20 september 2018 kl 21:01
För mig räcker det att fokusera på hög kadens då och då så håller jag den uppe. Jag vet att jag klarar 210 om jag vill men jag tänker inte så mycket på det numera. Jag har dock ett annat trick då jag ofta springer alldeles för hårt och blir skadad. Jag behöver ett mothåll och har kommit på ett sätt som för mig både funkar som mothåll och stegfrekvenshöjare utan att jag egentligen behöver titta på kadensen. Jag kan titta på den efteråt om jag loggat passet via klockan.
Tricket är att andas in/ut på 6 eller 8 steg. Har provat 10 också men det var rätt extremt så det var länge sedan sist. Finessen är att för att inte få andnöd kan jag vare sig springa för hårt alternativt att jag måste öka stegfrekvensen för att andas ikapp. Man lär sig reglera så det blir lagom. En brant uppförsbacke funkar också, det är bara att trippa på med ännu snabbare och kortare steg, men ibland släpper jag på och andas normalt/fortare periodvis.
Standardpasset, halvlugnt, är då andas in/ut på 6 steg. Då hamnar jag automatiskt runt 190-200 i kadens i snitt. Dagsformen avgör hur fort det blir, jag har ju en inre pådrivare så jag balanserar kring en punkt där jag ibland går över, ibland under "jämvikt" för max fart med andning på 6 steg.
Då och då, om jag vill ta det extra lugnt, kör jag på 8 steg. Det kan nog bli aningen högre kadens i snitt men lägre fart om inte luften ska ta slut. Det är rätt jobbigt innan man vant sig...
Jag gillar att ha något att fokusera på och andningen är ett bra sätt att kombinera två saker samtidigt - inte för hårt och hög kadens.
Jag vet att en del har invändningar kring det här men det funkar hur bra som helst!