Morgontur i Torremolinos

Då har jag klarat av ännu ett pass i jakten på sub4 på Hella Marathon Nacht i Rostock. Idag handlade det om at springa en timme i tävlingsfart, vilket i mitt fall är 5:30-tempo.

Hemligheten att springa här nere i värmen är tredelad.

  1. Spring tidigt på morgonen. Idag smög jag mig iväg klockan 7:45 för min löptur. Smygandet var för att inte väcka familjen. När jag kom tillbaka till hotellet klockan 09:00 var det 25 grader varmt ute, vilket fortfarande är helt OK. Igår var det 36 grader varmt här nere när det var som varmast.
  2. Ha med vatten. Jag köpte ett Salomon-vätskebälte för 400 spänn på löplabbet innan vi åkte - se bilden nedan. Detta var det enda vätskebälte jag hittade som tog en stor vattenflaska (600ml följde med) och rymde min telefon, en iPhone av Plus-modell som matchar mina stora händer. Vattenflaskan lämnade jag hemma, men en vanlig 750 ml-flaska från butiken här nere ryms utmärkt i hållaren.
  3. Ta med telefonen eller en karta. Alternativt kan man ha en "hitta hem"-funktion i GPS-klockan eller lokalsinne.

Jag glömmer aldrig när vi var i Kroatien för några år sedan och jag sprang ut tidigt på morgonen utan vatten eller hjälpmedel för att hitta hem. Det gick väldigt bra att springa och jag fortsatte hela vägen in till stan och sprang runt ett tag och tittade på alla fina saker. När jag sedan skulle hem så såg alla vikar likadana ut och jag sprang tok-vilse. Dessutom fick jag ett påträngande toalettbehov och trodde nästan att jag skulle dö.

När jag väl hittade tillbaka till huset vi bodde i trodde jag att alla skulle vara oroliga och leta efter mig, men de hade inte ens vaknat.

Ah, passet idag gick ganska bra. 11.10 km på en timme. 5:24-tempo i snitt. Det svåra är att springa långsamt när man är pigg.

Och att springa snabbt när man är trött. :-D


 

Kika gärna in på min blogg...

Träningsbälte

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.