Löpning Skador & Rehab 5 inlägg 16269 visningar

Cortisonen´s effekt. Hur länge ?

csaba
1973 • Malmö
#1
18 september 2011 - 22:54 (Redigerad 18 september 2011 - 22:55)
Gilla
Någon som vet hur länge Cortisonen har effekt ?

Fick en Cortisonspruta i knät för ca. 6½ vecka sen ( 3:e aug).
Nu på lördag så högg det till igen utan förvarning (inte ens under träning) och har fruktansvärt ont nu.

Jag är rädd att årets höjdpunkt, Berlin Marathon är i fara.
1975 • Limhamn
#2
19 september 2011 kl 19:21
Gilla
Kortison är en kraftigt inflammationsdämpande steroid. I idrottssammanhang används kortisonsprutor i regel för att snabbt dämpa/häva en inflammation. Den lär knappast ha någon effekt efter 6 veckor. Om du fått ont igen efter 6 veckor har troligen en ny inflammation uppstått.

Ett råd är att ta det försiktigt framöver. Våren 2010 fick jag en kortisonspruta i hälen för en inflammation vid hälsenans infästning. Inflammationen försvann nästan omedelbart. Jag skötte eftervården vilken innebar att jag inte fick löpträna på en månad. Istället crosstrainade jag som alternativträning. En månad efter att jag återupptagit löpningen återkom inflammationen. Jag pressade mig, dumt nog, igenom Broloppet och skadade mig då rejält. Efter det fick jag lägga av med löpningen i åtta månader innan jag kunde starta om på nytt.
Sudde
1972 • Gävleborg
#3
20 september 2011 kl 08:36
Gilla
Jag fick min tredje cortison spruta i går. Sitter i samma sits.. har ett marathon i Miami i slutet av januari. Ser inte just ut.

Hoppas det ordnar sig för dig.
Anna Fornarve
1985 • Jönköping
#4
20 september 2011 kl 19:00
Gilla
Hur länge kortisonets effekt sitter i beror på vilket kortison det är. Lederspan är det vanligaste kortisonet man använder i knäleder och verkar längst, eftersom det finns kvar i leden längst, upptill 2-3 veckor. I en studie varade den smärtlindrande effekten i snitt 42 dagar. Men förutsättningen är ju att det är en inflammtorisk åkomma som är problemet. Effekten förlängs genom att leden som behandlas vilar 24 timmar efter injektionen.

patienter med artros (ledförslitning) som behandlas med upprepade kortisoninjektioner i knäna brukar ofta behandlas var 3:e månad, inte oftare för att undvika negativa effekter av kortisonet. 3-månadersregeln har dock ifrågasatts de senaste åren då man, vid aktiv inflammation funnit skyddande effekter av kortison.

Sen är det väl inte praxis att behandla idrottsrelaterade skador med kortison, eftersom det påverkar läkningen negativt och det sällan rör sig om en inflammation. Här är citat från en artikel:

"Local injections of corticosteroids are commonly used in orthopaedic practice on the assumption that they will diminish the pain of inflammation and acelerate healing. Less often considered is possibility thet their use may delay the normal repair response. Among the multitude of conditions treated with corticosteroids are acute athletic injuries, overuse syndromes, nerve compression, bone cysts,
and osteoarthritis. Unfortunately, there is a paucity of well­controlled studies that provide definitive recommendations for non rheumatologic use of cortico­steroids. Also troubling are the significant potential complications that can occur with their use. The authors believe that use of corticosteroids should be limited to the few conditions that have been proved to be positively influenced by them.
Their use must be accompanied by a well­orchestrated treatment plan including close follow­up, physical therapy, and limitation of activities."
* J Am Acad Orthop Surg. 1994;2:133­140
csaba
1973 • Malmö
#5
20 september 2011 kl 19:05
Gilla
Tack för infon Anna.
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.