Stegen du behöver ta för att lyfta din startup

Vare sig du vill det eller inte, finns vissa mycket nödvändiga steg som du med största sannolikhet behöver göra för att ta ditt startup-bolag till nästa nivå. Det kan handla om allt från finansiering, omorganisation, pivotering och liknande. Även om det inte alltid är det roligaste för stunden, så krävs dessa åtgärder. Dessutom behöver det inte alltid vara något negativt eller oroligt, utan snarare inspirerande. Oavsett vad, så kommer stegen att vara mycket lärorika och förhoppningsvis leda till att gå från ett tidigt startup-bolag, till ett etablerat och lönsamt företag.

Hur viktigt är det att få in kapital?

Att gå från ett idéstadie eller startup-bolag till mer av ett etablerat bolag krävs en del administrativt arbete i form av bolagsbildning och formalia. Det krävs också oftast mycket kapital att gå från ett startup-bolag till ett framgångsrikt och lönsamt företag. Sitter man på något riktigt unikt, och om verksamheten besitter en enorm spetskompetens, kan man låta det ta lite mer tid i att utveckla bolaget. Då blir det automatiskt svårare för en konkurrent att komma ikapp. Om du däremot har ett startup-bolag, vars affärsidé är lättkopierad, handlar det mycket om att komma först till marknaden, och det gör bara den som har mycket kapital.

Med det sagt är det alltså mer regel än undantag att få in externt kapital i ett startup-bolagsskede. Vilket typ av kapital som du vill få in kan variera stort. Du kan exempelvis ta in en ”smart” investerare, det vill sägaett bolag eller en person som kan bidra med både kapital och kunskap till dig. En smart investerare är absolut att rekommendera, när man befinner sig i ett startup-bolagsskede, och där resurserna kan vara begränsade. Motsatsen till den smarta investeraren är en ”passiv” investerare, som helt enkelt enbart tillskjuter kapital till bolaget. Detta kan också vara bra, då du får fortsatt stor kontroll över ditt bolag.

Hur kan vi sammanfatta detta?

  1. Du kommer med största sannolikhet att behöva externt kapital till ditt startup-bolag för att växa.
  2. Fundera redan nu på vilken typ av investerare som du vill få in i bolaget.

Rekrytering i startup-bolag

Att anställa personer till ett startup-bolag är ett mycket intressant område. Hittar du rätt person kommer du förhoppningsvis att ha en mycket lojal och driven person i din verksamhet. En person som väljer en, för att vara ärlig, riskfylld anställning i ett startup-bolag istället för ett tryggt jobb på ett storbolag tänker på helt andra parametrar än lönen. En sådan person vill vara med på bolagsresan i ett häftigt, innovativt startup-bolag. En sådan drivkraft vill man behålla.

Det finns också utmaningar i att rekrytera när man driver ett startup-bolag. Ett exempel på utmaning kan vara på den finansiella planet. Man kanske inte har råd att tidigt betala en bra lön, vilket är fullt förståeligt. Istället får man hitta andra incitament för den nyanställde. Man kan bland annat försöka sälja in känslan av att driva upp ett startup-bolag till framgång, eller komma överens om ett optionsprogram om det visar sig vara en duktig person. Att tänka på vid optionsprogrammet är att ha väldigt konkreta milstolpar som måste uppnås, så man minimerar risken för missförstånd.

Sammanfattningsvis

  1. Hittar du en duktig person som vill vara en del av ditt startup-bolag – håll kvar den länge!
  2. Fundera kring optionsprogram, och tänk på att ha väldigt konkreta milstolpar utstakat.

Att ändra sin affärsidé

Det kan ta emot att ändra sitt företags grundidé, men ofta måste det göras i ett startup-bolagsskede. Att göra en så kallad pivotering är att förändra en stor del av sin huvudsakliga tanke med bolaget, för att öka möjligheten att lyckas i framtiden. Det kan bero på en rad olika anledningar. Det kan exempelvis ha kommit en stor aktör som agerar på samma marknad som du, det kan bero på en lagändring eller helt enkelt att du inte når den tänkta målgruppen. Då måste man kunna vara flexibel och ödmjuk att ändra sig, annars kan det bli förödande.

Om man ser det positiva i det hela, så är det alltid bättre att göra en större pivotering när din verksamhet fortfarande är ett startup-bolag. Då kanske det inte krävs jättestor förändring. I vissa fall räcker det till och med att uppdatera sin affärsplan. Ser man exempelvis storbolag som måste göra en omfattande förändring, så är det mycket svårare och mer resurskrävande. Se bara till många av de fysiska klädbutikerna, som måste göra en pivotering och bli mer digitala. Klarar man inte den uppgiften finns en stor risk för en framtida konkurs.

Låt oss sammanfatta!

  1. Var öppen och flexibel i att ändra din affärsidé om det inte går på annat sätt.
  2. Kom ihåg att det är lättare att ändra idé i ett startup-bolag, än i ett större bolag.

 

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.