Cykel Övrigt 477 inlägg 23040 visningar

Rookie-tråden!! Alla kategorier!

Jenny B
1977 • Sundbyberg
#1
12 juni 2012 - 10:32
Gilla
Hej!

Som cykelentusiast men inte proffs el den som tävlar behövs en egen tråd! Hoppas på många bra frågor från alla som behöver veta, och många bra svar från er som vet!


Jag börjar med en fråga om transport, ska åka till Gotland i sommar, utan bil och med 2 barn, väskor, rubbet Vill gärna få med cykeln på semestern men hur går man till väga då?!
< < < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > > >
1975 • Norrköping
18 september 2012 kl 01:10
Gilla
Hej på er alla. Jag är lite periodare när det kommer till cykla.se, happy, cykelklubben.se etc men nu är jag här. Jag har följt tråden lite nu och har en reflektion. Säkert samm som många andra men iallafall....
Jag cyklar gärna långt, länge (och ensam) och har vid flertalet tillfällen behövt assistans vid vägen. Att då cykla i mtbskor har varit väldigt bra, skönare att gå i om man måste, låter inte som en steppshow när man tar en fika/stannar för vätskepåfyllnad mm.
Då jag cyklar ensam (oftast) har jag inte en klunga att ta hänsyn till samt att jag ibland kan bli stående med en trasig cykel så har jag valt att cykla med såkallade friktionsväxlar (rammonterade utan fasta lägen). Detta främst för att nästan vilken bysmed som helst kan hitta en vajer att laga växeln med, reglagen går att "skruva fast med nästan vad som helst"...Men det som jag har märkt varit det viktigaste för mig är val av sadel! glöm inte den är mitt tips! Själv har jag samma sadel nu som jag hade på min första lvg cykel för styvt 100 år sedan, en Cinelli Unicanitor. Utan den skulle jag stå mig rätt slätt. Att ha en sadel som passar är ovärderligt. Så mina tips är väl rätt och slätt: välj cykel efter behov och funktion, våga bryta lite "regler" om det gynnar DIN cykling samt behåll den sadel som passar!!!
Anna
1975 • Uppsala
18 september 2012 kl 14:18
Gilla
Kan nån av er experter tala om för mig vad ni tror om denna:
http://www.cykellagret.se/product/4119/specialized-amira-sport-dubbel-kompakt-karbon-rosa-2013

Tack så mycket! :)
1966 • Hässleholm
18 september 2012 kl 14:58
Gilla
Alldeles för dyr med de komponenterna! Fanns inte 2012 års modell?
1968 • Tolfta
18 september 2012 kl 15:16
Gilla
Jonas tyckte också det såg lite dyrt ut. Ok att det är 2013 års modell, men man får en 2012 för minst 3-4000 mindre pengar just nu. Såg att Wiggle sålde en Bianchi Infinito (Dama) med 105 för 16000:- någonting. Bra pris på en infinito, fast vad jag har förstått så försvinner den modellen nästa år.

Mvh
Fritz
1966 • Hässleholm
18 september 2012 kl 15:49
Gilla
Sedan anser jag att i den prisklassen ska man välja aluminium ram, man får mycket mer cykel för pengarna. Kan ju lägga pengar på tex bättre hjul istället.
Anna
1975 • Uppsala
18 september 2012 kl 16:17
Gilla
Ja, hu ja, det är mycket pengar.
Men var hittar man en bra hoj till vettigt pris - som absolut ska va svart/rosa?? (Kaanske svart/lila)... :)
Fredric Björk
1971 • Borås
18 september 2012 kl 16:50
Gilla
Ramen bra, men komponenterna på den ramen känns väldigt konstigt.

