- Varning för nörderi på hög nivå, så ni som ej gillar siffror kan sluta läsa här!
I tisdags körde jag klubbens första träningstävling, som var 10 km tempo, vilket fick mig att minst sagt bli nyfiken på hur pass mycket jag skulle kunna tjäna i tid på att sätta mig på en tempohoj.
För jag är 99,9% säker på att jag producerade mest watt/kg, men var exakt 60 sekunder efter vinnaren. Nu blev jag förvisso snabbaste icke-tempo-hoj, så min prestation får anses som mer än OK.
Hur som helst, efter tävlingen fick jag erbjudandet att prova en klubbkompis tempohoj och den chansen togs omgående!

Cykeln jag fått låna är en Scott Plasma som under första passet rullade på 24 mm lågprofilshjul då jag ej fick på mina kolfiberhjul (dom får ej plats). Så cykeln som helhet är alltså inte i tävlingsutförande. På mig hade jag min vanliga utrustning när jag cyklar LVG, så även där finns det förbättringspotential för att spara dom där sista sekundrarna.
Jag har cirka 460 mil (eller rättare sagt 150h, då milen fram till början av mars var på trainer) loggat med effektmätare, med min Scott Foil/Scott CR1, så har en ganska bra databas för hur jag ligger till på landsvägen sett till watt på en specifik puls och vad det kan tänkas bli för fart på mätaren.

Scott Foil Premium: (specs likt bild ovan)
Sagerstempot: 10 km med vändning vid 5km (så 50/50 gällande medvind/motvind)
344 NP
166 bpm i snittpuls
EF: 2,07 (NP/snittpuls)
39,3 km/h i snittfart (36,7 ut/43,2 hem)
- 99,9% av tiden kördes i bocken så aero som det bara gick.
Scott Plasma: (tempostyre + lågprofil + ingen tempo-gear)
Sweetspotintervall #1: 24 km med vändning vid 12 km (så 50/50 gällande medvind/motvind)
301 NP
146 bpm i snittpuls
EF: 2,06 (NP/snittpuls)
38,7 km/h i snittfart (32,1 ut/47,9 hem)
- 95% av tiden i tempo-pinnar
Kommentar:
10 km tempo på min aerohoj i tisdags var bra nära mitt max, för rent pulsmässigt fanns det mer att ge men i övrigt så kändes det som att jag trampade för glatta livet (sparade lite för mycket på krutet i motvinden).
Hur som helst är nästan 40 km/h över 10 km på en icke-tempohoj inte fy skam. Men redan på min första intervall på tempohojen ser man hur pass mycket jag sparar!
Nu cyklade jag ju mer än dubbelt så långt och inte alls så högintensivt med tempohojen, men jag har ett EF på 2,05-2,07 vid ~350W med pigga ben på min aerohoj, så får alltså ut lika mycket "watt per bpm" vid en puls på 20 bpm lägre.
Vid 146 bpm får jag normalt ett EF på omkring 1,9 på min aerohoj, vilket då gör att jag är 8% effektivare på tempohojen.
Går man upp lite i intensitet och tex kollar på en intervall i motvind på tempohojen ifrån igår, så fick jag 318NP @ 149 bpm vilket då ger ett EF på 2,13. Turligt nog är det exakt denna snittpuls jag hade på mitt sista varv på Östgötaloppet där jag cyklade helt solo och det slutade på 303 NP vilket då ger ett EF på 2,03 vilket i sin tur gör att jag är 5% effektivare.
Slutsats:
Nu har jag ingen som helst aning om vad mitt FTP är på en tempohoj, men skulle vi anta jag kan hålla samma watt (334) i 60 minuter så ser jag följande scenario.
10 km @ 39,3 km/h helt aero kräver 313W på min vikt på en linjeräser, så jag förlorar alltså 31W eller 9,9% då jag behövde 344W enligt exemplet ovan.
Tec så ska 301W ska ge snittfarten 38,7 km/h, vilket är exakt vad jag hade på 24 km med tempohojen både gällande watt och km/h. Så jag är alltså skapligt aero (med hjälm, aerodräkt, heldisc osv sparar jag MYCKET watt).
344W helt aero skulle ge snittfarten 40,7 km/h, vilket då skulle betyda att min tid på 10 km skulle kapas ifrån 15:15 till 14:40, så jag förlorar alltså rent teoretiskt 35 sekunder. Min Scott Foil ska spara cirka 45 sekunder över 40 km jämfört med min Scott CR1, så är kanske inte helt orimligt att anta att vinsten med tempohoj är väldigt mycket större?

Hurvida detta stämmer eller ej, kan jag aldrig få reda på då jag inte kan cykla två cyklar samtidigt. Det jag däremot kan göra, är att göra fler testar så kanske återkommer i ämnet ;)