5 april 2011 kl 17:18
Som Tor sa, det handlar framför allt på konsumenterna! Så länge folk köper tillräckligt så säljer de till nuvarande pris eller högre. Det är ganska tydligt. När jag köpte mitt första par Asics Gel GT-2xxx för många år sedan så var det, tror jag, ett GT-2010. Eftersom Asics har lagt till 10 till numret från ett år till ett annat det är lätt räknat faktiskt, 2160-2010 = 15 år sedan. Ett sådant part kostade då runt 700-800 SEK. Jag minns att priserna gick upp med en hundring varje år sedan blev jag skadad 2001. Då kostade paret runt 1200 SEK. Verkar som att sedan dess har priserna ökat med en hundring vart annat år ungefär.
Det andra som har drivit upp priset, är efterfrågan. Det har blivit mer och mer populärt att jogga och springa. Det är bara att titta på antal deltagare på olika lopp. När jag först sprang Stockholm Marathon var det 11000 anmälda och april var sista anmälningsdatum. Nu tar de max 20 000 personer, och stänger. Detta sker nu i typ november. Högre efterfråga brukar i princip göra det möjligt för säljarna att ta ett högre pris. Tillbaka till vad Tor sa.
Sedan är det såklart personalkostnader och hyra per kvadrameter. Men då borde andra butiker (klädbutikerna till exempel) lida av samma problem. Men H&M kläder kostar ungefär likadant i hela Europa, fast där finns det en större konkurrens på marknaden. Plagg produceras ju i Asien som många andra saker inklusiv löparskor och kostar inte mer att importera från ett transportperspektiv med tanken på att dem väger lika mycket och tar inte mer plats. Sedan finns det troligtvis olika importskatt. Tror att vissa sportskor har runt 20% skatt men beroende på materialet (tygg) som används i skorna så kan det gå upp till 32%. För vad jag har läst på vissa forum, så kan vissa som beställer löparskor från Sverige till USA räkna, om de har otur (tullen slår till), med 32% i tullavgifter + 100 SEK i administrationsavgift från tullen. Ett trick brukar vara, om det går, att be sändaren att indikera att det är en present.
Olika länder betyer också olika valutor och pundet har tappat rejält de senaste åren (från 15-16 SEK till nu 10 SEK). Men nya skor måste ju importeras hela tiden och valutaändringen har säkert speglats i importpriserna. Ingen vill förlora pengar för någon annan fördel.
Jag tror som Tor att det är folk som köper utan att tänka vidare som indirekt driver upp priserna. En ekonom skulle nog prata att det handlar om "tillgång till information", atllså att vara medveten om olika alternativ att köpa varan och därför priser, och därmed få konkurrensen att reglera marknaden. Så spridd gärna informationen ni får tag på.
Den dag stora sportkutikerna tappar i försäljning så kommer de att se över sina priser (och eventuell kartell (?), eftersom när det går sämre vill man inte vara ensam att lida, och börjar skydda sin försäljning och intresse framför andras). Tills dess får man tacka Internet och EU och använda möjligheterna som därmed skapas för hos konsumenter.