annons

Foruminlägg av tony hatefnejad

#1
26 augusti 2016 kl 15:11
3 Gilla
Hej allihopa,

Roligt att många av er tycker det skall bli roligt med ett marathon i Jönköping igen. Senast så var det 1983.

Tänkte jag skall besvara några av era frågor.

När det gäller parkering så kommer det finnas gott om dem. Det kommer frigöras en hel del samtidigt som det finns parkeringshus och man smidigt kan gå till startområdet. Även vid målgången finns det flertalet parkeringshus.

Det kommer inte ske mycket avspärrningar alls. Att ha en bro avstängd några timmar för ett motionslopp anser jag inte är mycket. Gör mycket för staden och framförallt för svensk löpning samt hälsan.

När det gäller priset så pratas det mycket om detta när det gäller marathon. Det många inte vet är att det kostar att arrangera ett lopp. Väldigt mycket.
Det är 5 siffriga belopp som betalas för att sätta människans säkerhet i första hand. Samt nolltollerans mot näringsbrist, vätska, vakter, sjukvård m.m. Sedan tillkommer toaletter m.m.

550:- för ett marathon är väldigt lågt, framförallt när det rör sig om ett lopp relativt centralt och inte i skogen med hög service.

Samt 350:- för ett halvmarathon.

Har du en avgift på 400:- så krävs det en extremt massa deltagare för att gå runt. Antar att ni som är vana arrangörer förstår.

Är det förening som arrangerar det så kanske ni även känner till vad lagen kräver? D.v.s. ej vinstsyfte när det gäller förening. Målet är att få folk att röra på sig samtidigt som Jönköping visas upp. Därav även lopp för barn som är kostnadsfritt.

Märks att folk tycker det är väldigt roligt med ett marathon i Jönköping och ser mycket fram emot det.

I min mening är det super roligt att folk tar emot ett löplopp med öppna armar och kanske springer det för första gången.

Skall vi få löpningen i Sverige att växa så måste vi alla hjälpas åt. Ju fler som springer, desto bättre. Oavsett vilket lopp. Många fördelar med det.

Hoppas vi ses i Jönköping!!
Ett lopp med många "powerzoner" och en mäktig målgång mitt på bron!

jonkopingmarathon.se
#2
26 augusti 2016 kl 15:16
2 Gilla
När det gäller banan är den klar sedan länge. Starten går från knektaparken och via A6 till huskvarna (relativt platt). Därefter mot via vättern och mot centrum och kommer avslutas med ett varv runt munksjön m.m.

Anledningen till att banan ej givits ut är för att kommunen som samarbetar med oss som partner kommer göra några förändringar i bl.a. huskvarna. Pga asfalteringar, tunnel som skall byggas m.m. Därav kan vi behöva byta en gata hit och dit med nya kartor.

Hoppas vi ses och hoppas ni uppskattar informationen

#3
28 augusti 2016 kl 20:03
1 Gilla
Erik,

Vi får besked om ombyggnationerna inom kort. Möte igen med kommunen under nästa vecka. Så hoppas kunna vara ute under september månad.

Marathon: 1 - varvsbana
Halvmarathon: Springer tillsammans en bra bit tills halvmara löparna viker av för en korta strecka ensamma för att därefter vika av för målgången.

Grymt härlig bana! Framförallt målgången ;).

Hoppas vi ses

#4
29 september 2016 kl 08:41
1 Gilla
GreenTurtle,
Ja! Kommer att släppas inom mycket kort. Liten enklare beskrivning finner du på runnersworld inlägg om loppet. Banan inväntar kontrollmätning efter mindre korrigeringar etc.

#5
31 oktober 2016 kl 17:38
Gilla
Hej allihopa,

Kommer att släppas i filmversion inom kort. Till en början hos Jönköpings Posten. Kommer att länkas på Jönköping Marathon fb sida och hemsida.

Närmaste veckan och därefter givetvis på hemsidan.

