4 tips för snabb återhämtning efter träning

Efter ett rejält träningspass är det vanligt att man känner sig lite stel och öm, men det finns saker du kan göra för att din kropp ska återhämta sig mycket snabbare och på bästa möjliga sätt. För att komma i bättre form så snabbt som möjligt krävs inte bara intensiva träningspass, utan också smarta sätt att återhämta sig efter dessa pass.

 

1. Slappna av och ta det lugnt

 

När du har träningsvärk ska du inte anstränga dig mer. Att röra på sig genom promenader, simning och andra mjukare typer av rörelse är alltid ett bra val, men håll dig undan från fysiskt ansträngande aktiviteter som inte ger musklerna den tid de behöver för att repareras. Alla har sina egna favoritsätt att tillbringa en lugn dag, så hur du slappnar av är upp till dig. Efter hård träning har du rätt att ta det lugnt en stund med Netflix eller besöka sidor som Casinostugan för att njuta av några spelomgångar.

 

2. Ät hälsosam mat och drick tillräckligt

 

Efter att du har använt upp all din energi med träning så måste du tanka om du vill att din kropp ska återhämta sig, reparera muskler och bli starkare än innan. Detta är viktigt både för uthållighetsträning och när du försöker bygga muskler. Efter träningen försöker din kropp att bygga upp sig själv igen och reparera dina muskler, vilket kräver att du får i dig nog med protein och kolhydrater. Exempel på nyttiga mellanmål efter träningspass är en smoothie, en grov macka, ägg och nötter.

 

Att få i dig nog med vätska är också viktigt. Otillräckligt med vatten leder till att musklerna blir trötta och sämre på att koordinera. Utan tillräckligt med vatten kommer kroppen att sakna energi och musklerna kan krampa. Så, drick före du tränar, medan du tränar och såklart efter ett träningspass.

 

3. Stretcha

 

Efter ett tufft träningspass kan lite stretching vara ett enkelt och snabbt sätt att hjälpa dina muskler att återhämta sig. Dessutom kan denna lugna aktivitet hjälpa dig att hantera stress, något som annars kan göra dina muskler spända om du ofta är under press. Stretching hjälper dig att slappna både mentalt och fysiskt. Daglig stretching kan också hjälpa till att förbättra din blodcirkulation. Ökat blodflöde hjälper din kropp att hela sig snabbare och alltså återhämta sig snabbare.

 

Stretching ökar också flexibiliteten i dina leder. Mer flexibilitet leder till förbättrat rörelseomfång i lederna och minskar risken för skador under fysisk träning.

 

  1. Ta ett varmt bad

 

Kalla bad har blivit ett populärt sätt att återhämta kroppen efter intensiv träning, men ny forskning föreslår att detta faktiskt kan bromsa ner återhämtningen istället. Däremot är ett varmt bad eller en varm dusch ett perfekt sätt att slappna av musklerna. När blodflödet ökar minskar detta träningsvärk och spända muskler. Efter en intensiv tränings rutin kan det varma vattnet och ångan från det ha en lindrande effekt på spända muskler. Värme är också känt för att öppna upp porerna, så en varm dusch hjälper till att få bort all smuts och svett efter ditt träningspass.

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.