5 viktiga typer av appar för löpare

Äger du en mobiltelefon så har du ett kraftfullt verktyg i fickan som kan hjälpa dig med löpningen på flera olika sätt. Det är faktiskt inte längre nödvändigt att investera dyra pengar i specialenheter såsom en fitbit-klocka, då du kan få precis all funktionalitet du behöver från den mobiltelefon du redan har.

 

Vi ska gå igenom 5 kategorier av appar som kan vara av speciellt intresse för dig som löptränar. De flesta av dessa är användbara oavsett om du är amatör eller mer seriös med din löpning. Många av dem är helt gratis medan vissa finns i både en grundläggande gratisversion och en mer avancerad proffsversion som kostar pengar.

 

 

1. Personlig tränare/löpningsassistent

 

Det finns gott om appar som är skapade för att vara totallösningar för träning. De flesta appar håller koll på hur många steg du sprungit, distans och hastighet. Du kan också lagra data för att se hur du utvecklas samt sätta personliga mål. Många appar har dessutom otroligt många extrafunktioner för att hjälpa till att hålla dig motiverad. Exempel på sådana funktioner är mätning av kaloriförbränning samt sociala funktioner som hjälper dig att tävla mot andra användare. Hur mycket funktioner du egentligen behöver är en smaksak. Populära appar inom detta område är Runkeeper, MapMyRun, Strava och 5K Trainer, men det finns många fler att välja mellan.

 

2. Kartappar

 

En kartapp har de flesta redan förinstallerade på sin telefon i form av Google Maps eller Apple Maps. Men det finns även andra appar som Waze för den som föredrar dessa. En kartapp ger dig friheten att alltid veta vart du är. Om du är på resande fot och befinner dig i okända kvarter i en helt ny stad kan du fortfarande med hjälp av en kartapp hitta en bra löprunda i din närhet. Du kan dessutom i förväg plotta ut din rutt och veta hur lång rundan är. Detta är mycket värt för löpentusiaster och det hjälper dig att hitta nya löparrundor som du aldrig hade tänkt på annars, till och med i din hemstad.

 

3. Underhållning

 

Musik, talböcker eller podcasts kombinerade med ett par grymma hörlurar är ett måste för många löpare. Både Android- och iOS-telefoner har kraftfulla förinstallerade applikationer för dessa. Men många som är seriösa med sin lyssning väljer ändå att installera mediaspelare från tredje part. Populära spelare du kan pröva är VLC, Infuse och Diceplayer. Utöver mediaspelare har många löpare även spel och andra nöjesappar på sin telefon. Dessa är perfekta som tidsfördriv medan man sitter på bussen på väg till löparspåret eller väntar på att löpkamraten ska bli klar. Exempel på populära casinospel finner du till exempel på www.bonusfinder.com/sv/free-spins/.

 

 

4. Kost- och dietappar

 

Om du märker att du har nått en platå i din löpning kan det göra stor skillnad att se över din kost. Genom att få i dig rätt mängd nyttiga kolhydrater samtidigt som du ser till att du får alla nödvändiga vitaminer och proteiner ser du till att du orkar springa mer, får ut mer av din löpning samt minimerar skaderisken. Populära alternativ är MyFitnessPal, Nutrients och MyPlate.

 

5. Sömn och avkoppling

 

Sömn och vila är ett annat stort område i ditt liv du bör se över för att nå större framgång i löparspåret. Du måste se till att du får tillräckligt med sömn varje natt. Du kan även förbättra dina resultat märkbart genom att reducera din stressnivå med hjälp av mindfulness och meditation. Det finns givetvis appar som kan hjälpa dig även på detta område. För att hålla koll på din sömn finns det appar som Sleep Cycle, Sleep as Android och Sleepa. När det gäller meditation är omtyckta appar Simply Being, Omvana och Insight Timer.

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.