Sökresultat

Skåneleden Olofström-Osby. Dag 3.

Vandringens tredje dag ska visa sig bli vattenlös och vattenfylld på samma gång. Ont om vatten i flaskorna men desto mer från ovan! Sista biten mellan Glimåkra och Osby är betydligt mer lättvandrad än de två tidigare dagarna. Det är nästan bara grusvägar och större stigar. Vi höjer promenadhastigheten...

18998 10 augusti 2022

Skåneleden SL1 Olofström-Osby. Dag 2.

Jag har sovit som en stock på den (säkerligen superdyra) nya madrassen och nu är kroppen redo för en ny dag. Och 31 nya kilometer. Men först gröt. Det där med påsgröt är tufft när man är gröt-taliban och äter enligt EXAKT samma recept varje dag. Men jag har hittat en som funkar. Om man lägger till salt...

18998 9 augusti 2022

Skåneleden SL1 Olofström-Osby, dag 1

Vi är i mål efter tre dagars vandring på Skåneleden mellan Olofström och Osby. Först en bit in på första dagen inser vi att 83 km är ganska långt om man snittar 3-4 km i timmen… Etapp: 3A+4 (Olofström–Brotorpet), 5+6 (Brotorpet– Glimåkra) och 7 (Glimåkra-Osby) Hur: Tåg till Olofström och hem från Osby....

18998 8 augusti 2022

Skåneleden SL4: Snogeholm-Lövestad

För Skåneledenetapper som kräver lite logistik är det bra att ha vänner. Med två bilar slipper man ta till tantcykeln eller anpassa sig efter bristfällig kollektivtrafik. Igår sprang vi etapperna mellan Snogeholm och Lövestad med bästa tänkbara sällskap. Etapp: 11 (Snogeholm-Vitabäck) och 10 (Vitabäck-Lövestads...

18998 20 augusti 2021

Skåneleden: Åkes rundled med moms

Vi har lite lösa sträckor kvar som vi behöver bocka av i vårt Skåneledenprojekt. Sträckor som är för korta för att bli något vettigt av. Eller där logistiken inte funkar alls. Dagens utflykt blir i löparskor för att det helt enkelt går mycket fortare när man i brist på buss behöver ta sig fram och tillbaka...

18998 25 juli 2021

Skåneleden SL5 Ven

Jag sprang runt Ven häromveckan, men eftersom inte Fredrik var med så räknas det inte i vårt Skåneledenprojekt. Så det blev en sväng till. Enligt konstens alla regler! Hur: bil till Landskrona och båt över.  Det är många som reser till Ven i semestertid så se till att boka plats på båten.Etapp: 9A Ven...

18998 10 juli 2021

Skåneleden SL4 Kåseberga-Ystad

Det var längesen vi bockade av etapper i vårt Skåneledenprojekt men igår blev det tillfälle. Och vi tog löparskorna… Etapp: 2 (Kåseberga-Nybrostrand) och 1 (Nybrostrand-Ystad) Hur: Tåg till Ystad, buss till Kåseberga och löpning tillbaka till Ystad. Svårighetsgrad: Inledningsvis väldigt kuperat på gräs....

18998 7 juli 2021

Vandringtipset: Rydebäck-Borstahusen

Inlägget skrivet i betalt samarbete med Landskrona stad. Den 10–12 september anordnar Landskrona stad Vandringsgillet. Under tre dagar bjuder de in till vandring och guidade turer som går genom storslagen och unik natur, längs hav, genom skog och på ön Ven. God och vällagad mat hör vandringen till så...

18998 20 maj 2021

Skåneleden SL1 Söderåsens nationalpark-Åstorp

Vi prickade bästa vädret inför helgens vandring. Skäralid-Åstorp är magi på riktigt. Och snäppet ännu bättre när man slipper långkalsongerna! Etapp: 4 (Söderåsens nationalpark-Klåveröd),  3 (Klåveröd-Krika Skog), 2 (Krika Skog-Hålebäck) och 1 (Hålebäck-Åstorp)Hur: Bil  till Åstorp via tältgömma vid Hålebäck....

18998 20 april 2021

Lätt!

Jag älskar att känna mig lätt. Därför springer jag i lätta skor. Och gömmer väskor under granar för att kunna vandra med minimal packning! Gårdagens väskgömma ser ni ovan. Under en random gran någonstans mellan Skäralid och Åstorp. Väskan innehåller allt för själva övernattningen: tält, sovsäckar, preppad...