Vecka 1 - skymning, två pass och välkommen 2020

 

Det har redan börjat skymma när jag tar mig ut på årets första löppass, en fredag i januari. I parken har himlen färgats rosa och lila. Det beror på sotpartiklar, skriver nyheterna. Ett vackert ackompanjang till en löprunda, hur som helst.

Vecka 1 får jag till två löprundor. Ett distanspass på nästan 7 km och ett intervallpass på 5 km. Distanspasset på fredagen känns tungt i både huvud och kropp. Jag får övertala mina ben att ta nästa steg, kanske ett resultat av en lite för härlig julledighet och många firanden. På söndagen, alltså idag, känns det bättre. Benen är starka och löpsteget har mer stuns. Jag kör 10 st 1 min-intervaller med 30 sek vila mellan varje. Försöker ligga mellan 5 min/km och 5:30 min/km i varje intervall, uppför backar och längs med raksträckor. Det är ganska mycket fortare än jag vanligtvis springer. 

Jag började springa under sommaren 2019. Fram till slutet av oktober var träningen väldigt oregelbunden, men så anmälde jag mig till tre lopp under våren 2020 och bestämde mig för att piska igång mig själv. Sedan dess har jag tränat ungefär 2-3 löppass i veckan, med bättre resultat än jag trott. På juldagen sprang jag 13 km, en liten och på samma gång stor bedrift för mig. 

Vårvintern 2020 vill jag få in en regelbunden löprutin, kompletterad med annan träning. Jag visualiserar 2-3 löppass i veckan, gärna följt av 1 styrkepass och ett eller flera rörlighets- eller yogapass. Så mycket träning kommer innebära ett behov av omprioritering i vardagen för mig. Jag inser jag inte kan lägga träningen på typ femteplats i prioriteringsordningen och samtidigt förvänta mig (av mig själv) att jag ska klara av att träna 4-5 gånger i veckan. 

Inför det första halvåret av 2020 vill jag:

- Få in regelbunden träningsrutin. 

- Springa 2 st 10 km-lopp (redan anmäld).

- Springa ett halvmaraton (redan anmäld).

Kanske kommer jag att anmäla mig till något ytterligare lopp. Kanske testar jag någon annan träningsform. Länge har jag längtat efter längdskidsåkning, simning, hot yoga och nyligen har jag även testat på lite bollsport. Det vore kul att fortsätta undersöka andra sporter, och att faktiskt ge kropp och sinne det där som det längtar efter. 

Inför 2020 som helhet vill jag verkligen främst hitta en träningsrutin som passar mig, som är kul och som det går att vara konsekvent med. Jag skulle vilja utmana mig själv fysiskt, att göra det som medvetandet sträcker sig efter och längtar till. Lära mig stå på händer. Yoga flera dagar på raken. Vandra. Äventyr. Och jag önskar att min kropp ska få reflektera mitt inre, hur klyschigt det än låter. Reflektera en stark mentalitet, med allt vad det innebär.

Så. Vecka ett av 2020 är snart lagt till handlingarna. Nu börjar det nya årtiondet på riktigt. Spännande! 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.