Cykel Träning 85 inlägg 12671 visningar

trainer

1962 • halmstad
#1
3 september 2014 - 21:10 (Redigerad 3 september 2014 - 21:24)
Gilla
Hej!
är ny på racer cykel...cyklar mellan 3,5-6 mil 3x väckan (28km snitt) varierande terräng (0-350) och vill gärna träna under vinter på trainer ..kan ngn hjälpa mig hur jag kan träna effektiv ? hur ofta ,hur länge osv?
Tack för råd
är 52år och satsar på vätternrundan mm
P.S. backar är så klart jobbiga hur träna de?
< < < 1 2 3 4 5 > > >
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#41
10 november 2014 kl 18:34
Gilla
@Björn Johansson

"Sen har jag också problem med min vikt och tror jag kan förbättra många tider ute om jag bara blir av med den."

Träna bara inte så hårt att du blir av med ALL vikt!
1967 • Smögen
#42
10 november 2014 kl 23:00
Gilla
Ja pust, det där med viktminskning och hård träning är inte lätt.
Har klantat mig ett par ggr det senaste året genom att strypa intaget hårt och ändå köra på, det har inte gått så bra kan man lugnt säga.

Men nu verkar det som jag hittat en balans som funkar då jag kapar ca 400 kcal/dygn och inte trycker på 100% på träningarna, går det som det gör nu har det försvunnit 5 kg innan jul utan att tappa för mycket i träningsintensitet.
Johan F
1975 • Huskvarna
#43
12 november 2014 kl 18:48
Gilla
FTP - värm upp så du är riktigt varm 20-30 min... kör sedan ALL IN 25min... watt snittet på de sista 20min gångrar du med 0.95, summan av det blir din FTP. Mao är snittet på dina sista 20min 200w x 0.95 = FTP 190w.

Jag har även gjort ett 5min ALL IN test... har då bättre koll på hur jag ska ligga watt mässigt på kortare intervaller... tex 4or och neråt.

Funderar (bara funderar än så länge) att köpa mig en spinning cykel för en billig penning istället för min nuvarande trainer. På med garmin vector under vinterhalvåret och man har en vinter hoj inomhus man även kan köra fullt ös stående på... men vi får se vad det blir...
1967 • Smögen
#44
12 november 2014 kl 19:07
Gilla
@Johan F
Använder du Garmin Vector på din cykel nu?

Går och lurar och kollar på lite olika alternativ och det kunde vara kul och höra hur du tycker att det funkar i så fall.
1958 • Lidköping
#45
12 november 2014 kl 22:25
Gilla
Nu vet jag inte vad den heter, men det finns ju en trainer där man tar bort bakhjulet och sätter cykel direkt på trainern. Inbillar mig att det borde bli väldigt mycket mer stabilt de de vanliga.
Johan F
1975 • Huskvarna
#46
16 november 2014 kl 16:13
Gilla
Michael L... yes... blev Vector S. Har bara kört två pass på trainer än så länge... men jag är mer än nöjd hittills... funkar hur bra som helst... calibrering tar 10s sen är det bara trycka på för kung å fosterland :P. Vad jag har märkt är att både trainerns watt och trainerroads watt är betydligt tyngre än riktiga watt... en glad överraskning.

Vad/vilka funderar du på ?

// Johan
1967 • Smögen
#47
16 november 2014 kl 19:20 Redigerad 16 november 2014 kl 19:20
1 Gilla
@Johan F
Jo, jag funderar på om jag skall ha Wattmätare eller ej, och i så fall om jag skall ha enkel eller dubbel, arm eller pedaler. Ser för och nackdelar med båda.

Men sen är jag inte helt klar över om jag vill använda watt mer än på trainern, där funkar det bra och man kan styra det väl beroende på vilken typ av pass man kör, MEN när jag kör banor/sträckor kommer jag på mig själv att bli girig, jag tillåter mig knappt vila i nedförsbackarna då snittwatten påverkas i negativ riktning.

Blir jag lika girig på landsvägen kommer jag troligen att ta livet av mig :-)

Men det var kul att höra att du tycker Vector funkar bra, lite förvånad över som det verkar svaga intresset här på forumet för wattmätare generellt.

Men det är klart, dom är fortfarande ganska dyra och man måste väl ta sin träning seriöst eller bara vara lite prylgalen för att slå till.

1958 • Lidköping
#48
21 november 2014 kl 12:54 Redigerad 21 november 2014 kl 12:54
Gilla
@Mikael Lorentsson
Det är nog inte brist på intresse vad det gäller att träna efter watt, utan som du själv nämner det rätt höga priset. Skulle själv gärna köpa det om det inte vore för just att det är rätt dyrt.

