Cykel Träning 111 inlägg 15502 visningar

Hjälp mig välja racer

Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#1
25 augusti 2014 - 13:37
Gilla
Hej alla experter, jag behöver er hjälp.

I somras fick jag prova att susa fram på en racer, vilken känsla. Hittills har jag bara fokuserat på löpning men cykel lockar.

Jag behöver dock hjälp med att hitta något vettigt.

Det jag vill ha är en cykel jag ska ha för träning, är vägarna till jobbet sedan lämpliga att använda denna cykel på, är det bra. Jag bor i Stockholm så grusvägar går bort, asfalt är underlaget jag kommer cykla på. Tävlingsmänniska som jag är, vill jag att det är mina ben som begränsar mig, inte cykeln.. ;)

Prislappen får landa på 8000:- ca borde väl hitta något under det eller?

Jag är 171-172 cm lång, beroende på tid på dygnet.. ;) och innerbenslängd är 79-80 cm. Har kikat på ramstorleken som då bör vara 53 cm, stämmer det med era erfarenheter?

Nytt eller begagnat? Vad ska jag isf tänka på, kan ju ingenting om vilka fällor jag kan falla i och annat.

Märke?

Som ni märker, kan inget men vill mycket. Finns någon vänlig själ här som vill dela med sig av sina kunskaper så vore jag tacksam.

Tack på förhand
Vänligen/Ulrika
< < < 1 2 3 4 5 6 > > >
Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#41
29 augusti 2014 kl 13:18
Gilla
Tack alla, för tips, lyckönskningar och engagemang, ni är till stor hjälp.

Har nu varit inne i första butiken, en lokal liten butik hemmavid.
Tyvärr hade de inga cyklar i min storlek så provcyklandet uteblev. De säljer Trek och Giant. Råden jag fick:
Scott är dyra i förhållande till vad man får
Köp ingen tysktillverkad cykel, tex Canyon och Focus. Kvalitéten på ramen är ofta dålig, oavsett carbon eller aluminium.
Växlar etc, minst Tiagra, Sora går bort.
Märk väl, inte mina uppfattningar här, bara de råd jag fick.

Begagnetmarknaden verkar lurig, det kräver detektivarbete för att se till att det inte är överpris de begär. Har stött på en redan :(
En jag också stött på är en Trek damracer, modellnamn vet hon inte.. :/ men 10 000:- för en Medium med 105-växelpaket. 2 år gammal. Är osäker på om ramstorleken räcker bara och vilken modell det är. Har halkat upp på 10 000:- då iof.. http://www.blocket.se/vi/55633630.htm

Pedalvurpor, i stillastående bara falla åt sidan.. hahaha... humor, och något jag hoppas slippa. Det funkar med löparskorna på de där klippspedalerna också :)

Hoppar in i nästa butik framåt em, Länna sport har ju rea :)
Susanne Bornmar
1975 • Linköping
#42
29 augusti 2014 kl 13:27
Gilla
Inget fel på Focus. Funkar kanon. ;)

Och pedalvurpor kommer du troligen göra, antingen du tror det eller inte. Jag har gjort två.... :)

Johan
1969 • Enskede
#43
29 augusti 2014 kl 14:06
1 Gilla
Skippa den beggade trekken, Tio papp känns väldigt dyrt. Är väl roligare att köpa en ny hoj.
1971 • Munka Ljungby
#44
29 augusti 2014 kl 14:16
1 Gilla
Personligen hade jag haft svårt att ge 10000 kr för en "standardracer" med 105 komponenter. Det är vad de kostar nya. Visserligen inte en Trek då kanske.

Om det inte brådskar, så drar reorna igång nu där 2014-modellerna skall bort.
Jag köpte en Merida fullcarbon med Ultegra för 12000 kr på XXL i början av sommaren.
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvagscykel/ridley-icarus-10-105-landvagscykel/p/1097582_1_style

Tror det var någon som redan tipsat om denna tidigare i tråden?
Men jag tror det kommer att dyka upp klipp nu i september/oktober.

