Långpass med krämpor och nya fördelar med näsandning

I dag var det dags för ett långpass. 16 km ville jag få till, och det gick vägen! Trots mindre bra förutsättningar och en mindre pigg kropp. Dessutom upptäckte jag två nya fördelar med att andas genom näsan när jag springer!

Krämpor och annat smått och gott

Familjen åkte till min syster i Stockholm över helgen, och då sov jag, maken och dottern i samma säng. Hon hade en minst sagt kass natt natten till lördagen så jag sov inte mycket sammanhängande sömn då… Den här värmen har också slitit på orken, och en hel dag på Skansen i stekande sol och värme gör sitt till det med. Så när jag skulle ut på långpasset i dag, efter att ha ätit lite pizzarester några timmar tidigare och ett ägg och en glass precis innan, kände jag mig inte helt redo för 16 km.

Dessutom kände jag av benen ganska mycket. Notera att jag skriver benen, för det var inte knät som strulade i dag (det kände jag bara av lite smått ibland). Snarare kände jag av benhinnorna lite på höger ben, och även vaden på detsamma. Det blev alltså en hel del att testa springa på olika sätt; belasta olika, ta stegen olika, använda olika muskler, springa på olika delar av vägen etc för att se vad som fungerade bäst. Stannade även och stretchade en-två gånger.

Jag fick även ta bort pelotterna, eftersom att jag har fått blåsan under fötterna. Och eftersom att det då blev kladdigt klister kvar på mina gröna sulor fick jag ta ett par vanliga sulor (snodde dem från mina Nike Free). Men jag har mina gröna sulorna för att jag har väldigt hög hålfot, och jag behöver mina pelotter för att fötterna inte ska domna bort, så det kändes lite nervöst att springa utan dem. Men det gick faktiskt helt ok. Fötterna började domna bort först efter 13 km, och efter att ha jobbat överdrivet med framdelen av foten ett tag så gick det mesta över så det kändes bara lite smått. Kanske var det för att jag sprang en del skogsstigar i början så att fötterna fick jobba mer då, det vill säga att det blev bättre cirkulation i fötterna då?!

Lärdomar om värme och kyla vid löpning

När jag skulle ge mig ut funderade jag på om jag skulle ta linne eller t-shirt, för även om det var 21 grader var det ganska blåsigt, mulet och jag var frusen. Så jag tog t-shirt… Men alltså, att jag aldrig lär mig! Är det över 20 grader ska inget annat än linne på min kropp från och med nu – oavsett hur frusen jag är innan!!!

När jag var i skogen åkte i alla fall t-shirten av så jag sprang bara i sport-bh. ”Här kommer det ju ändå aldrig någon” tänkte jag och tog av mig t-shirten. I nästa sekund hör jag hur en bil kommer körande bakom mig. Nåja, jag har sprungit i bara sport-bh förut så jag överlevde ??

Nyfunna fördelar med näsandning

När jag springer långpass brukar jag alltid ha med mig vatten och näring (oftast russin då jag inte sprungit några pass längre än 18 km på träning). Förut har jag alltid tyckt att det har varit jobbigt att äta när jag sprungit för att det är lite svårt att tugga och andas samtidigt när man andas med munnen. Men nu går det jättebra att tugga och svälja tack vare att jag andas genom näsan! Toppenbra ju!

Dessutom insåg jag att det är väldigt bra att andas med näsan när man springer där det är mycket knott, mygg etc. Det lärde jag mig dock när jag tillfälligt andades med munnen och fick ett knott i käften… Mindre lyckat, men bra att slippa det när jag andas rätt ??

Restan av veckan

Nu blir det vila i morgon (kanske lite styrketräning om jag får till det) och ett lugnt distanspass på tisdag för att känna av kroppen. Sedan hoppas jag få in ett intervallpass denna vecka för det var ett tag sedan nu!

Nästa långpass blir nog i alla fall lite kortare. Förra året sprang jag inte längre än 15 km förrän andra halvan av juli. Längsta långpasset innan loppet ska ju vara ca 19 km och ligga ca 3 km innan loppet, så jag har god tid på mig att öka upp distansen sista biten. Nu får jag satsa på att få upp farten igen istället!

Men först sömn – god natt!

The post Långpass med krämpor och nya fördelar med näsandning appeared first on Träningsdags..

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.