RunTobyRun!

Toby tipsar 4: spring baklänges!

Under mitt lilla ”bokprojekt” har jag gått igenom 550 inlägg och ”race reports”, ett arbete som förstås väcker massor av minnen. Som Lund runt, november 2018.

Loppet, som går genom det ”osminkade Lund” snarare än genom det turistiga och vykortsvackra, var 27.8 kilometer. En bra runda, men lite i längsta laget utifrån dagsformen så jag bestämde mig för att dela upp sträckan i två och börja med den östra halvan. Premiäråkte spårvagnen till Telefonplan och sprang sedan via Östra Torn, Mårtens fälad, Linero och Råby till målet vid Klostergården – alltså ”baklänges” jämfört med när jag sprang loppet.

Tanken var framför allt att slippa 70-80-metersklättringen uppför östra Lund – i gengäld fick jag rejäl motvind i 2 kilometer på fälten vid Råby.

Att springa om ett ”gammalt” lopp kan ju vara nog så bra träning – men att springa det baklänges kan ge helt nya perspektiv. Prova du också!

Men jag menar förstås åt fel håll, inte baklänges på riktigt. Verkar i jobbigaste laget..

RunTobyRun!

www.runtobyrun.se

2 kommentarer till inlägget

Kenneth Ekman
1961 • Uppsala
#1
20 april 2021 - 13:11
Men att springa baklänges på riktigt ska ju vara bra träning sägs det.
Men kanske inte en så lång sträcka.
Annars ett bra tips. Man ser mycket nya saker och får nya perspektiv när man kommer från andra hållet. Gäller nog för övrigt även i andra sammanhang än löpning.
Thobias Ligneman
1967 • Västra Ingelstad
#2
20 april 2021 - 19:17
Tänk utanför boxen!
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.