Ha de gött!
annons
#6
7 december 2016 kl 09:54 Redigerad 7 december 2016 kl 11:47
4 Gilla
Bengt_Bedrup, Ola Gunnarsson, Arvid Öhrn,

Tycker det är väldigt komiskt att ni är så positiva! Tyvärr så sitter jag inte hela dagarna på jogg.se och är bitter. När andra jobbar flera timmar per dag med ett arrangemang som redan nu är ett av Sveriges största marathon lopp. Vilket är super roligt och extra roligt att de flesta är väldigt positiva och glada. Undantag finns..

Mina misstankar är att ni själva inte arrangerat ett marathonlopp samt halvmara centralt?

Att springa 4-5 mil de klarar de flesta löparna av själva och då klagar ni förhoppningsvis inte mycket över allt runtomkring. All "onödig" information.

Nu är det så här att alla är inte bittra och vet att det inte bara går att rita om hela trafiken i en stad som flera tusen bilar åker igenom. Lokaltrafiken måste ritas om. Vägarna ägs inte bara av kommunen utan även trafikverket på vissa vägar. Samtidigt som säkrheten är väldigt viktig, förtäring, läkarvård och själva upplevelsen.

I och med att vi inte har alltför många marathonlopp i Sverige så kanske man bör tänka ett steg längre? Kanske vara glad för detta och kanske ställa en artig fråga som många gjort. Vi delar mer en gärna av oss av banan och besvarar frågor om någon undrar.

Vill ni ses och prata om arrangemanget samt kartan över en fika eller telefon, fine. Mer en gärna. Alla vill vi ha roligt dessa dagar.

Men nu är det så här att ett marathonlopp, speciellt första året kräver massa tillstånd. Det går inte bara att rita en bana och hoppas på att all trafik i staden bara anpassar sig, bussarna hittar egna vägar och att all asvtängning som vi betalar 6-siffriga belopp för trots att vi hållit nere kostanaden för anmälan så pass mycket bara löser sig.

Kartan skall även godkännas av friidrottsförbundet då det är ett sanktionerat lopp.

Vi släppte banprofilen, som många väntat på. Som egentligen svarar på det mesta.

Om den passerar ens egna brevlåda eller ej är inte relevant. Mer detaljerat svarar jag gärna på. Men man släpper inte en karta när inte alla instanser givit ett ok. I detta fall väntas ett slutgiltigt besked av polis och länstrafiken. Som bägge måste vara på plats dagar innan samt under evenemanget men även godkänna hur vi förflyttat busstrafiken m.m.

I och med att Jönköping är en central punkt och många åker igenom.

Ola - Tråkigt att du tycker att allt annat är skit? Härlig inställning. Men folk vill inte springa 4 eller 2 mil ensamma som man kan göra vilken dag som helst.
De vill ha farthållare, förtäring minst var 5:e kilometer, säkerhet vid alla rondeller, korsningar, banprofil m.m. Detta har man på ett lopp och inte en långrunda.

Arvid- att du vill se kartan och inte är super nöjd, de har vi förstått. Du kunde bara ha frågat med vänlig ton som många gjort så hade jag förklarat banan. Man slänger inte upp ett marathon och halvmarathon lopp på ett nafs. Loppet går inte i skogen med få antalet deltagare.

Alltid lätt att sitta vid en dator och vara mindre positiv. Men som sagt, bara fråga.

Bengt_Bedrup - Jag lever. Är inte död och jag sliter med ett lopp med flera andra dagligen. För att löpare skall få ha det roligt, väldigt roligt! Kommer njuta flera dagar efteråt när jag får se deras leende vid målgången. Framförallt för att de får en glädje via löpning. Det är mitt mål och det är det som jag jobbar för.

9 månader kvar till loppet. Bör tilläggas att många lopp släpper banprofilen samt kartan bara 6 månader innan loppet. Samt presenterar det då. Vi gick ut med det 1 år i förväg just för att vi visste att det kräver en hel del arbete då staden växer och bygger om stup i kvarten. (Banan har då ritats om lite enkelt).
(Med detta menar jag ej att det kommer ta sådan lång tid. Vi har ca 2 möten varje vecka samt. Och de loppen ni nämner är inte lika centrala som Jönköpings. Betydligt enklare då. )

p.s. man kan ej släppa en preliminär karta när busstrafiken är berörd. Man måste lösa det innan och få de förslaget godkänt.

