Cykel Cykellopp / Vätternrundan 35 inlägg 8045 visningar

Berätta allt du tycker jag borde veta om Vättenrundan!

Nena Sokolov-Davidsson
1975 • Alingsås
#1
24 januari 2015 - 20:07 (Redigerad 24 januari 2015 - 20:10)
Gilla
Hej!
Vet inte riktigt hur jag tänkte, men jag är anmäld till mitt livs första Vätternrunda. Eller jo det vet jag, ville skona min onda "jogg-kropp". Som du nog förstår har jag ingen aning om något alls gällande loppet. Självklart har jag läst allt som finns att läsa på deras lista. Men jag vill veta av dig, det där lilla extra? Berätta vad du tycker är viktigast för en grönis. Måste säga att jag är livrädd för punktering. Måste man kunna laga det själv? Eller hur går det till vid punktering? Jag vill också vet hur det går till vid starten. Hur gör man med "allt". Undrar också om de där "stoppen", dem man måste klara sig till. Hur tight är det? Jag startar fredag natt 01:26. Hur snabbt måste man cykla då? Vad tycker du man ska ha med sig under loppet? ätbart och drickbart? Jag har verkligen noll koll. HJÄLP!

Tacksam för respons :)
< < < 1 2 > > >
1998 • Lidköping
#2
24 januari 2015 kl 20:47 Redigerad 24 januari 2015 kl 20:49
2 Gilla
Har ej kört VR men jag rekommenderar dig att lära byta slang! En av de viktigaste punkterna du måste kunna som cyklist...
Här får du en video om hur du byter slang: http://youtu.be/3ZwH2Sww3qE
1968 • Tolfta
#3
24 januari 2015 kl 21:45
Gilla
Ett bra tips är att ta kontakt med lokala cykelklubben, berätta vem du är och vilken målsättning du har. Ev. har de egna VR träningar där du kan hänga med och få tips och råd. Lyssna på de som kört VR i olika hastigheter och skapa dig sedan en egen målsättning.

Slang bör du lära dig att byta, det är inte bara på VR du riskerar att få punka =)

Lycka till
Med vänlig hälsning
Fritz
1965 • Nyköping
#4
24 januari 2015 kl 22:10 Redigerad 24 januari 2015 kl 22:17
Gilla
Fundera inte så mycket över det tekniska. Händer det så händer det. Men laga en punktering behöver du kunna. Klädsel är en annan femma. Du startar då det är rel kallt. Mitt tips, ta på dig något du kan dumpa då det blir varmare. Överhettning är inte bra. Bra lyse är bra. En annan sak är energi. Jag har misslyckats 2 ggr pga detta. Räkna inte med VRs depåer. Vetebullar o saltgurka är inte helt ok anser jag. Var självförsörjande avseende energi. Ägg, potatis, mackor,choklad, kallt kaffe, godis, camelbak med energidryck. Ha med dig enkla saker som kan förbättra läget; torra handskar, strumpor, mössa osv. Allt som kan avleda huvudet från att intala dig att bryta.

Sedan, men inte minst, se till att vara tränad. Många borde inte vara där. Alls.

PS: Med misslyckats menar jag jag att jag inte klarat VR på det tidsmål jag haft. I mål har jag kommit. Men 2015 ska jag in på 9 timmar. Det roliga är att jag vet hur jag ska göra för att fixa det. Dessutom med ett leende.
1968 • Sollefteå
#5
25 januari 2015 kl 00:23
Gilla
Det finns lite Youtubefilmer med tips och råd som du kanske är hjälpt av.
Exempelvis:
https://www.youtube.com/channel/UCFli13ZX1VG9kse3UqQjbmA
https://www.youtube.com/watch?v=T-aYE8Q-T3E
1967 • Mysinge
#6
26 januari 2015 kl 03:13
Gilla
Bild uppladdad av Fredrik
Jag tror att du kommer att lära dig vad du behöver allteftersom du tränar. Olika långt och olika fort och ibland nån toklång runda. Vilan efteråt hänger förstås på fart och avstånd. Eftersom rörelsen är ganska monoton är stretching jätteviktig.

Cykling är inte lika intensivt som löpning, men tiden förstås längre. Olika längd och fart på turerna säger dig vad du behöver ha med, men vatten, extraslang, däckjärn och pump är väl minimum.

Cykling är, tycker jag, i hög grad en utrustningssport. För att hänga med andra, tycka träningen är rolig, och inte slita ut sig fullständigt på långloppet är en bra cykel utgångspunkten. Chansa inte med första cykeln!! Ta hjälp av en cykelmek eller någon som du vet tränings- och tävlingscyklar.

Kanske du får nån basic-utrustning med på köpet, men om du ska snåla på något så är det inte på cykelbyxan.

