Löpning Tävlingar & Motionslopp / Tjurruset 10 inlägg 4711 visningar

Tjurruset

Anders Ström
1956 • Skogås
#1
9 juli 2013 - 06:05
Gilla
Inför Tjurruset i oktober, hur bör man bäst träna och härdas inför de kalla tjärren. Jag brukar springa hela hösten i bara shorts och duscha 2 minuter iskallt efter. Hur bör man vara klädd på loppet? Shorts elle långbyxor? Vilka sorts skor?
Lisa Davidsson
1985 • Karlstad
#2
9 juli 2013 kl 07:18
Gilla
Jag tror inte du behöver härda dig speciellt mycket innan. Jag sprang förra året och hade bara tränat som inför ett vanligt millopp. Kylan i tjärren tänkte jag inte så mycket på, för man är ju så inne i loppet :-)
Angående kläder så skulle jag starkt rekommendera långbyxor+långärmat för det är så lätt att riva upp sig på stenar och grenar. Jag sprang i vanliga löparskor förra året, och det funkade men blev lite halkigt på vissa ställen. Terrängskor är förmodligen det bästa!
1976 • Solna
#3
9 juli 2013 kl 09:15 Redigerad 9 juli 2013 kl 09:16
Gilla
Jag skulle rekommendera kläder som suger upp så lite vätska/gegga som möjligt. Mina byxor föll nästan av efter ett tag av sin egen tyngd och då var det ändå löpartajts. Dock en vintermodell. Det tillför inget att försöka klä sig för kyla eftersom du ändå blir dyngsur rakt igenom.

Terrängskor är ett klart plus. Och troligen inte dem man är mest rädd om :)
1981 • Linköping
#4
10 juli 2013 kl 00:44
Gilla
Springer i år för 5:e året i rad. Ett helt underbart lopp!! Kyla och väta behöver du ej bry dig om, du har så kul;)
Jag kör alltid i t-shirt + korta löpartajts. Förra året provade jag även kompressionsstrumpor vilket fungerade väl. Springer även i Salomons Speedcross 2 vilket ger hyfsat grepp och ganska låg tyngdpunkt.
1970 • Fagersta
#5
10 juli 2013 kl 16:12
Gilla
Oavsett vad du har på fötterna så ska du nog se till att snöra dem ordentligt! Det är ett så pass speciellt lopp så jag tycker inte man behöver träna speciellt för det. Gå ut och garva bara!
Patrik Bråvi
1974 • Lerum
#6
6 oktober 2013 kl 20:09
Gilla
Usch vilken besvikelse på Tjurruset 2013! Hört så mycket om banan hur lerigt, geggig det skulle vara, det var bara sista bäverdammen som innebar att man blev riktigt skitig! Årets bana innebar 9,8 km vanlig terränglöpning, sprungit tuffare i Göteborg detta året!
1976 • Solna
#7
6 oktober 2013 kl 21:04
Gilla
ja, det var en besvikelse i år alltså
1968 • Handen
#8
6 oktober 2013 kl 22:17
Gilla
Leran var nog svår att få till då hösten och sommaren inte bjudit på så mycket vatten från himlen, vilket jag är glad över.
Men de kunde lagt lite mer stiglöpning ist för motionspår efter Lida .
Sjöpromenaden var bara plågsam
1970 • Fagersta
#9
7 oktober 2013 kl 08:47
Gilla
Jag sprang i vanliga shorts och T-shirt. Det funkade hur bra som helst. Kan hålla med om att detta år var lite mesigt med sina långa transportsträckor. Men oavsett detta så var det mycket annat som uppvägde den något tama banan, Det var t.ex inga som helst problem med parkering och det fanns VARMA duschar!
1983 • Mariestad
#10
7 oktober 2013 kl 13:43
Gilla
Träna gärna backe, jogg i brant backe samt en del intervaller i backe.. Annars som vanligt, dock kan det vara läge för en del pass i "dåliga spår" så fotleder vänjer sej lite..
Kläder: Ej vitt, ej något som suger upp för bra, handskar är ej att rekomendera, långa byxor/tajts, långärmad tröja, ev mössa(slipper lera i hår och öron) och vettiga trailskor. Vad det gäller skor kör jag på Icebug Acceleritas som har funkat fint i 4 tjurrus och diverse andra traillopp men salomon, inov8 m.fl. gör riktigt bra skor dem med!
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.