Foruminlägg av Rille Rich

< < < 1 2 > > >
#1
7 mars 2011 kl 19:38 Redigerad 7 mars 2011 kl 20:54
Gilla
Hej alla härliga motionärer! Jag ska köpa en ny cykel och har snöat in på en focus mares (disc). Jag gillar specifikationerna, den är snygg och priset är helt okej. Nu är det bara det att den är inte en racer utan en cykelcross. Jag är ganska ny cykelentusiast och har bara motionscyklat sedan 2008. Sedan dess har jag hunnit med två Vätternrundan + en halvvättern och rekommenderade träningsmil inför loppen - alltsammans på en begagnad och för stor åttiotalsracer.

Nu vill jag alltså köpa en ny cykel och jag undrar varför jag ska köpa en fullblodsracer istället för en cykelcross? Jag vet att specifikationerna är lite annorlunda med till exempel högre fäst vevparti och lite bredare utrymme i ramen så att man kan sätta dit stänkskärmar. Jag cyklar i princip bara på landsväg men med en cykelcross skulle jag ju även kunna ge mig ut på skogsstigar. Det känns som att det är övervägande positivt att köpa en cykelcross (med extra byteshjul) men någon med mer erfarenhet kanske kan vara snäll och tala mig tillrätta :)?

Snälla någon hjälp mig. Jag planerar ett cykelköp inom ett par veckor. Tack på förhand!
#2
7 mars 2011 kl 21:14 Redigerad 7 mars 2011 kl 21:48
Gilla
Tack för svaret Bob!

Jag ska cykla halvvättern + vätternrundan även i år så tanken är att jag ska använda cykeln jag köper till dessa lopp, plus all träning inför, ca 150+ mil. Finns det några nackdelar med sittställning och så vidare med en cykelcross jämfört med racer under längre träningspass? Jag vill ju minimera risken att drabbas av skador så klart...

Är det någon mening med att inte skaffa en cykelcross med skivbromsar? Så vitt jag förstår är det inte tillåtet att använda skivbromsar i tävling, men det kommer nog inte vara aktuellt för mig ändå. Skivbromsar är väl det bästa alternativet för att få stopp på cykeln?
#3
8 mars 2011 kl 11:59
Gilla
Tack för bra synpunkter!

Faktum är att valet nog står mellan två cyklar som jag tycker verkar bra. Dels Focus Mares AX2 men även Cube X-Race Comp 2011.

Focus kollade jag på redan förra året, men CUBE har jag aldrig hört talas om. Är det någon som vet om detta är ett Ok märke? De verkar ligga i samma prisklass, så frågan är väl vilken av dem som är bäst?

Storleken på cykeln verkar ju vara en vetenskap för sig, men jag tror att en storlek c:a 52 skulle passa mig. Jag är 172 cm lång. Någon som har en kommentar till det?

En trevlig sak med Cuben är att den finns att köpa som storlek 53, medan focusen bara verkar ha benämningen "Small"... vilket ju inte säger så mycket.
#4
9 mars 2011 kl 19:15
Gilla
Jag är nu uppe i tre cyklar som jag tycker verkar väldigt intressanta.

Cube X-Race Comp 2011 http://www.tcmcykel.se/cube-xrace-comp-2011-p-1507-c-200.aspx

Focus Mares AX 2 2011 http://www.tcmcykel.se/focus-mares-ax-2-2011-p-1780-c-200.aspx

Corratec C-Cross Ultegra 2011 http://www.tcmcykel.se/corratec-ccross-ultegra-2011-p-1556-c-200.aspx

Finns det någon här som har erfarenhet av dessa eller bara någon bra åsikt om vilken jag bör välja?
#5
10 mars 2011 kl 19:17
Gilla
Tack så jättemycket för alla bra svar!

Det är så här att eftersom jag har cyklat på en för stor cykel i 2,5 år så är jag orolig att det känns "fel" när jag sätter mig på en cykel som borde passa mig i storlek, av den enkla anledningen att det är ovant. Det är därför jag letar efter bra åsikter om vilken storlek som skulle kunna passa mig så att jag kan jämföra den informationen jag får av er med cykelhandlaren jag sedan går till.

Dessutom är jag osäker på vad storlekarna egentligen betyder. När jag säger storlek 52 så menar jag 52 centimeter från sadeln till styret. Det var så jag trodde att man mätte men det kanske även är andra faktorer som spelar in? Eller så kanske jag har helt fel? :)

Det där med Stack och Reach fattar jag ingenting av... :(

Jag har prövat wrench science mätmetod för att försöka underlätta sökandet av "min storlek" men resultatet jag fick tyckte jag verkade helt galet. Förmodligen var det väl jag som mätte fel.

Roger: Får jag fråga vilken modell du har av Cannondale? Jag tänkte bara se hur geometrin ser ut ungefär, om den liknar caadx105...
#6
12 mars 2011 kl 10:47 Redigerad 15 mars 2011 kl 18:36
Gilla
Återigen tack för alla svar!

Jag läste igenom alla tre delar av stack och reach och jag måste säga att det verkar väldigt intressant! I alla fall för den som redan har en cykel som man är nöjd med storleken på (som du sa Leif). Nu har ju inte jag det, än.

Jag tycker "naturmetoden", som du skriver om Leif, verkar vara det mest relevanta för mig i det här läget. Sen är det väl bara hoppas på lite erfarenhet och engagemang från försäljaren.

Jag såg att även Nishiki har en cykelcross som verkar intressant. (Tror den hette Cross Comp.) Tyvärr verkar storlekarna vara väldigt begränsade.

Nu ska jag strax åka och känna på några CX i butik!

