Lite fart igen och om att sortera bland informationsöverskottet!

Vad roligt att ni var så många som uppskattade förra inlägget om intervaller! Jag vill framförallt inspirera med min blogg men längs vägen i takt med att jag själv lärt mig mera har det blivit fler inlägg där ambitionen också varit att tipsa och informera.


Som Lennart var inne på är det många som tipsar via bloggar och sociala medier och vi lever alla och verkar i ett konstant informationsöverflöd som vi måste förhålla oss till. Det gäller att sortera och välja bort. Varje dag, varje timma, i arbetslivet och hemma. Som nybörjare är det extra svårt att sålla i informationsöverskottet och veta vad som fungerar bäst för dig. Vilka pass ska jag springa? Ultralångpass eller 30-20-10-intervaller? Hur ska jag träna? Enbart lågpuls i tre år eller tre minuter Tabata-intervaller i veckan? Vilka skor ska jag använda? Five Fingers eller Hoka One? Vad ska jag äta? Vispgrädde och bacon eller Gainomax och en stor tallrik pasta? Hur ser en medelväg ut som fungerar i mitt liv är en fråga många borde ställa sig! Alla har vi våra källor till inspiration, våra förebilder och t o m superhjältar och förmånen att veta vilka källor som är bra och vad som fungerar för dig som person kommer först med lite träningsvana och kännedom om den egna kapaciteten!

Vem är din superhjälte?
Den här veckan har jag introducerat lite fartlöpning igen. Att det dröjt så pass länge efter Vintermarathon har dels varit ett medvetet val för att det varit skönt att bara springa lugnt ett tag, dels för att jag har något lågvirulent skräp i kroppen som gör att jag går och nyser och snorar. Det fanns där redan innan maratonloppet faktiskt. Det hindrar mig uppenbarligen inte från att träna men vill tyvärr varken bryta ut eller försvinna. Sedan i söndags har jag faktiskt tränat varje dag även om alla pass varit korta och några också ganska lätta. Så här har det sett ut:

Söndag: 14,4 km lätt distans 4:57 min/km
Måndag: 5 km jogg med dottern. Avslut med 5x100m riktigt snabbt/100m joggvila
Tisdag: 7km inkl 1600-1200-800-400m progressivt från 10km-fart, ca 2 min joggvila
Onsdag: 8km lätt distans 5:18 min/km
Torsdag: lunchpass 10km med 10x200m 200m joggvila

Idag fredag unnar jag mig helvila och imorgon också då vi ska till Uppsala och träffa kompisar och löpning blir svårt att få in ändå. På söndag däremot blir det ett pass igen och då jag redan sprungit två pass med fart den här veckan blir det ett lite längre distanspass, kanske i terräng, förmodligen i lugn fart. Trevlig helg!
?
Vy från köksfönstret i veckan fångat med mobilen. Trots flera plusgrader var det senare ishalka på kvällens löprunda
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.