Hur är löpning användbart? Granska forskningsresultat

Vi är mindre nervösa och oroliga
Löpning och aerob träning kan hjälpa till med Stresshanteringsåväl som i övervinna ångest... Löpare sover bättre och regelbunden jogging rekommenderas för sömnstörningar. När vi springer distraheras vi från problem och vanliga tankar. Hur det fungerar?

För det första hormonet kortisol, som frigörs både under stress och under långvarig ansträngning, hjälpervi kör bättre genom att hålla vårt blodsocker stabilt. Därför bör kortisol efter en svår nervös dag användas för sitt avsedda ändamål och för kroppens bästa, det vill säga att springa.

För det andra, jogga gör oss lugnare på hjärnnivån ökar nivån av gama-amino-smörsyra (GABA), neurotransmittorn i lugn och ro, och gener som är associerade med stress stängs av.

För det tredje lugnar inte bara huvudet. När vi tänker på "nerver" föreställer vi oss hjärnan, eller hur? Men det finns också ett perifert eller autonomt nervsystem (ANS). Det påverkar inre organens arbete och består av två sektioner.

Den sympatiska ANS är ansvarig för kamp-och-flyg-tillståndet och aktiveras under stress. Och parasympatisk - för tillståndet "äta och älska", och det är aktivt för det mesta.

Konstant stress kan leda till en obalans i de två ANS-arbetena. Därför känner vi oss antingen ständigt på kanten eller omvänt svaga och apatiska.

Kronisk stress påverkar också vagusnervens ton. Denna nerv går från huvudet till stammen och är ansvarig för anslutningen av organ och vävnader till centrala nervsystemet. Det är tack vare vagusnerven att våra känslor återspeglas i fysiologiska processer. När han till exempel är väldigt upphetsad kan hans mage eller hjärta värka.


Vi känner oss lyckligare
Att övervinna kilometer varje gång ger hjärnan neurokemiska "belöningar" - endorfiner och endokanabinoider. Dessa är våra interna droger som ger lycka och smärtlindring. Om löparens eufori -«Höga löpare» - vi skrev redan.

Både själva rörelsen och uppnåendet av träningsmål ger hjärnan en sändare av nöje och belöning - dopamin... Det är begäret efter dopaminbelöning som får oss att jogga om och om igen.

Att springa och vara utomhus främjar utsöndring serotoninvilket gör oss glada och glada. Serotoninbrist är associerad med klinisk depression, förlust av styrka och humör vid premenstruellt syndrom. Depression kan inte alltid övervinnas genom att springa, men löpare är mer benägna att fly från den.

Att träna och delta i tävlingar går utöver våra egna gränser, så att vi kan känna våra styrkor och förmågor. Därför löpare och andra idrottare övervägandeen hög självutvärdering och en positiv inställning till din kropp.

I synnerhet människor som tränar sport och jogging har bättre sexliv... Detta beror på både hög självkänsla och god fysisk form, och på grund av den positiva effekten av att köra på hormoner.

Vi tänker tydligare, även när vi åldras
Forskning visar att löpning och aerob träning främjar nervcellernas överlevnad i hjärnan. På grund av benens rytmiska rörelse utsöndras hjärnanneurotrofin - ett ämne som skyddar nervceller och hindrar dem från att dö. Springaförbättras hjärncirkulation, minskar oxidativ stress och saktar hjärnans åldrande.

I Parkinsons sjukdom dör till exempel nervceller som frisätter dopamin. På grund av detta uppstår rörelseproblem. Neurotrofin och neurotrofin neurotransmittorer som produceras under löpning och träning bidrar till nervcellernas överlevnad och i viss utsträckningförhindra sjukdom eller dess framsteg.

Våra nervceller nätverkar ständigt. På vetenskapsspråket kallas dettaneuroplasticitet: nya anslutningar bildas, tack vare vilka vi lär oss rörelser eller kommer ihåg. Och löpande bidrar aktivt till detta.

Löpare bättre utvecklad kopplingar mellan delar av hjärnan som är ansvariga för planering, beslutsfattande, minneoch multitasking. Och ju mer vi springer desto starkare blir denna effekt. Samma områden försämras med åldern, särskilt i Alzheimers.