(Edit: Stavfel.)
#7
15 mars 2011 kl 15:54
Gilla
Tack för det Pebben! Verkar vara en vettig sida om man vet vad man ska ha!

Alltså jag blir mer och mer förvirrad ju mer jag läser i div forum om racer vs cross. Jag måste bara fråga... om jag nu köper en cykelcross och skaffar ett par extrahjul med racerdäck som jag byter till... då har jag väl i princip en racer?

Och det här med reservhjul... kan man ha olika kassetter i hjuluppsättningarna? Förmodligen dum fråga, men jag har aldrig haft extrahjul tidigare och är ju rookie i detta, så jag har rätt att ställa dumma frågor ;).

Jag är väldigt nära ett köp nu, för jag längtar så efter asfalten, men har fortfarande inte bestämt mig för vilken cykel det kommer att bli. Favoriterna just nu är nog:

Focus Mares AX2
Kona - Jake the Snake
Nishiki - Cross Comp (inte Crossroad)

Kan nån bara vara snäll och säga till mig vilken jag ska ta.

Tack!
#8
15 mars 2011 kl 18:10
Gilla
De däcken som jag har sett på cyclocrossar verkar ju vara rätt så grova... Det är kanske bara något jag har fått för mig men racerdäck måste väl ändå vara roligare att köra på när gruset är borta från vägarna? Byta däck funkar väl, men ska man göra det ofta verkar det smidigt med extrahjul tycker jag.

(Cykeln kommer jag främst använda till träning men de dagar när jag får för mig att bara cykla någonstans och kanske på vägar som inte passar racerdäck vill jag inte behöva byta däck.)
#9
18 mars 2011 kl 09:12
Gilla
Tack för alla bra svar!

@Anders Thomasson: Tack! Jag har varit hos några olika cykelhandlare och pratat. De säger ju oftast olika saker och ibland emot varandra. Man får väl gå på magkänslan. Det som jag stör mig mest på är när det känns som att de tycker att storleken på cykelramen inte är så viktig. "Det går att justera". Läser man på forum så verkar det ju vara tvärtom, att storleken är A och O! En extra uppsättning slicks känns som det självklara valet :).

@Tom-Ingar Bjørndal: Om inte annat så bidrog du med ännu mer cykellängtan och gör mig ännu mer säker på att cyclocross är det rätta valet för mig. Tack för det :).

@Pebben: Det är ju stor skillnad på ~11000kr på evanscycles jämfört med ~15000 som Kona Jake the Snake annars kostar i Sverige. Har du själv köpt från evanscycles? Går det att lita på leverantören? Hur funkar frakten? Kommer cykeln i kartong eller? Måste man montera själv? Framför allt, kommer den vara hel??? Riskerar man att åka på extra utgifter när man beställer utomlands? Har man någon slags ångerrätt? Något annat man måste tänka på? Orkar du hjälpa mig med att svara på alla mina frågor? :)
#10
21 mars 2011 kl 14:09 Redigerad 21 mars 2011 kl 17:25
Gilla
Hej alla! Tack så mycket för all hjälp jag fått!

Jag är såå nära att beställa nu. Skriver igen när jag fått cykeln.
#11
29 april 2011 kl 08:43
Gilla
Hej!

Jag har en kompis som aldrig suttit på en racer förut. Han är sugen på att skaffa en billig racer för att testa om det är något för honom.

Nu är det så att jag har en arbetskamrat som ska sälja en cykel av märket Cheyenne (?) för en billig peng. På den sitter växlar som heter [Exage 300EX]. Han vill ha 1000 kr för den.

Storleken på ramen är Ok. Växlarna och märket på cykeln har jag aldrig hört talas om. Kan jag rekommendera den här cykeln till min vän eller är det bara bortkastade pengar?
#12
29 april 2011 kl 08:51
Gilla
#13
3 maj 2011 kl 18:23
Gilla
Ja, den är i bra skick. Som jag förstått det är den knappt använd och har bara stått i garage i flera år.

Det jag funderar mest över är växlarna, hade hoppats att någon här skulle veta något om dom.

Bara cykeln inte går sönder direkt är väl 1000 inget att bråka om...
#14
22 maj 2013 kl 18:24
Gilla
Har inget konkret tips, men däremot har jag lite "problem" med mina brillor. När man sitter "långt ner i bocken" skymmer liksom övre ramen av brillorna sikten framåt lite grann. Nästa gång jag skaffar brillor kommer jag köpa såna utan ram ovantill om du förstår hur jag menar. Bara en liten tanke :)
#15
22 maj 2013 kl 21:22
Gilla
Tack för tipset Mats! :)
#16
23 maj 2013 kl 21:12
Gilla
Samma här, "isbad" alltså. På längre rundor kan det dessutom svida vid kisseriet efteråt... förmodligen inte bra det heller :-O
#17
23 maj 2013 kl 22:14
Gilla
Såna där sadlar med ett "långt hål" i mitten då? Kan de förbättra nåt tro?
#18
29 maj 2013 kl 07:49
Gilla
Använder du vanligt tvättmedel när du handtvättar Markku?
#19
29 maj 2013 kl 09:55
Gilla
Ok, tack.
#20
3 juni 2013 kl 22:49
Gilla
Jaha....... Så lyckades man placera en perfekt nick på en "höjdisboll" som Felix 6 år, skulle säga, samtidigt som man i samma ögonblick kommer på att "just jävlar, jag vilar ju brillorna på kepsen"... Således undrar jag nu, är det någon mening med att försöka laga mina Bliz brillor med lim eller liknande eller är det bara att skaffa nya? Kan man köpa enbart bågar? Jag har ju liksom fått med tre par glas de som nu är sönder och det var endast bågarna som gick mitt itu, glasen klarade sig oskadda...
< < < 1 2 > > >