1963 • Bromma

Progressiv distans via Brommaplan, Lillsjön och flygplatsen

Torsdag 12 november 2020 09:21

Löpning - Distans
VerktygKopiera passetRadera passet
Kopiera extra data
Vill du radera detta träningspass?
Nä, alltså jag behöver nog sällskap. För att hitta mitt prattempo skulle jag behöva prata. Det är avvikande nog med en 57-åring som rejsar runt på gångbanorna; om jag dessutom skulle prata högt för mig själv skulle jag nog få många konstiga blickar (om än också coronasäkert avstånd på plus-sidan). Allvarligt talat går det ofta för fort på distanspassen. Med sällskap brukar farten automatiskt hållas ner. Får lösa det framöver i vinter, när restriktionerna medger det igen. Tendensen jag har är att när det känns aningen jobbigare i något avsnitt, pga uppförsbacke, motvind, underlag och - inte minst - lite dålig feedback från klockan, så tar jag i lite mer. Kalla det fåfänga om du vill, alternativt en sida av pannbenet som inte riktigt är optimal i träningssituationen? Läste nyss Jonathan Beverlys krönika om att träna i ytterlighetszonerna, dvs riktigt snabbt när det ska vara det och riktigt långsamt när fokus är på att öka den aeroba grundkapaciteten. Det första gör jag, det andra slarvar jag med, utom när jag har sällskap.
10,23   km
Distans
40:08
Tid
3:55   min/km
Snitt
178
Stegfrekvens
127   m
Total stigning (clk)
New Balance TC Fuelcell
Total distans: 
45:08:10
620 km

Kommentarer

Patrik Hägg - 12 november 2020
Sjukt imponerad av den fart du håller. :-) Så snabb vill jag också vara någongång. Bra jobbat Gunnar.
Mikael Lipschütz - 12 november 2020
Känner igen mig så mycket. Jag springer merparten av alla mina mil (lite drygt 10 mil/vecka i snitt) själv. Då hamnar jag i spannet 4.10 - 4.20. Finns många som har en åsikt om det.
Men vid sällskap har jag inga problem att hålla ner farten :)
Gunnar Durén - 12 november 2020
Tack Patrik! Skulle gärna ha mer av Din fart ;-)
Mikael: precis, man har ju sin marschfart.
Det surrar liksom obekvämt i växellådan om man inte får lägga i den
Mikael Lipschütz - 12 november 2020
Visst är det så Gunnar. Men ska försöka ta det som ett halvt löfte för mig själv att sänka distansfarten framöver. Det tar nog ett tag innan det sitter. Nu har jag sprungit flera år i min nuvarande distansfart. Svårt att lära gamla hundar sitta? :)
Mikael Fågelborg - 13 november 2020
Tycker det är få, för att inte säga någon som tränar så klokt efter givna förutsättningar som du Gunnar. Iaf är du en ledstjärna för mig i detta, för att nämna en punkt. Ja det gick kanske väl lite väl fort denna gång, men så fick du ett lite längre tröskelpass till godo. Man kan ju välja att se det på det sättet eller? En blick i dagboken visar tydligt att du har en dag mellan varje kvalitetspass, det borde ge en ganska bra åth tänker jag mig. Din reflektion kring backar motvind och underlag känner jag igen, men är det inte så att det är kvalitéer som är värdefulla och som vi ska vara tacksamma över? Jag menar hade vi "gett upp" när syran slår till eller tröttheten kommer över oss under ett 800 eller 1500 m lopp hade vi knappast varit där vi är idag eller hur? :-)
Mikael Lipschütz - 13 november 2020
Mikael: Om jag lärde mig träna klokt kanske jag skulle bli ännu bättre. Har kanske slagit i taket nu med den träning jag bedrivit och måste tänka om lite för att kunna utvecklas
Mikael Fågelborg - 13 november 2020
Bättre på vad? Det måste du först definiera, sen kan du anpassa träningen för att nå ditt uppsatta mål.
Gunnar Durén - 13 november 2020
Tack för fin återkoppling! Jag tror att variation och omväxling är viktiga ingredienser i utvecklande träning. Och en för min del lite underanvänd ingrediens är lugn distans. Den skapar förutsättningar för återhämtning och minskar samtidigt risken för alltför stor andel kvalitetspass i träningsvolymen.

Etapper

DistansTidTempoPulsTot. tidTot. dist. 
11,00 km4:194:1904:191,00 km
21,00 km4:054:0508:242,00 km
31,00 km3:573:57012:223,00 km
41,00 km4:004:00016:214,00 km
51,00 km3:563:56020:175,00 km
61,00 km3:563:56024:136,00 km
71,00 km3:503:50028:047,00 km
81,00 km3:503:50031:548,00 km
91,00 km3:503:50035:449,00 km
101,00 km3:393:39039:2210,00 km
110,23 km0:463:19040:0810,23 km