Vi åldras långsammare
Ingen vill ha inte bara demens utan även rynkor. Ja, åldringsprocessen pågår, men dess hastighet kan vara annorlunda. Löpning främjarsakta ner åldrandet på molekylär nivå.

Vår kropp kan bygga muskler, tvinga celler att dela sig, men det finns en risk att utveckla cancer, kronisk inflammation eller helt enkelt förkorta telomerkromosomerna. Det här är kromosomernas slutavsnitt, och ju längre de är, desto längre lever vi.

MTOR-signalkaskaden utlöser tillväxt- och åldringsprocesser. Detta händer när det finns tillräckligt med mat, särskilt animaliskt protein. MTOR-kaskadsaktar nernär vi tränar och utsätter oss för metabolisk stress - vi är hungriga eller vi springer mycket.

Som ett resultat minskar inflammation i kroppen, telomerer bevaras bättre och celler startar autofagiprocessen - användning av skadade proteiner.

Långdistanslöpning förlängervår ungdom. Studier har visat att löpare lever i genomsnitt 3 år längre, och deras risk för för tidig död minskas med 25-40%... Varje körning tillför sju timmars livlöfte oss forskare.

Forskning bevisabromsar åldrandet av hjärt- och muskelceller hos löpare. Även om du börjarstöta på vuxen ålder, kommer denna effekt fortfarande att vara.

Samtidigt förstör långvarig exponering för solen kollagen och hyaluronsyra i huden, och detta leder till rynkor. Överträning kan också negera alla anti-aging effekter och fördelar med att springa.

Vi har en detaljerad artikel om effekten av att springa på huden, dess skönhet och hälsa - Läs det.

Vi blir friskare
Enligt recension American Mayo Clinic, löpning kan förhindra högt blodtryck, fettmetabolism, typ 2-diabetes, prostatit, andningssjukdomar och till och med cancer. 

Jogging är bra för att träna ditt hjärta och minska risken för hjärtinfarkt. Med regelbunden träning anpassar vi oss till dem och den så kallade kardiovaskulära anpassningen (kardiovaskulär kondition) förbättras. Om det inte finns någon stress ökar risken för hjärt-kärlsjukdom. Om löpning inte är din sport kan du spendera tid på online casino - chanz.

Löpning är också bra för blodkärlen. Att täcka minst 11-23 km per vecka är viktigtminskarlipoproteinnivåer med låg och mycket låg densitet. De är bärare av kolesterol och fettsyror i blodet. När det finns för många av dem ökar ateroskleros - kärlsjukdom - chanserna. Vi skrev om detta i detalj i artikeln omkörning och kolesterol...

Löpare är mer benägna att behålla sin syn. Detta beror på det redan nämnda neurotrofinet, som inte bara skyddar hjärnan utan också näthinnan. Trots allt bildas näthinnan också av nervceller som behöver neurotrofin.

Som framgår av 21-åringen studielöpare är mindre benägna att bli mindre rörliga och beroende av hjälp. Det fanns ocksåupptäcktatt kvinnor som sprang eller aktivt rörde sig fick mindre ben- och muskelsmärta med åldern än de i den lata kontrollgruppen. Kör positivtpåverkar också ryggraden...

Benens leder utsätts för betydande stress under körning. Men om du tränar klokt, väljer du rätt skor och är uppmärksam på teknik, löpning är bra för leder, särskilt de med artros. Det är ett kroniskt tillstånd där lederna blir inflammerade och förstörda.

Gemensam stress påverkar immunsystemet för att stoppa inflammation. Viktminskning, normalisering av ANS och hjärtfrekvens och kostoptimering under träning kan alla lindra artros.

Springa hjälpernormalisera vikten och förhindrar utvecklingen av ärftlig fetma. Från bara enjogga gå ner i viktsvårt, men regelbunden motion förändrar din livsstil, tvingar dig att äta rätt och hålla sig till regimen. Allt detta, tillsammans med minskningen av ångest, lanseringen av kaskaderna av livslängd, avstämningen av nervsystemet, hjälper till att gå ner i vikt och bibehålla en normal vikt.

 
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.