Lycka till med träningen! Du verkar väldigt vältränad redan, men nu kanske du kommer i ny form.
1977 • Falun
#7
26 januari 2015 kl 08:11
Gilla
Säger som de övriga för mig, byta slang efter punktering är väldigt bra att kunna för att slippa vara beroende av någon annan. Öva gärna hemma på både fram och bak. Även om du är ute på en runda så kan du träna på att stanna och byta punka även o du inte har någon punka.
Testa och cykla lite längre lopp innan VR, även längre vanliga träningsrundor. I både fin och piss väder, allt för att kunna veta hur dina kläder beter sig m.m.
Borde inte vara några problem för att hinna i mål om du startar 01:26, även om det skulle ta 15tim.
Starten är tre stycken olika fållor som startar med 2min mellanrum(tror jag det var).
På din nummerlapp står det "vänster/mitten/höger" då vet du vilken fålla du ska vara i, man ser det väldigt tydligt. Stor digital klocka med starttider för varje fålla syns tydligt också.
Träna på att cykla i grupp och alla olika handsignaler betyder.
Ladda gärna upp med kolhydratladdning innan, jag kör med Vitargos http://www.polder.se/sv/tillbehor/kosttillskott/vitargo/vitargo-uppladdningspaket-lilla/?nosto=productpage-nosto-4
Stanna vid varje depå och fyll på med dryck och div. olika "tilltugg" Ha även med energi i ryggfickorna, sådan hjälp kan du få vid din lokala cykelbutik.
Lycka till med allt!
Magnus Billberger
1968 • Falun
#8
26 januari 2015 kl 10:13
Gilla
Som sagt, lär dig fixa punka. Det är inte särskilt svårt: Av med hjul, av med däcket, ur med slangen, i med ny slag (ha alltid minst en ny slang med dig), på med däck, pumpa och sätt tillbaka hjulet. Den trasiga slangen lagar du om möjligt.

Fast stopp där ett tag! Minst lika viktigt som att byta slang är att försöka identifiera orsaken till punkan. En god idé när du fått av däcket är att pumpa slangen när den fortfarande är kvar i däcket. Då kan du förhoppningsvis enklare höra var det pyser. Gå noga igenom däcket nära pyset för att se om det sitter något kvar som orsakade punkan. Var mycket noga med detta annars har du strax punka igen.

Jörgen Sirnemark
1945 • Stenungsund
#9
26 januari 2015 kl 12:00
Gilla
Hej Nena!
Nu kommer du att få en massa råd från personer som vill köra fort.
Om du tittar på hemsidan och klickar dig fram " Vätterntv/Sportwebben så ser du hur starten går till. Du behöver inte vara så rädd för punktering som ovanstående gör gällande. Har du bara nya däck, inkörda ca 5-10 mil
vid start så är risken liten. Det här med kolhydratladdning råder det delade meningar om. Vi som inte är proffs har minimal till ingen nytta av den. F ö har många elitidrottare slutat med denna metod.
Vid problem under färden som du inte kan fixa, tex punktering, så finns det följebilar som tar dig till nästa depå. Många har fått problem med magen i slutet av loppet som en följd av att dom ätit och druckit för söta drycker och bars. Socker är laxerande i stora kvantiteter.
Nena Sokolov-Davidsson
1975 • Alingsås
#10
26 januari 2015 kl 12:09
Gilla
Tack snälla ni för alla goda råd och tips!
Karel Friedl
1954 • Göteborg
#11
26 januari 2015 kl 16:12
2 Gilla
Är inte tidigare punka-tips väl gammalmodiga? Slang???
Sedan några år kör jag Schwalbe One Tubeless = slanglöst. Däck med låg rullmotstånd och mycket hög punkasäkerhet. 25 ml punka-gucka i däcket lagar eventuell punka medan du rullar! (På arton hundra mil har jag endast fått en punka där glasbiten satt kvar och ställde till det, så nu har jag med en liten nål för att kunna peta bort eventuella rester som sabbar lagningen). Dessutom går det bra att även fylla en slang med punka-gucka i förebyggande syfte och där är chansen att åtminstone 9 av 10 punkor tätas direkt och då kan du laga dem sedan hemma i lugn & ro.
(Punka-gucka = Schwalbe Blue eller Stans Seal). Eller en liten sprayflaska som både lagar hålet och fyller trycket samtidigt är rätt behändig särskilt i mörker och dåligt väder.
HåkanC
2000 • -
#12
26 januari 2015 kl 17:36 Redigerad 26 januari 2015 kl 17:50
Gilla
Jörgen Sirnemark:
> Det här med kolhydratladdning råder det delade meningar om.
> Vi som inte är proffs har minimal till ingen nytta av den.

Vilka är det som får betalt för att cykla VR? För enl definitionen:
"Professionalism är en term som används inom sporten för den som utövar sport mot betalning."
På vilket sätt skulle detta kunna påverka nyttan med kolhydratladdning?


Karel Friedl skrev:
> Sedan några år kör jag Schwalbe One Tubeless = slanglöst.
Sedan några år? Lanserades inte Schwalbe One 2014?

