryd där det finns ett motionsspår i skogen. Sprang några km på en slinga innan jag fortsatte över till nästa skog i Valla där jag följde Östgötaleden in i Eklandskapet. Fortsatte längs leden och sedan vidare in i Vidingsjöskogen för att slutligen komma ut på en gångbana som jag följde runt ytterligare ett område (Ekholmen) innan jag sprang längs Stångån tillbaka till bilen. Rundan blev 30,5 km och tiden 2 timmar och 47 minuter. Snittempot blev 5:28 min/km vilket jag tycker är väldigt bra med tanke på längden och att stora delar var i skog där tempot inte var så högt när jag hoppade runt stenar en hel del. :)

På eftermiddagen åkte vi och storhandlade och kvällen avslutades med grillning och en film. Somnade sent på kvällen så det var rejält jobbigt att komma upp på söndagen (hade även legat vaken länge under natten). Normalt sett hade jag kunnat sova ut men då jag hade en 9-punkts kalipermätning bokad med coach på förmiddagen och behövde hinna städa, börja tvätta och laga veckans matlådor innan så hade jag inget val..

Började dagen med 13 km morgonjogg (varav första 6,5 km med Leon) och benen kändes oförskämt pigga trots 37 km löpning dagen innan. Tog det ändå väldigt lugnt eftersom jag och Peter hade planerat att köra benpasset direkt efter kalipermätningen när vi ändå var där.

Kalipermätningen gick över all förväntan!! Jag hade tappat från 15,1 % till 13,9 % på tre veckor. Detta innebar 1,3 kg fett, 4 cm mindre i midjan och 3 cm mindre över rumpan. #win Nu har jag inte mycket mer att spela med men väger ändå 69,2 kg... Jag har lagt på mig lite över 1 kg muskler det senaste året så jag är tyngre i mig själv. Rätt kul att det går så bra för mig trots att alla säger att det inte går att bygga muskler och springa mycket. Jag är ett tydligt exempel på att så inte är fallet! Allt handlar om att bestämma sig och jag tror att om man bara är envis nog så kan man göra allt man vill! Låt aldrig någon trycka ner dig och säga att du inte kan. Bevisa motsatsen! :)

Jag (och coach) tror att jag skulle kunna tappa ytterligare ca 1 kg fett och då ligga på runt 68 kg men sen går det nog inte att bli lättare för min del.. Jag är dock rätt nöjd med formen som den är nu så vet inte hur jag ska göra riktigt. Har märkt tydliga skillnader på löpningen nu när jag är lättare, varje kg räknas verkligen. Tänk om man hade varit en lättviktare från början. ;) Grejen är att jag absolut inte vill lägga av muskelmassa. Jag tycker det är sjukt snyggt med muskler och en vältränad fast kropp. En smal sladdrig pommes-kropp är inte min grej. ;) Sen älskar jag att lyfta tungt också, det får man inte glömma. :)

Ja, jag är rätt nöjd med formen nu och jag kommer fortsätta lägga upp bilder på den. Jag har slitigt hårt för att vara där jag är idag och jag är stolt! Så det så! :)
 
Benpasset gick helt ok trots endast 3 timmars vila sedan morgonlöpningen. Övningarna vi körde var;

Ben & rumpa

Djupa knäböj 5 set
Benpress 4 set
Benspark 4 set
Omvänd hacklift 4 set
Liggande legcurl 4 set
Sittande legcurl 4 set
Sidoutfall i Smith 4 set
Gående utfall 3 set till failure (maxreps till benen vek sig)

I eftermiddag ska jag och Peter köra axlar och biceps på gymet. Vi ska prova att byta dag eftersom axlarna behöver en dags vila innan bröstpasset. Eftermiddagsvilan kommer därför ligga imorgon istället denna vecka. Benen får dock vila hela dagen, har endast knallat 7 km med lilen nu på morgonen (så han får sin motion åtminstone). :)

Ha en fin måndag allihopa! :)

Kram C
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.