MarathonMia

Kost, kosttillskott, vitaminer, mineraler och mina tankar kring det.

[I betalt samarbete med Great Earth]

Jag har alltid lagat bra och näringsrik mat till mig och familjen. Jag tänker alltid på att balansera kolhydrater, bra fetter, proteiner och vitaminer. Dessutom kan jag nörda ner mig totalt i feelgood-food med färgglada rätter och mycket grönsaker, frön och nötter.

Frukost med massor av kolhydrater, proteiner, fetter, vitaminer och mineraler. Foto: privat

Detta har gjort att jag trott mig få i mig alla ämnen jag behöver från min kost. Förutom D-vitamin under vinterhalvåret har jag bara i omgångar ätit Glucosamin (leder). Med min träning, 7-12 timmar i veckan, och med lopp som sträcker sig över flera dygn, har jag tänkt om. Jag nallar nog på mina depåer och vissa ämnen krävs det ett ”fartyg blad” av att få i sig. Samt att jag fyller 50 i år och klimakteriet står och väntar i korridoren.

Efter att ha lyssnat och läst allt av Monika Björn kring kvinnor i klimakteriet och betydelsen av träning, vitaminer och hormoner har jag tänkt ytterligare en sväng och satte igång med tung styrketräning. Och började dosera mer D-vitamin och läste på om Zink och Magnesium.

Jag kom sedan i kontakt med Great Earth som jag nu startat ett samarbete med. Jag fick svara utförligt på frågor och lade till mina tankar kring ultralöpningen, min träningsmängd och vilka brister/åkommor som kommer i samband med flerdygnslopp.

För ett tag sedan fick jag hem en arsenal med burkar och tabletter från Great Earth. Min son skämtade och sade ”Du äter fler piller än morfar!” (som har hjärtproblem). Tanken är ju att jag ska hålla mig frisk och medicinfri fram till min 100-årsdag, och om vitaminer och mineraler hjälper till på traven – ja, då är jag nöjd. Och tänk om det gör att jag får en schysst upplevelse av klimaktieriet när det väl sätter in!

Min morgoncocktail. Foto: privat

Vad är det då i alla burkar, och vad är det bra för?

  • För att stärka immunförsvaret: Super C-complex: C-vitamin.
  • Mot stelnad (stela leder i vänster tumme): BioCell Collagen: Innehåller kollagen, kondroitin och hyaluronsyra som är viktigta komponenter för leder, brosk och bindväv.
  • Fokus/Korttidsminne: Lecithin. 40% av hjärnan består av ledithin, ett fettämne som är bra för hjärnfunktioner som minne, fokus och koncentration.
  • Allmänhälsa och immunförsvar. Multivitamin.
  • Super-Cal-Mag: Kalcium och Magnesium. Jag tar på kvällen efter en dag med träning. Minskar krampkänslor i musklerna. Bra för benstommen.
  • Motverka inflammation: Omega3 Krillolja. Viktigt för hjärtat och hjärnan.
  • Syn och immunförsvar: SuperZink. Dessutom bra för hår/naglar/hud. Jag tar denna på kvällen med Magnesiumtabletten.
  • Enligt Monika Björn ett viktigt tillskott för att vara motståndskraftig vid klimakteriebesvär: D-vitamin. Även bra för immunförsvar, muskler och benstomme.
Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.