MarathonMia

Hälsporre eller Fat Pad Syndrome?

Jag är inte så lättdiagnostiserad. Jag har en sjukt hög smärttröskel och vet inte riktigt vad som gör ont eller inte. Men ett område under hälen gör faktiskt ont som i ONT. Min sambo är ju sjukgymnast och har kollat senan under foten (Plantar fascian), men jag reagerar bara på ETT ställe, vilket innebär att det inte behöver vara hälsporre, utan kanske Fat Pad Syndrome – jag har inte kollat upp detta ordentligt, utan hastar vidare genom livet.

Oavsett vad det är så är handlar det om överbelastning och förmodligen orsak från något annat. Det kan vara biomekaniskt, hur jag springer, hur stor benlängdskillnad jag har eller kanske beror det på min nervinklämning på vänster sida i ryggen (ont i höger häl). Kroppen är en fantastisk maskin som avlastar och kompenserar där den behöver.

Jag har skaffat mig ilägg som jag använder i vanliga skor och i löparskorna. Det är inte skönare att gå med dem, men jag har inte haft ont på morgonen när jag vaknat de senaste två dagarna. Jag köpte följande (SofSole Gel Heel Cup) på Intersport för 130 kronor.

SofSole Gel Heel Cup för tjejer. Foto: www.sofsole.com

Min Stora Kärlek hittade en bra artikel och förklaring med bilder med övningar som jag borde börja följa. Tycker nog att jag kan föregå med gott exempel så jag får väl sätta fart redan ikväll – först ska jag nog pimpa fötterna för de är fruktansvärt fula för tillfället. Stretching av fot med drag-i-stortån tre gånger om dagen. Hur svårt kan det vara?

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.