1963 • Trollhättan
#45
29 augusti 2014 kl 14:29
1 Gilla
Att Canyon och Focus skulle bygga dåliga ramar är nog ett utslag av försäljarsnack mer än faktum.
Rose, Canyon och Focus är samtliga tyska och bygger bra cyklar med en acceptabel lägstanivå. Deras mer påkostade cyklar är riktigt fina.
Sora är inte det roligaste växelsystemet men funkar helt OK, att det inte skulle duga på en instegscykel tycker jag är överdrivet.
En 2 år gammal cykel ( om det är en mer alldaglig som denna du länkat till ) ska du inte betala mer än max 50 % av nypriset.
Om du nu börjar tänka i ett högre prisspann så skulle jag rekommendera en titt på denna som säljs av en välrenomerad kedja: http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cyklar/columbus-pinta-105-racercykel.html
Johan
1969 • Enskede
#46
29 augusti 2014 kl 14:40
Gilla
...vad de snackar dessa säljare. Särskilt trovärdigt blir det ju att snacka ned de märken man själv inte för ;-)
Var inne i en butik som tillhör en stor kedja, där man bara säljer Gorekläder. Frågade varför han inte sålde craft? Fick svaret att de inte håller så bra kvalitet. Min egen erfarenhet är tvärtom. Mina svindyra Gorebrallor har pajat, medan craft fortfarande håller... gorestrumpor, använda ett par ggr, och jodå det har gått hål. Men det kan ju vara en tillfällighet.
Komponenter kan man byta, så det är inget problem. En 105 bakväxel ligger på ca 300 spänn å en fram ca 200.
Reorna drar igång nu för fullt, så det är helt rätt tid att köpa och då kommer inte Scott att vara "dyrt i förhållande till vad man får".
1966 • Tokholm
#47
29 augusti 2014 kl 16:10 Redigerad 29 augusti 2014 kl 16:18
Gilla
...Focus. Kvalitéten på ramen är ofta dålig...
-1

...minst Tiagra, Sora går bort...
+1

...En jag också stött på är en Trek damracer, modellnamn vet hon inte...men 10 000:- för en Medium med 105-växelpaket. 2 år gammal...
Den där cykeln vet jag allt om, min son har en så'n! (Trek Lexa SLX 2012).
+Svetsarbetena är det snyggaste jag sett på en cykel någon gång.
+Hans har bara gått och gått och gått utan några problem alls.
-Utväxlingen 34/50 12-30 är superkass om man bor i Stockholm (nu kör han 34/42 14-25).
-Priset, listpriset 2012 var 13 ksek. Vi köpte hans Ny med efter-Vättern-rabatt för 11 ksek. 10 ksek är alldeles för mycket, om den är i nästintill nyskick; 'skulle jag betala 7 ksek.
1966 • Tokholm
#48
29 augusti 2014 kl 16:53
Gilla
Ulrika: Bästa cykelaffären i Stockholm enligt mig är Sigge Cykel (Vinsta/Vällingby). De för Scott, Trek och lite Crescent.
Tyvärr suger deras hemsida, men sist jag var där hade de hela Trek Lexa serien inne (Lexa SL har ett listpris på 10 ksek, men Sigge brukar rea 20% i slutet på säsongen).
HåkanC
2000 • -
#49
29 augusti 2014 kl 18:31
Gilla
Bild uppladdad av HåkanC
De cyklar som de har tipsats om nu på sistone i tråden, Merida Ride 90 och Ridley Icarus, är lite speciella.
Merida Ride 90 har en VÄLDIGT konstig sittgeometri, den finns i hela 7 strl, men mellan de 6 kortaste skiljer det endast 5mm i längd (reach), men hela 79mm i höjd(stack).
Ridley Icarus verkar endast finnas i S och M hos XXL och båda är för långa för TS

Se bilden, jag har även lagt in sittgeometrin för Canyon Ultimate CF för jmf, det finns fler cyklar som liknar Canyon jmf med Meridan....

TS
Jag skulle TRO att en ram med MAX reach på 37cm och MAX stack på 57cm skulle funka för dig.
Men viktigast är dina egna preferenser.

Vad är stack och reach? Läs mer här: http://www.slowtwitch.com/mainheadings/techctr/stack.html
http://www.cervelo.com/en/engineering/thinking-and-processes/geometry-and-fit.html

Vill du kolla hos en riktig racercykelaffär så bör du gå till ECI i Björkhagen, de är en av de största racercykelaffärerna inte enbart i Sthlm utan hela norden! http://eci.nu/
T Springsson
1970 • Skotrampa
#50
29 augusti 2014 kl 19:31
Gilla
Jag har Sora fram och Tiagra bak. Dess fungerar utmärkt. Jag undrar varför dessa går bort? Vet ni något jag inte vet som faktiskt kört på det i två år?
HåkanC
2000 • -
#51
29 augusti 2014 kl 20:17
Gilla
T Springsson:
Det borde betyda att du har Tiagra-reglage,
de är KLART överlägsna motsv Sora/Claris/2300-reglage
Åtminstone enl mig.
1984 • Örebro
#52
29 augusti 2014 kl 22:37
1 Gilla
"Köp ingen tysktillverkad cykel, tex Canyon och Focus. Kvalitéten på ramen är ofta dålig, oavsett carbon eller aluminium."