som att köpa BMW kaross med moppe motor
1968 • Kristianstad
18 september 2012 kl 19:06
Gilla
Precis vad jag tänkte Fredric. Det måste vara en väldigt fin ram när den kostar så mkt med de "enkla" komponenterna. Är det så att ramen är fin så kan ju vara ett bra köp om man vill ha en ram länge och byta upp sig komponentmässigt allt eftersom.
Jag förstår känslan du har Anna...för hittar man Den prylen - vad det än är - så är det väldigt svårt att släppa tanken på just den vackra alldeles underbara - cykeln - i detta fallet.
Eftersom det är mkt känlsa i att cykla och må bra kanske detta är "din" hoj? Försök pruta/få med bra saker "på köpet" om du bestämmer dig. Sök på andra ställen som kanske har cykeln till bättre pris osv. Jag vet inget om Cykellagret men den de kanske är öppna för att ge dig ett bra pris så här på höstkanten? Finns butiken "i verkligheten" är det ändå lättare att få en bra deal. Hör med en återförsäljare nära där du bor.
1971 • Trollhättan
18 september 2012 kl 19:45
Gilla
@Anna, skulle det funka med en helsvart eller svartvit cykel, som du sedan "pimpar" med rosa styrlinda, rosa däcksidor, och, vem vet, rosa sadel? Det skulle bredda utbudet en hel del!
Anna
1975 • Uppsala
18 september 2012 kl 20:13
Gilla
Tack alla rara för råd, tankar och tips angående cykel!!

Ramen är säkert kanon. Och den skulle förmodligen hålla för resten av min 'cykelkarriär'. Men jag vet inget om hur man uppgraderar de komponenter som finns nu till bättre. (Dvs Ultegra?) (Synd de inte satt på redan då...)

@Madeleine, intressant tanke. Ska ta en funderare på den.
Anna
1975 • Uppsala
19 september 2012 kl 11:29
Gilla
Alltså, sitter och kollar runt lite på hojar och har stött på patrull - igen.
En massa grekiska - eller cyklingska - som jag inte begriper.

Vad menas med tvådelat och tredelat? Vad är skillnaden?

Vad är Shimano Sora?
Tror jag luskat ut detta med Tiagra, 105 och Ultegra. (Typ att Tiagra=Vw polo, 105=Audi och Ultegra=Porsche, eller nåt åt det hållet?) Men var kommer Sora in i ledet s a s?
Antar att Dura Ace=Formel 1 bil.

Vad menas med kompakt?

Komfortracer låter bra - är det lika bra som det låter? (tar upp stötar mer än renodlad racer, inte lika framåtlutad som på renodlad racer) Säger de, eller är det bara snack?

Nån hygglig här på Cykla som på icke-cyklingska kan reda ut detta så man begriper...??
Tackar! :)
1968 • Tolfta
19 september 2012 kl 12:18
Gilla
Anna: skall försöka förklara grekiskan för dig.

2 resp. 3delat avser hur många klingor du har fram på vevpartiet. Jag kan lugnt säga att för dig i Uppsala kan du lägga ner 3delat, du kommer ALDRIG behöva använda den minsta klinga, kanske om du åker till Italien, Spanien etc kan du ha behov av den.
Compact: är oftast ett mått på klingorna där fram, d.v.s. normalt har man 53 tänder på den största klinga, oftast på ett kompaktvevparti sitter det en klinga med 50 tänder inbland 48 tänder.
Varför färre tänder? Det blir lättare att trampa men främst visar de sig värdefulla i backar (långa alt. branta) och som sagt i Uppsala.. nä!

Sora/Tiagra/105/ultegra/DuraAce + Di2 helt riktigt där, även om jag skulle sätta lite andra bilar på grejorna =) 105=Skoda, etc =)

Komfortracer är oftast instegsracers, även om de finns med både bättre och sämre komponenter.Och visst stämmer det till stor del som du beskriver. Vissa cyklar är mer eller mindre "aggresiva" och en komforttacer kan ju vara mer inriktad till den "rena" motionären eller någon som kanske har problem med ryggen eller andra viktiga delar för att hojja länge typ axlar etc

Blev du lite klokare?

Mvh
Fritz
Anna
1975 • Uppsala
19 september 2012 kl 15:11
Gilla
Så, det var Stilpolisen själv som var den hyggliga att översätta åt mig! :)
Väldigt tacksam för det.
Nu gäller det 'bara' att få ihop alla ramar och komponenter hit o dit och få tag på nåt vettigt att cykla på!
1968 • Tolfta
19 september 2012 kl 16:10
Gilla
:)
Vad får det kosta och letar du Alu eller kolfiber?
Med vänlig hälsning,
Fritz
1966 • Hässleholm
19 september 2012 kl 19:00
Gilla
Jag tror ramen är dyr också pga att det är tjejram dvs en liten serie. Vill du leka lite så kan man hålla på lite med Rose Konfigurator det kostar inget och så lär du dig lite vad som kostar på en cykel. http://www.rosebikes.se/configurator
Anna
1975 • Uppsala
19 september 2012 kl 19:44
Gilla
Pris? Kolfiber eller aluminium? -Ja, det är ju ett bra ställa att börja på.
Min budget säger 15, absolut max 20 papp.
Jag har förstått av trådarna här, att till det priset ska man satsa på aluminium. Korrekt?