> Däck med låg rullmotstånd och mycket hög punkasäkerhet.
Men med högre rullmotstånd än Schwalbe One V-Guard (med slang), både 70g butyl och latex.
åtminstone enl det enda rullmotståndstest jag har lyckats hitta
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/schwalbe-one-tubeless-clincher

och
"Rolling resistance is good but not as good as claimed by Schwalbe. I sort of expected this because of the weight of 344 grams. "
http://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/schwalbe-one-tubeless-2014

testet ovan gjordes utan tätningsvätska, det finns även test med
"When using 30 ml of sealant in a 25 mm tire, total rolling resistance for a pair of tires increases by 1 Watt at a typical road bike speed of 36 km/h."
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/road-bike-tubeless-sealant
Kenneth Ideskog
1948 • Saltsjöbaden
#13
26 januari 2015 kl 20:33
1 Gilla
Ta det lugnt och försök njuta av färden, är vädret bra är det otroligt vackert runt Vättern. Är det skitväder så försök att hitta trevligt ressällskap så går det lättare.
Se till att du har suttit på sadeln många timmar i sträck även om sträckan inte blivit så lång.
Jörgen Sirnemark
1945 • Stenungsund
#14
26 januari 2015 kl 22:02
1 Gilla
Håkan C:
Var i mitt inlägg står det att proffs cyklar VR?
Jag kan förtydliga mig om detta med kolhydratuppladdning gällde generellt inom uthållighetssporterna.
Bra skrivet Kenneth I !!
HåkanC
2000 • -
#15
26 januari 2015 kl 22:20
Gilla
Jörgen:
Varför då öht blanda in proffs?
Görs den på rätt sätt kan både de som betalar för att delta i VR, liksom de som får betalt för det, ha nytta av en rätt genomförd kolhydratuppladdning.
Faktum är att den som vältränad, men inte fullt på elitprestationsnivå, kan ha mer nytta av det jmf med de som är på elitprestationsnivå.
Oavsett om man har betalat för att cykla VR, eller får betalt för det.

Men för den som är lååångt från elitprestationsnivå finns det annat som är viktigare att fokusera på.

Karel Friedl
1954 • Göteborg
#16
30 januari 2015 kl 17:05
Gilla
Bild uppladdad av Karel Friedl
@ Håkan, "några år med tubeless" är helt rätt eftersom Schwalbe har introducerat dem redan på Eurobike 2012 då under namnet ZX.
Och hur du än letar, så är det svårt att hitta bättre kombination mellan speed och punkasäkerhet än just One-slanglöst. Dessutom kan jag köra även 23 mm däck på fälgar som är 19/24 mm (in-utvändigt) och får maximal luftvolym och därmed högre komfort. Nu kör jag med dom även innan grus/flis är bortsopat och det sliter extra mycket men 500 mil klarar dom i alla fall.
På tillverkarens sida kan alla roa sig med att klicka i olika krav på hastighet-grepp-punka-hållbarhet och se när kraven ökar att bara ett däck är kvar.
Mikael Jarmyr
1960 • Motala
#17
30 januari 2015 kl 17:37
Gilla
Håller med I Fritz funderingar.Tag kontakt med en cykelklubb i närheten dom kan allt du behöver veta inför turen runt Vättern.
Å du välkommen till oss i Motala
1980 • Staffanstorp
#18
30 januari 2015 kl 18:31
1 Gilla
Träna som du ska tävla, d.v.s gnugga långpass som många andra redan tipsat om. Cykelklubbstipset är det bara att instämma i, genom andras erfarenheter och misstag slipper man göra egna =)

Testa dig fram bland de kläd/utrustnings/väderkombinationer som kan bli aktuella och hur du tänkt äta/dricka under loppet så att det dyker upp så lite oväntat och nytt som möjligt när tävlingsdagen väl är framme.
HåkanC
2000 • -
#19
30 januari 2015 kl 19:44 Redigerad 30 januari 2015 kl 19:48
Gilla
Nena:
Som andra redan har skrivit så bör du cykla med andra,
helst med de du tänker cykla tillsammans med under VR
men även att cykla med helt andra cyklister är bättre än att cykla helt ensam.
Helst bör dessa cyklister vara liiiite bättre än dig, men inte TOTALT överlägsna, det är på så sätt man lär sig bäst, snabbast och effektivast.
Åtminstone var det så för mig.


Karel:
Att en Schwalbe-försäljare påstår att de senaste slanglösa däcken är helt oförändrade är väl inget positivt?
Om det stämmer betyder ju att det inte har skett någon som helst utveckling av Schwalbes slanglösa däck, enbart namnändring och prishöjning.
Kan det vara därför One slanglöst är så mkt tyngre än One för slang(inkl slangvikten)? För hos Schwalbe-däcken med slang har det ju skett en utveckling sedan Ultremo ZX.
Dessutom väger Schwalbe One-slanglöst mer än andra jämförbara slanglösa däck, tex de från Hutchinson. Då verkar det även troligt att de Schwalbe One-slanglösa (dvs ommärkta Ultremo ZX slanglösa enl dig) även har högre rullmotstånd, eller hur?

Om du har rätt betyder det då att de som nu köper Schwalbe One slanglösa betalar extra för att få föråldrade och onödigt tunga däck! Däck som även verkar ha högre rullmotstånd jmf med jämförbara däck med slang.
Eller hur?
1963 • Norrköping
#20
30 januari 2015 kl 21:02
1 Gilla
@ Kalle Dannestam

Sen när blev VR en tävling ?
< < < 1 2 > > >
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.