Är det därför Movistar kör på Canyon i alla tävlingar?
Är det där AGR2 La Mondaile kör på Focus i alla tävlingar?

Cykelhandlaren ville ju självklart att du skulle handla hans cyklar!
1971 • Ödeshög
#53
30 augusti 2014 kl 12:27
1 Gilla
Gick från Sora till Ultegra och visst växlar Ultegra lite "bättre".
Men Sora är inget skit och funkade jättebra för mig.
HåkanC
2000 • -
#54
30 augusti 2014 kl 13:19
Gilla
Niclas:
Vilken Ultegra-version?
Den bättre geometrin hos Tiagra 4600(10-delade) gör dem överlägsna Ultegra 6700 (10-delat med dolda vajrar).
11-delade Ultegra 6800 (liksom 10-delade 6600) är en annan sak däremot.

Åtminstone enl mig,
och det är väl de personliga preferenserna som är det allra viktigaste,
eller?
1952 • Vimmerby
#55
30 augusti 2014 kl 13:58 Redigerad 30 augusti 2014 kl 14:01
Gilla
Håkan, kan du förtydliga på vilket sätt Tiagra är bättre än Ultegra?

Jag har ibland funderat på att byta ut mina Tiagrareglage för att slippa vajrarna som bländar när man har belysning, men blir förstås betänksam när du skriver att Tiagra är överlägsna Ultegra.

En fördel med Tiagra är indikeringsnålarna som gör att man slipper titta ner på kassetten för att veta vilken växel man har i, men i övrigt trodde jag att Ultegra är bättre.

HåkanC
2000 • -
#56
30 augusti 2014 kl 15:18
Gilla
Omar:
Vill du ha Ultegra-reglage så säljs ST-6600 (10-delade med synliga växelvajrar) för under 1550SEK här:
http://www.canyon.com/_se/outlet/article.html?o=A1030286

Växlingsindikatorer finns som lösa "rör", ofta gratis hos de cykelhandlare som har kvar dem (eftersom många inte ville installera dem).

Ergonomin hos ST-6600 jmf med ST-6700 är bättre ffa för att det behövs både mindre kraft och mindre rörelse för att växla med ST-6600.

Men de personliga preferenserna är viktigare än ergonomin, därför:
PROVA SJÄLV!
1971 • Ödeshög
#57
30 augusti 2014 kl 16:45
Gilla
@HåkanC
Jag har Ultegra 6800.

Visst funkar det bra men hade nog trott att steget skulle kännas större från Sora.
1967 • Mysinge
#58
30 augusti 2014 kl 20:02
Gilla
Om du är så duktig så du vet att det är ett överpris, så bör du inte ha några problem att tala om för säljaren vad du är beredd att betala för cykeln. Om priset på en vara tycks dig för högt, kan du också välja att gå eller leta vidare utan att köpa. Som sägs här, är höst och vinter bra köpläge. Använd tiden - en eller ett par månader - till att lära dig vad som är bra och vad du vill ha.

Värdeförsämringen, prissänkningen på en begagnad cykel är fenomenal. Halvering på ett år eller nåt, så att köpa ny super-blixtecykel som nybörjare är dumt.
Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#59
30 augusti 2014 kl 20:43
Gilla
Nu hörrni, vad säger ni?

Nishiki Pulse, M, med tiagra, 9,6 kg Tiagra bromsar 4600 om jag förstod rätt. 8000:-
Scott speedster 20 S eller M, med 105, 9,4 kg 9500:-

Detta var tipsen jag fick på Länna sport. Båda reacyklar. Provade Nishiki då de inte hade en Scott inne.

Upplevelse av Nishiki. Kändes bra, svårt att nå bakbromsens handtag dock. Bra med växelvisare på handtaget. Ful färg ;) grön/turkos.

Fick ett tips av en kompis om en Canyon Endurace al 6.0, 105 5800 11s, 8,2 kg, förutom vevlager som är Ultegra, 9659:-

Vad säger ni? Idéer?
1984 • Örebro
#60
30 augusti 2014 kl 21:52
1 Gilla
Canyon
< < < 1 2 3 4 5 6 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.