Cykel Träning 111 inlägg 15501 visningar

Hjälp mig välja racer

Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#1
25 augusti 2014 - 13:37
Gilla
Hej alla experter, jag behöver er hjälp.

I somras fick jag prova att susa fram på en racer, vilken känsla. Hittills har jag bara fokuserat på löpning men cykel lockar.

Jag behöver dock hjälp med att hitta något vettigt.

Det jag vill ha är en cykel jag ska ha för träning, är vägarna till jobbet sedan lämpliga att använda denna cykel på, är det bra. Jag bor i Stockholm så grusvägar går bort, asfalt är underlaget jag kommer cykla på. Tävlingsmänniska som jag är, vill jag att det är mina ben som begränsar mig, inte cykeln.. ;)

Prislappen får landa på 8000:- ca borde väl hitta något under det eller?

Jag är 171-172 cm lång, beroende på tid på dygnet.. ;) och innerbenslängd är 79-80 cm. Har kikat på ramstorleken som då bör vara 53 cm, stämmer det med era erfarenheter?

Nytt eller begagnat? Vad ska jag isf tänka på, kan ju ingenting om vilka fällor jag kan falla i och annat.

Märke?

Som ni märker, kan inget men vill mycket. Finns någon vänlig själ här som vill dela med sig av sina kunskaper så vore jag tacksam.

Tack på förhand
Vänligen/Ulrika
< < < 1 2 3 4 5 6 > > >
Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#81
6 september 2014 kl 09:08
Gilla
Ja Björn, det är inte optimalt, så snart jag hittar några så köper jag dem. Jag ska se vad jag har i garderoben! Tack. Vadderade byxor känns också som en bra-ha-grej :)
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#82
6 september 2014 kl 09:43
Gilla
Kolla på Ebay.

Sök på team BIB. Det är förvånansvärt hög kvalitet på cykelkläder från Kina.

Jag testade själv. Såg snygg byxa + tröja för under 300:- inkl frakt. Tyckte att det inte var några pengar att gråta över. Är det bara skräp kan man ju kasta dem.

Nu när jag kört ett tag i dem har jag hellre mina 150:- byxor än de för 1500:- jag köpt i cykelaffärer.
Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#83
6 september 2014 kl 20:19
Gilla
Ok, tack, det ska jag absolut göra.
Provade ett par från Trimtex i somras, höga och sköna, inga åtsittande avslut, dvs runt ben och midja. Visseligen vsr de jag provade för stora men det var sömlöst i stor utsträckning.
1967 • Mysinge
#84
9 september 2014 kl 03:02
Gilla
Vad gäller frågan till mig, om kedjeavtorkning: Så länge cykeln är ny och (kedjan) hyggligt tyst räcker det med en snabb avtorkning med en torr trasa eller gammal frottéhandduk. Kedjan är förbehandlad - i alla fall de jag skaffar - med teflonvax eller liknande. Nästan all smuts på din cykel har sitt ursprung i kedjan. Olja ALDRIG en smutsig kedja!

Allteftersom, tidigare om du cyklar i blöta och smuts, behövs dock större åtgärder: Tvätt, smörjning, justering och annat. Olja ALDRIG en smutsig kedja!

Allmänt sett tycker jag du ska gå till biblioteket eller en välsorterad bokhandel och skaffa en cykelhandbok. http://www.skruvat.se/Haynes-Reparationshandbok-Cykelboken-6e-utgavan-P175256.aspx är väl den mest kända. Spara din cykelmek - när garantiservicen är över - till en genomgång efter och kanske före säsongen.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#85
9 september 2014 kl 05:02
Gilla
Har du ett Biltema i närheten finns boken även där http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Verktyg/Cykelhandbok-73685/
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#86
9 september 2014 kl 10:11
Gilla
Fredrik, Björn, hur uppdaterat är 6:e utgåvan? finns Di2 6870 med? (Alltså 11-växlad Shimano).
1971 • Munka Ljungby
#87
9 september 2014 kl 15:25
1 Gilla
Eftersom Ulrika köpte sin cykel på XXL, så har hon livstids sevice. Jag har utnyttjat den en gång redan, efterjustering av växlarna. Inget krångel, bara lämna in och så ringde de när den var klar för hämtning, dagen efter. Sedan är det förstås aldrig fel att lära sig, så att man kan fixa småstrul själv.
1967 • Mysinge
#88
9 september 2014 kl 18:24
1 Gilla
@ Karel: Jag lånade på biblioteket, efter att ha sett till att de tog hem den. Minns inte upplagan. Shimano är under mina kvalitetskrav, hihi, så jag bläddrar förbi sånt trams, men jag vill tro att boken var mera allmänt hållen än så.. I alla fall Campagnolo har utmärkta, men väldigt koncentrerade, tekniska redovisningar på sin hemsida. ...
Jag vill inte gräva för djupt, men är det här till någon hjälp? http://si.shimano.com/#seriesList/39

Kunskap, arbetsordning, rätt verktyg och beredskap att göra om är aldrig fel.
Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#89
9 september 2014 kl 21:21
1 Gilla
Jag kikar på E-bay Björn, tack! Och jag lovar Fredrik, ska ALDRIG olja en smutsig kedja :D Tack för bra tips!

Ang. handbok, det blir nog en sådan till våren, behöver lära mig byta däck iaf. XXL har ju precis som du säger Jesper, livstids service, men det kan vara roligt att ha lite koll själv.

Nu är jag dessutom frisk igen, så om vädret tillåter blir det långpass på cykel på söndag!