En annan sak jag funderat på nu när jag går i trainer tankar. Bor ju i en lägenhet på 2:a våning. Brukar ljudet sprida sig så att man riskerar att få klagomål från sina grannar. Kanske då främst de som bor under.
Naturligtvis skulle en eventuell trainer stå på en matta osv. men ändå. Har ni någon erfarenhet av detta?
1958 • Lidköping
#49
21 november 2014 kl 12:56
Gilla
En annan sak.
Ni skriver FTP och jag vet inte vad detta är.
1965 • Nyköping
1958 • Lidköping
#51
21 november 2014 kl 20:04
Gilla
FTP är alltså samma som mjölksyratröskel :)
Andreas Ek
1974 • Mjölby
#52
26 november 2014 kl 09:29
Gilla
Jag kör en taxc satori på övervåningen i huset. Den står på den medföljande mattan och det hörs lite lite på undervåningen men det är knappt märkbart. Jag vet inte om ljuder sprider sig lättare upp än ner men med min erfarenhet borde du inte få klagomål. Det där med watt är intressant. Kollar på taxc egna watttabell och har ingen aning om det är i närheten av sanningen eller inte. Men för mig i min egen bubbla så kan jag ju se att mitt watttal ökat sedan jag började läsa av tabellen. Det ät ju egentligen bara till för din egen jämförelse, allt annat är ju inte så viktigt. Vet du att du utvecklas så går det ju åt rätt håll. Kör hår!
Mats
1970 • Stockholm
#53
2 december 2014 kl 10:43
Gilla
Kör Bkool sedan en dryg månad tillbaka. Trevlig och åtskilligt bättre än tidigare manuella Tacx. Det tar ett tag att komma underfund med systemet och hur man ska utnyttja det, men när det är klart så känns programvaran ganska klockren. Är stor skillnad att ha simulerad väg framför sig. Det är fortfarande tråkigt, men åtskilligt mindre tråkigt än annars.
Den enda nackdelen som jag ser saken är att bakhjulet ligger mot rullen med hjälp av cyklistens vikt. Det innebär att om mann ställer sig upp så lättar hjulet från rullen och slirar. Särskilt besvärligt blir det i bergspass med kraftig lutning där man nästan måste ställa sig upp för att överhuvudtaget orka. Det här är alltså företrädelsevis en trainer där man ska sitta ner och mala mil.
Jag köpte den utgående modellen som säljs rätt billigt. Det är bara detaljer som skiljer mot den nästan dubbelt så dyra nya svarta. Billigast blir att köpa direkt från Bkool för 349 Euro, inklusive frakt. Leveransen tar drygt en vecka. http://www.bkool.com/home-trainer
1967 • Smögen
#54
2 december 2014 kl 11:10 Redigerad 2 december 2014 kl 11:09
Gilla
@Mats skrev: "Den enda nackdelen som jag ser saken är att bakhjulet ligger mot rullen med hjälp av cyklistens vikt. Det innebär att om man ställer sig upp så lättar hjulet från rullen och slirar."

Jag gjorde ett försök med att "spänna" ner cykeln mot rullen med spännband, men tyckte det var svårt att hitta ett bra läge där det inte var för hårt eller för löst, men jag tror att om jag lagt mer energi på det skulle det kunna funka.

Jag tycker även att däcken har stor betydelse, jag har kört mest med mina vanliga däck men efter att bytt till trainerdäck upplever jag att det blivit bättre grepp.

Men den är inte optimal för att trycka på ordentligt i stående postion.
1965 • Nyköping
#55
2 december 2014 kl 13:10
Gilla
Spontant... verkar ju värdelöst.. dvs att man inte kan fixera hjulet. Den konstruktionen har, som jag ser det, bara nackdelar - eller?
1967 • Smögen
#56
2 december 2014 kl 19:58
Gilla
@Johan, ska jag vara helt ärlig har jag inte sett det som ett stort problem, har kört ett par tre hundra "mil" på min både olika simulatorrutter, velodrom, egna inspelade rutter, intervaller o ftp tester och som sagt det funkar bra.

Men jag väger ju i och för sig 90+ och det kanske gör sitt då kroppsvikten skapar trycket mot rullen:-)

Men även om jag inte kan säga att jag tycker det är ett stort problem kan jag heller inte förstå poängen med konstruktionen, och på classicmodellen skulle det vara ganska enkelt att göra ett stag där man kunde ställa trycket, men på den nya är det inte lika enkelt.

Men som sagt, nån poäng kanske det har annars hade dom väl ändrat koncept när dom designade den nya modell som nyss kom ut, men fan vet vad....
Björn
1962 • Det kuperade landskapet
#57
3 december 2014 kl 05:02
Gilla
Det finns en stor fördel med konstruktionen. Både frugan och jag använder trainern. Två cyklar och en trainer, då gäller det att det är enkelt att byta cykel utan en massa finjusteringar av trycket mot rullen.
Mats
1970 • Stockholm
#58
3 december 2014 kl 22:20
Gilla
Ser inte heller konstruktionen som ett problem, snarare en detalj som inte är helt genomtänkt. You win some - you lose some. Det finns istället så många fördelar att de lätt överväger.
Och hur många turbotrainers med alla möjligheterna finns det på marknaden till det priset? Typ noll. Man får pynta dubbelt och däröver för att ens komma i närheten.
1958 • Lidköping
#59
4 december 2014 kl 07:15
Gilla
Om jag ska tolka alla er som skriver rätt så är BKOOL en riktigt bra trainer och värd sitt pris. Har även läst att den nya modellen ska dom ha sänkt ljudet på med 10 decibel. Det skulle motsvara en halvering av ljudet. Då måste ju risken för att störa grannar vara minimalt.

Problemet med att hjulet slirar bör ju vara på alla trainers som fungerar på samma sätt? Finns ju trainer där man plockar bort bakhjulet och sätter ramen direkt på trainern. Då slipper man ju ifrån slirandet, men man missar ju hela upplägget med banorna mm.
1972 • Lund
#60
4 december 2014 kl 09:43
Gilla
Med en Wahoo KICKR så kan man använda programvaran från BKOOL dock så kostar den det dubbla.
< < < 1 2 3 4 5 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.