Intervju med Fritjof Fagerlund inför SM 100 km

Nästa person som vi i KUL kontaktade var Fritjof Fagerlund, förra årets 2:a. Såhär säger Fritjof om förberedelser och tankar kring den kommande tävlingen men även framtida utmaningar:

KUL: Hur är formen? Beskriv träningen och förberedelserna inför SM i Uddevalla.

Fritjof: Formen är ganska OK tror jag, men en tidigare skada kom tillbaks för ca 1,5 månad sedan, så jag har mest fokuserat på att försöka bli skadefri med ganska mycket styrketräning och inte så många riktigt långa pass som jag hade velat annars.

KUL: Vad har du för målsättning med loppet?

Fritjof: Att göra ett bra resultat på SM och en bra tid.

KUL: Vem eller vilka tror du kommer har chans på pallen?

Fritjof: Jag har inte full koll på vilka som ska springa - men några bra namn borde tex vara Linus Holmsäter, Anders Szalkai, Philip von Rosen och Daniel Nilsson.

KUL: Vilka är dina långsiktiga mål med löpningen? Hur tänker du kring deltagande i internationella mästerskap?

Fritjof: Jag tycker mest om att springa i naturen. Mitt viktigaste mål är egentligen att kunna springa oskadad och genomföra fina och gärna långa löpturer. I år planerar jag att springa två ultralopp i alperna: X-Alpine i Verbier, och Ultra Trail du Mont Blanc (UTMB). Jag tycker också att det skulle vara kul att vara med i ett VM så jag hoppas även kunna delta i VM i 100 km senare i höst.

KUL: Har du några tips till nybörjare på ultra? Om man är en duktig maratonlöpare, hur tar man steget till 100km?

Ftitjof: En viktig faktor är att kunna hålla igång länge utan att det behöver gå fort, man kan träna på det tex genom att göra en längre sträcka än sina vanliga långpass på en vandringsled då man har med sig matsäck, tar det lugnt och tar pauser, men håller på kanske nästan en hel dag - snarare ett rent nöje än ett träningspass! Om man ska springa 100 km på asfalt så behöver man ganska mycket mängdträning och en del riktigt långa pass för att benen ska hålla för belastningen. En duktig maratonlöpare bör bygga upp med fler extralånga långpass och sedan se till att vara riktigt ordentligt utvilad innan ett 100 km lopp (mer vila än innan maraton) och framför allt, att inte springa för fort i början av 100km-loppet - då kan det gå hur bra som helst.

KUL: Vilka är de största svårigheterna med att prestera bra på 100km?

Fritjog: Det krävs väldigt mycket träning för att kunna hålla en bra jämn fart genom hela loppet. Ofta får man en rejäl svacka någon gång under loppet och då kan det vara avgörande hur man klarar att hantera svackan, komma igen och fullfölja loppet. Envishet och mental styrka är ett kännetecken hos många duktiga ultralöpare.

KUL: Vad är ultralöpning för dig? Vilka egenskaper har du som gör dig till en duktig ultradistansare?

Fritjof: Att få springa långt i fin natur. Det är både en utmaning och en naturupplevelse, och det måste inte vara en tävling. Jag har lite av den envishet som jag nämnde i frågan ovan, och så gillar jag helt enkelt att springa, gärna långt så att man får se så mycket som möjligt.

KUL: Det låter som en bra grundprincip att löpningen ska vara njutningsfull! Vi önskar dig stort Lycka till på SM och dina andra kommande ultratävlingar!

KUL – Svenska Friidrottsförbundets Kommitté för UltradistansLöpning

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.