Sörmlandsleden Tunabergsrundan (Nävekvarn)

Etapp 37:2 Koppartorp – Kärrgruvorna (8 km)

Rundslinga Kärrgruvorna (1,5 km)

Etapp 37:1 Kärrgruvorna – Nävekvarn (8,5 km)

Etapp 37: Nävekvarn – Lilla Uttervik (6,5 km)

Rundslinga Sjöskogsberget runt (2,5 km)

Etapp 38: Lilla Uttervik – Västra Kovik (7 km)

Etapp 39: Västra Kovik – Dragsviken (6 km)

Etapp 40: Dragsviken – Mellsjön (4 km)

Etapp 41: Mellsjön – Koppartorp (6 km)

Summa dagens distans:  47 km, varav 47 nya på Sörmlandsleden.

Totalt på Sörmlandsleden hittills: 598 km (huvudetapper 1-26, 33-34, 36-41 och 56-62, anslutningsetapper 5:1-5:3, 12:1, 13:1-13:2, 15:1-15:2, 22:1-22:2, 23:1-23:2, 24:1-24:3, 33:1, 32:2, 35:1, 37:1-37:2).

Transport: Bil till Koppartorp, parkering (och fräsch toalett) vid Församlingshemmet.

Check out my run on Strava: https://www.strava.com/activities/3488941202

Ibland frågar jag mig om det är värt den tid jag lägger på träning eller om jag hellre borde nöja mig med ett par pass i veckan och ägna resten av tiden åt något annat – t.ex. vara lite mer kulturell eller uppgradera hemmet med den senaste heminredningen. Men i går någonstans mitt där ute längs med Bråvikens kant kom jag på att det är ju för det här jag tränar. Att gå upp kl 05:30 i februari för att springa i mörker och snöblask till Odenplan för att därifrån hoppa på pendeltåget till jobbet i Flemingsberg är ju inte alltid så kul – just då. Men om man bara hänger i så kommer belöningen och man inser att det är värt det för att ha uthållighet och styrka att orka vara ute i rörelse en hel dag i vår fantastiska svenska natur.

Vi var ett gäng på nio personer som på självaste Kristi himmelsfärdsdagen hade stämt träff vi Koppartorp för att springa den så kallade Tunabergsrundan. Rundan sägs vara en av de vackraste på Sörmlandsleden och det kan jag verkligen instämma i. Samtidigt var den rejält teknisk och under kanske en tredjedel av turen var terrängen så brant eller stenig att det inte alls gick att springa. Därför blev det en riktig heldagstur.

IMG_3826[1]
Ready for take off. Foto: Kenneth LE
Vi valde att starta i Koppartorp och sprang sedan varvet motsols genom att börja med Gruvleden etapp 37:2 och 37:1 för att sedan kunna äta lunch på café i Nävekvarn och även ha möjlighet att fylla på vatten ytterligare en gång till på etapp 38. Man kan förstås också starta i Nävekvarn alternativt springa medsols och avsluta med Gruvleden. Det är en väldigt flexibel tur som går att variera på många olika sätt och även korta av om man så vill. För en mer detaljerad och objektiv beskrivning vill jag hänvisa till Niklas Holmströms bok ”Springa Sörmlandsleden” där Tunabergsrundan beskrivs utförligt. Alla olika valmöjligheter tillsammans med turens naturskönhet och variation gör också att jag känner mig säker på att komma tillbaka hit igen, kanske nästa gång under badsäsong för att då kunna ta något dopp längs med vägen.

Oftare än man kan ana möts man av underfundlig humor när man springer på Sörmlandsleden.

Kabbelgruvan som var en gammal koboltgruva 1785-1822.

Flera tusen år gamla hällristningar vid Koppartorp. Här en av de tydligaste med fotsulor.

Cecilia framför ett så kallat stoll. Ett stoll är en gruvöppning rakt in i ett berg.

På Gruvleden (etapp 37.2 och 37:1) hände det massor hela tiden. Många gruvor, gruvhål och annat intressant såsom hällristningar passerades. Här skulle jag gärna ha tagit det lite lugnare och stannat ordentligt och läst på alla skyltar och tittat ännu mer.

Ett av alla vattenfyllda gruvhål.

Utsiktstorn på etapp 37:1

Från utsiktstornet såg man långt

Den vinterbleka kroppen fick sig (åtminstone delvis) lite sol.

Vid brantare partier som det här fanns det ibland rep att hålla i.

Vacker väg längs med Näveån in mot Nävekvarn.

Om jag var lite ironisk mot Nävekvarn i tidigare inlägg tar jag tillbaka det nu. Nävekvarn verkar verkligen vara mysigt.