Efter lite läsande hit och dit, tror jag att en komfortracer skulle sitta bra. Eller, jag skulle sitta bra. Om det jag läst stämmer. Näsan nere på backen är inget jag önskar.
Behöver väl inte nämna färgen igen... :)

Såg på Cyklotekets hemsida att de kunde sätta ihop en cykel åt en, med den ram och komponenter man vill ha. Och att det kan bli billigare än och köpa en färdig hoj.
Kan det stämma att det lönar sig att göra på det viset?

Mycket funderingar... :)
Anna
1975 • Uppsala
19 september 2012 kl 19:49
Gilla
Tack Jonas!
Ditt inlägg såg jag först nu...
Ska kolla in länken. Mer påläst skadar inte! :)
Fredric Björk
1971 • Borås
19 september 2012 kl 20:18
Gilla
Vissa märken är det svårare att bestämma komponenter själv, utan det är färdiga paket. Medan det finns märken som har en väldigt bra valmöjlighet. Har själv tittat lite på ny cykel. Började med att titta på Cannondale, men ville behålla mina gamla hjul. Problemet blev att med de komponenterna jag ville ha fanns det bara med samma typ av hjul. Trek däremot kan du laborera med hur som helst. Finns givetvis många fler alternativ på båda.

Trek har dessutom en hel uppsjö med olika typer av carbon ramar i olika prisklasser. Nu kan jag Trek bäst. Återigen finns det nog många fler märken med detta oxå.
Jan Magnusson
1961 • Helsingfors
20 september 2012 kl 19:21
Gilla
Hej Anna,

Min personliga åsikt gällande den där Amiran:

- Ser jättefin ut
- Det viktiga är att den "passar" DIG, dvs rätt storlek och rätt inställd/justerad för dig och att du uppfattar den som DIN HOJ och njuter av cyklande med den. Även om den kostar en tusing extra, "who cares" så länge du är nöjd.
- Bry dig inte om ifall alla de där komponenterna är "Ultegra" eller något annat eller hur de någon gång i framtiden kunde uppgraderas, de är alla minst sagt alldeles tillräckligt bra för dina behov för de närmaste 5-10 åren. Du sliter inte ut de där komponenterna på minst 20 tusen kilometer. Bara att räkna beroende på hur mcket du tänker köra per år. En Skoda håller den även väldigt bra i många år.
- Själv kör jag med en mix av Tiagra/105 till vardags på min Trek alu commuter och SRAM Rival/Force på min (nya, må jag tillägga) Lynskey titan racer. Jag är jättenöjd med mina val fast de kanske inte är exakt vad någon annan skulle ha valt. Men det är jag som cyklar de där ca 8 tusen kilometer per år på dem, inte någon annan.

Du kommer aldrig vidare med för många alternativ av ramar i olika material och möjliga / omöjliga kombinationer av komponenter. T.ex. Specialized är ett väldigt bra märke, lita på att de inte levererar något direkt undermåligt. Samma gäller för de andra stora och kända märkena. Viktigast skulle vara att du kunde få känna på den/prova den så du köper den rätta storleken.
Anna
1975 • Uppsala
21 september 2012 kl 20:38
Gilla
Hej Jan och tackar för vettiga tankar.
Det är väl lite så att när man är ny inom nåt område - cykling denna gång - så rådfrågar man de som är gamla i gemet och kan sin sak.
Sen är det väl lite så att det finns en massa "måsten". Och sila lite bland dessa "måsten", måste man nog. Det gäller bara att sila rätt sak.
Och, åh boy, DET är inte lätt...

En annan grej som du tar upp är detta med att provcykla den osv. Ja, det skulle ju va det bästa. Men som med i stort sett all annan Internet-handel, så blir det till att prova och använda det man köpt när det väl kommer hem till en. Lite köpa grisen i säcken är det ju.

Men tänkte i alla fall klämma och känna på en likvärdig av samma märke, så får jag väl se hur den känns och om jag kan tänkas ha den storlek jag tror jag kan ha.
Har kollat runt, men ingen "riktig" affär verkar sälja den. Kanske inte hittat alla ställen att kolla in, dock.
< < < 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.