Sporter att prova på som löpare: 5 sporter som kräver hög uthållighet

Som löpare finns det många fler sätt att förbättra kondition och uthållighet än jogging. Att delta i en annan sport som kräver hög uthållighet kan vara ett roligt sätt att bli en bättre löpare. Om du är intresserad av sport så kan betting på sidor som Comeon.com vara ett roligt sätt att engagera sig i sporten, men kanske är någon av dina favoritsporter även det perfekta sättet att förbättra din uthållighet. Här tar vi en titt på 5 populära sporter som utmanar din uthållighet.

 

Orientering

 

Orientering är en av de mest ansträngande sporterna du kan hitta när det gäller uthållighet. Du som vill bli en bättre löpare kan absolut dra fördel av denna sport som i huvudsak handlar om att vara snabb och uthållig. Eftersom orientering har fler element i sig än bara löpning så blir sporten mycket engagerande och uppslukande, vilket gör det enklare för många att träna eftersom de fokuserar mindre på själva rörelsen av kroppen, och mer på att uppnå målen.

 

Simning

 

Effekten av tyngdkraften på kroppen är mindre i vattnet, vilket är en fördel när man vill träna lite mjukare, som till exempel om man har haft ett hårdare träningspass dagen innan. Blodcirkulationen förbättras eftersom vattentrycket ökar blodflödet. Nybörjare, äldre eller andra som återhämtar sig efter skador bör fundera på att simma regelbundet som träning eftersom det är ett effektivt sätt att träna hela kroppen med minimal risk för skador.

 

Roddsport

 

Om du gillar vattnet men inte är mycket för att bli våt så är roddsport ett alternativ att fundera på. Visserligen är det inte lika tillgängligt som till exempel cykling, men om du skulle ha möjligheten så är det definitivt ett bra sätt att öka din allmänna uthållighet. Även om rodd och andra paddelsporter utförs sittande så är de bra för att träna rygg, mage och armar. Nybörjaren märker snabbt att pulsen skjuter upp eftersom man måste jobba hårt med överkroppen. Om du har tränat dina ben mycket och letar efter en sport som fokuserar mer på överkroppen så är roddsport ett av dina bästa alternativ.

 

Cykelsport

 

Oavsett om du föredrar cyklar ute på vägarna eller hellre använder dig av en motionscykel inomhus så är cykling perfekt för att träna benmuskler och din kondition. Cykling är även ett perfekt val för personer som är överviktiga och vill börja idrotta eftersom cykling inte ger stor risk för att skada leder utan är ett bra sätt för alla att bygga upp konditionen gradvis. Nybörjare bör ändå alltid börja i det lilla och bygga uppåt. Glöm inte att stretcha benen efter varje session i sadeln.

 

Vattenpolo

 

En av de absolut viktigaste aspekterna för framgång inom vattenpolo är din uthållighet. Denna sport, som äger rum i vatten, kräver att du ständigt är på gång och rör dig i stort sett hela tiden för att passa bollen fram och tillbaka. Andra saker som du förbättrar när du utövar en sport som vattenpolo är muskelstyrka, hastighet, smidighet och balans, samtliga saker som du också behöver för att vara en riktigt duktig löpare.

 

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.