Lunchpaus på Systrarna Brådhes café i Nävekvarn.

Det blev en salami och briesmörgås för mig. Den var god men lite klen att springa långt på så jag kompletterade även med en glasstrut.

Dags att ge sig av igen och in på etapp 37.

En av många vackra vyer över Bråviken.

På etapperna 37-39 springer man väldigt mycket utefter Bråvikens kant. Jag sprang bitvis själv för jag ville kunna pricka av rundslingav runt Sjöskogsberget i mitt Sörmlandsledsprotokoll. Fastän jag försökte springa på och det bara blev 2,5 km extra (och även tidigare 1,5 km extra runt Kärrgruvorna) kom jag inte fatt de andra förrän de hade tagit rast. Jag fick därmed lite kortare raster vilket jag också fick känna av i slutet av dagen då alla de övriga deltagarna var väldigt löpstarka och jag verkligen hade behövt den där extra lilla vilan…

Här är ett av alla ställen jag gärna hade tagit ett bad på om det bara hade varit aningen varmare i vattnet (och om jag hade haft en handduk med)…

Ja så här såg det alltså ut lite här och var.

Hav av gullvivor lite överallt – fantastiskt!

För att springa så här långt i krävande terräng behöver man fylla på med vätska. Det finns inte jättegott om vattenkällor längs vägen men längs etapp 38 finns det en kran vid ett vattenreningsverk som man kan använda för påfyllnad. Rekommenderas!

Om man vet vad man letar efter så är det inga problem att hitta till vattenreningsverket, en ca 200 m avstickare från leden.

Kranen på vattenreningsverket i Uttervik.

Efter lunchen kände jag mig riktigt pigg och någonstans vid 35 km hade jag till och med lite hybris och var övertygad om att just denna gång skulle bli den första gången som jag passerade 42,2 kilometer utan att vara trött (!). Sen kom etapp 39. Då kom alla sådana tankar på skam, ja den etappen sög musten ur mig – upp och ner hela tiden i tekniskt krävande terräng över hällar, berg och skrevor. I etappbeskrivningen står det att den ska vara medelsvår men jag skulle nog säga att den var en av de tuffaste etapperna jag sprungit hittills på Sörmlandsleden. Men också en av de vackraste och mäktigaste. Dessutom lyckades jag med ett par felspringningar som inte var av det allvarligare slaget men som ändå gjorde att jag fick ett par extra bergsknallar på köpet…. Sen var låren trötta och jag började även få lite ont i utsidan av ena vristen vilket blev värre ända in i mål, och även rött och svullet utanpå upptäckte jag efteråt. Ja vi får hoppas att det bara var en tillfällig överansträngning och att det går över på några dagar (men i dag dagen efter haltar jag runt…).

Utsikt från Galtviksberget.

Gravröse från bronsåldern på Galtviksberget.

När etapp 40 tar vid lämnar man Bråvikens kant och springer inåt landet.

Våtmark som passeras.

Som avslutning på turen klättrade vi upp på Simonsberget. Man kan även välja en alternativt lättare väg men Kenneth insisterade på att vi skulle upp på berget, och i Holmströms bok beskrivs det som närmast kriminellt att inte välja vägen över berget, så det var bara att plocka fram de sista krafterna och haka på. Mina lår var inte fräscha men klättringen upp var ändå inte alltför ansträngande och utsikten därifrån blev en magnifik avslutning på turen. Någon av medlöparna började fantisera om pizza och ville beställa utkörning dit. (Detta hade dock inneburit vissa praktiska svårigheter varför pizzan fick vänta till Nyköping).

Mäktig utsikt från Simonberget.

Efter att ha gått ner från Simonsberget kunde vi se bergsklacken från andra hållet än vi kommit från. Mäktigt. Detta är en riktig samlingsplats för klättrare och just då var det också en klättrare nästan uppe vid toppen.

Simonberget sett nerifrån. Inget för mig som inte är så jätteförtjust i stup.

Klättrarnas tältplats – fick lite Mount Everest basläger-feeling här.

Avslutande jogg in mot Koppartorp. (På bilden passerar vi även ett par fotgängare).

Trötta fötter efter en heldag på Sörmlandsleden.

Och på vägen hem belv det pizza på Ni & Vi i Nyköping med det fantiskt trevliga löpsällskapet.

Packning: 2 flaskor sportdryck, banan, 2 snickers, smörgås med stekt ägg (till eftermiddagsfikat, lunch åt vi på cafét i Nävekvarn), karta och turbeskrivningar, våtservetter, första-hjälpen-kit, solstift, bankkor, kam, extra strumpor, underkläder och en tröja. Skönt med inte alltför tung packning.

Väder: Ca 15-18 grader och sol.

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.