Spring inte milen första dagen, spring milen på matchdag

Egen erfarenhet

Jag ser oftats, när man ska träna inför en match, att man börjar träna stenhårt redan på dag ett. Något jag själv också gjorde när jag skulle tävla i kickboxning. Jag lärde mig också att göra på det sättet inte var något hållbart i längden. Det bästa med att få resultat i sin träning är periodisering. När jag gick över till Brasiliansk Jiu Jitsu och MMA på KFUM Fightzone var det helt nytt för mig och jag tränade fortfarande kickboxning på Fighting Spirit Kickboxningsklubb och direkt efter ett kickboxningspass cyklade jag över snabbt till nästa pass, BJJ på KFUM Fightzone och passet efteråt var MMA. Glömde visst nämna att jag tränade på morgonen också. Det ledde till att jag en dag, i februari månad, sabbade knät ordentligt och var borta från träning i ungefär sju månader.

Periodisering

Ska inte gå in i det personliga om hur jag mådde utan istället vad jag fick utav den här tråkiga skadan. Jag började träna i perioder för att återhämta mig och få resultat. Mitt mål var att bli bättre i knät som var instabil. Den första perioden var endast stabilitet/balans/rörlighets övningar. Få igång kroppen och stärka musklerna kring knälederna. När det börjar bli mer stabilt och man kan gå någorlunda normalt, påbörjar vi andra perioden som var styrketräning. Nu började utmaningen att bygga benmuskulaturern. Vad är kopplat till benen mer än själva benen? Jo, det är bålen! Det betydde att jag tränade enkla övnignar som marklyft, benböj men även övnignar som press som är mer överkroppsövningar men om man gör det till exempel ståendes med en Kettlebell då blir det helt annan motstånd i kroppen och det är det jag är utefter. Att stabilisera obalansen. Balansen har vi, varför inte träna på att hitta balans i obalansen. Den sista perioden och utamningen att komma tillbaka var att börja träna det jag vill träna kampsport. Den här gången började jag träna annorlunda och jag kände mig mycket starkare och stabilare. Jag bestämde mig att gå min första shootfighting match och jag fokuserade mer på att träna smart eller som jag kallar det nu, Träna med kunskap. Att jag sedan klippte ungefär 10 kg på två och en halv vecka är en annan historia. Periodiserings definition är att dela upp träningsplanering i perioder för att nå ett eller flera mål man har i sikte. Det gör att man optimerar prestationen för att maximera i träningen. Periodisering ger progression!

Periodisering ger progression

Det jag gör med mina kunder och fajters är att dela upp det i tre delar. Jag brukar börja mitt program med en anaerob träning som är renodlad styrketräning. Del två är den plyometriska träningen som är att utöka explosiviteten i musklerna. Del tre är den aeroba träning vilket är kondition- och uthållighetsträning och även laktatträning(mjölksyreträning). Alla är olika och det gäller att lära känna din egen styrka överallt, även där man känner sig obekväm. Det finns personer som är trygga med styrketräning, det finns personer som är trygga med kondition och så vidare. Vi är olika byggd men om man tränar i perioder kan man träna allt och vara bekväm med allt. Du jobbar aldrig fysisk i periodisering, du jobbar framförallt psykisk. Vilket är målet. Har du huvudet med dig har du kroppen med dig. Bara lyssna på Pannie Kianzads intervjuer efter matchen på Cage Warriors 74, hon sa att hon inte var trött hon kunde fortsätta gå ytterligare fem ronder till. By the way en liten inside info, nästa vecka börjar vi match träna med Pannie igen!

Kvällenspass

Ikväll har jag tränat Bilal Musa i nio veckor och vilken förändring det har skett. Vi gick genom exakt samma program Anaerob, Plyometrisk och Aerob. Ikväll är det sista passet efter nio veckor och det är konditionspass. Detta lägger jag upp lite senare så att ni får se hur vi ahr tränat. Ni kan även följa mig på instagram och kolla filmklippen som finns. Ikväll är det som sagt sista passet efter nio veckor. Vi kommer vila från Styrka&Kondition träningen för att se hur kroppen reagerar av att inte träna det vanliga och istället fokusera på sparring eller teknik. Vi kommer därefter påbörja träningen igen och checka hur progressionen har gått i den Anaeroba delen, Plyometriska delen och i den Aeroba delen. Det finns ingen mening att springa milen första dagen, spring milen på matchdag istället!

 

Bild av Peter Johansen

Första Shootfighting match FoB7

 

 

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.