Tack alla, och kör försiktigt!
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#90
9 september 2014 kl 22:18
Gilla
@ Fredrik: Jag har deras tekniska bibliotek med alla ritningar. Saknar ibland lite professionella tips. Tack ändå.
Pebben
1966 • Karlstad
#91
10 september 2014 kl 08:36
Gilla
Ulrika, glöm inte att "efterdra" muttrar, lager mm. Eller så kanske du kan lämna in den till XXL och be dem gå över cykeln. Risken är väl ganska liten att något inte sitter som det ska. Men den finns alltid.

Och så det där om kedjor. Växla mellan två, tre kedjor så kommer din drivlina hålla länge. Jag växlar mellan tre. Och sen så kör jag med kedjelås "KMC MissingLinks". De funkar bra tycker jag.
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#92
11 september 2014 kl 12:12
1 Gilla
@ Karel
ang fråga i inlägg 86.

Har nu kollat boken: det står inget om elektroniska växlar i den.
(första upplagan - 1994)
(sjätte upplagan - 2012)
Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#93
16 september 2014 kl 00:23
Gilla
Hej igen, liten rapport om premiärturen :)
I söndags var det dags, långpass på cykeln, en tre veckors lång förkylning tar hårt på kondisen, så för att vara i löpform om tre veckor måste det till ett lååångt pass.

Jag gav mig av, förväntansfull och lite nervös. Klädd enligt koden.. ;) ingen skärm på hjälmen, glasögonskalmarna utanpå remmarna till hjälmen, vita strumpor och vita/svarta kläder och skor.. precis som cykeln :DD
Dryga tre timmar var planen. Efter bara några tiotal meter kände jag att sadeln var på tok för hög, tänkte att det nog inte gör så mycket... ack så fel jag hade. Tåtrampandet var inte skönt och kan omöjligt ha gjort att allt blev optimalt. Garanterat minst 5 cm för hög. Multiverktyg nedpackas nästa gång.

Kände att det dunkade i cykeln, alt. i hjulet/hjulen, regelbundet återkommande, tydligare i högre tempo. Ska kika på om däck/hjul är skevt kanske, eller om någon oregelbundenhet finns.

Växlandet funkade bra, jag nådde bomsar med god marginal.

Storleksmässigt kändes den bra, jag upplevde att jag hade kontroll över cykeln, om man nu kan säga så.

Fick lite ont i nacken sista 2-3 milen, ovana kanske? Eller?

7,5 mil blev det och tre timmar och 15 min. Mycket trafikljus och snirkliga cykelvägar fram till fin landsväg, men där var det super. Tåtrampandet tog udden av det hela dock, hittade tillslut inget sätt att vila benen på, då det kändes som att jag nästan inte nådde ner till pedalen.. :P Tilläggas kan, att det var jag som ville att säljaren skulle höja sadeln då jag hämtade den..!

Cykla försiktigt hela gänget!
Må väl och tack alla för era tips, synpunkter och råd!


Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#94
16 september 2014 kl 05:08
Gilla
Var noga med att ställa in din cykel rätt. Som du märker är det lätt att ställa in fel efter känsla när man "torrcyklar". Bara några mm kan göra stor skillnad. Se även till att placeringen av klossarna under skorna passar just DIG.
http://www.bicycling.se/artiklar/har-du-ratt-sadelhojd.htm
Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#95
16 september 2014 kl 07:40
Gilla
Oh så bra artikel Björn, tack!!
Jag ska ställa in sadeln idag. Får se hur jag lyckas.
Cykelskor har jag ännu ej köpt, använde ett par skor som är smala i modellen. Väntar nog till våren, eller om jag springer på något prisvärt. Har problem med främte fotvalv, så smala skor gör att jag får ont. Behöver kolla upp hjälpmedel där.
Tack för länken.
1967 • Mysinge
#96
17 september 2014 kl 19:18
Gilla
Dunket borde komma från ett veck eller bubbla på slangen inne i däcket, förmodligen orsakad av att den som satte på däck och slang hade litet bråttom. Möjligen är slangen inte riktigt anpassad till fälgen/hjulet. Prova genom att rulla i handen, dvs känn med handen ovanpå däcket medan det snurrar. Om du märker att det är en liten bula på ett ställe, så kikar du om däcket är helt inne i fälgen just där.
#97
17 september 2014 kl 20:52
Detta inlägg har raderats
Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#98
17 september 2014 kl 20:52
Gilla
Tack Fredrik, du har helt rätt, snurrade och kände över bakdäcket, i ca 15-20 cm utefter däcket är det buligt och snett, syns tydligt när jag bara snurrar det i luften. Däcket verkar dock sitta på plats.
Är det dumt att cykla på det? Jag har 1,5 mil cykelväg till XXL. Cyklade ju på det i Söndags 7,5 mil. Vad tror du?
Ulrika Allansson
1972 • Hammarby Sjöstad
#99
17 september 2014 kl 20:54
1 Gilla
Hmmm... Dubbla inlägg är min grej liksom :P
Pebben
1966 • Karlstad
18 september 2014 kl 00:41
Gilla
Ulrika, du kan prova att "massera" däcket. Då kan detta problem försvinna. Släpp ut en massa luft, så du bara har lite kvar. Dock inte jätte lite! Utom lagom lite. Sen masserar du "flex" däcket/slangen. Sen pumpar du i lite till och gör samma sak igen. Sen pumpar du upp fullt tryck.

Hur man byter däck kan du se här.
https://m.youtube.com/watch?v=GrSloXCRI4w

Och grattis till första turen. Sen kanske du ska tänka på hur du vill ha stammen. Kan vara läge för "en vändning"

< < < 1 2 3 4 5 6 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.