Vi vill inte hålla i kartan. Tro mig.

Det verkar som om att ni tror att man sitter och håller på kartan för skoj skull... ?

Undrar ni över något, gör som många andra. Var positiva och glada och ställ en fråga. Svårare en så är det inte. Vi gör detta för att vi tycker det är roligt och lägger ner ca 5-6 timmar/dag på detta, 6 dagar i veckan. Det är inte ett långpass vi arrangerar utan ett lopp som passerade över 500 deltagare redan för någon månad sedan och alla dessa ser fram emot detta med ett leende.

Vi önskar vi kunde påverka deras hanterande men kan ej detta. Vi har bra samarbete med kommunen m.m. som godkänt det för ett bra tag sedan. Men även trafikverket (då de äger visa gator), måste godkänna samt buss och polis som tidigare nämnts.

Hoppas ni får en tydligare bild och förklaring men även lärdom om att man inte bara kan rita en karta och hoppas på att allt löser sig runtomkring.

Att springa bredvid bilar, passera dem m.m. och göra detta med så många löpare är en risk. Lätt att sitta bakom en dator och tänka att allt är skit och att man kan vara bitter för att allt tar tid. Men det är ett arbete bakom från personer som gör detta för att det är roligt och för att andra skall ha roligt.

Löpning är kul!

Extra stort tack till er som ser fram emot detta och är glada över att Jönköping får ett marathon igen efter 34 års frånvaro. Denna gången mer centralt än sist (bl.a. torsvik industriområde 1981).

Tro mig, vi ligger på dem! Vi är mer än ivriga på att komma ut med kartan som varit klar väldigt länge.

p.s. hoppas ni iaf är nöjda med den LÅGA anmälningsavgiften. Ca hälften av priset oavsett distans gentemot de flesta loppen som går i delar av innerstaden. 550/350:-

Har ni frågor, maila mig gärna, vill ni boka ett möte för att få veta banan m.m. och diskutera löpning som vi alla älskar säg bara till.

Maila mig eller skriv till mig på instagram: tonyh

Ha en fortsatt bra dag allihopa!
#7
7 december 2016 kl 14:07
2 Gilla
Ola Gunnarsson - Okej. Då förstår jag. Anledningen till detta kunde vederbörande ha framför istället för att klaga. Det är som sagt alltid lätt att sitta bakom en dator och skriva massa. Vad vill man med detta? Inte skapa glädje iaf. Som är vårt syfte.
Har man några frågor så kan man ställa dessa till rätt personer. Många ser fram emot arrangemanget och låt dessa göra det.

Vet mycket väl vad han menade men JM gruppen förstod första gången hur frågan löd och besvarade den. Andra gången likaså. Finns som sagt ingen anledning för oss att hålla på kartan. Inget vi vill heller. Men banprofilen svarar på många frågor. Sedan om man springer förbi ens egna smultronställe eller brevlåda spelar mindre roll. Och undrar man något särskilt så svarar vi givetvis på detta.

Banan har varit klar sedan mycket länge från vår sida. Men som jag skrev tidigare och som gruppen gått ut med så är ett första år alltid svårare och speciellt i en stad som får för sig att bygga en del. Vilket gör att man får rita om lite och dra om busstrafiken ytterligare en gång.

Bör tilläggas att det är utbildad personal som jobbar med detta och som är med i Jönköping Marathon Gruppen. Som bland annat även ritar Ironman.

Men stänger man av på en gata så påverkas fler gator.

Anledningen som vi tidigare gått ut med är att Jönköping är en stad som ständigt utvecklas vilket ibland ställer till det.

Vi hade kunna ställa upp med en 2-3 varvsbana och vara ute i skogen och inte behöva bli berörda av all ombyggnationer samt tillbygge. Men det är inte Jönköping Marathon. Vi kommer erbjuda en 1 varvsbana med härliga vyer och så platt som möjligt i denna stad. Vi kommer inte undan järstorp som vi tidigare nämnt. Någonstans måste det upp och det blir där. Vi kapade bort delar av Huskvarna just för detta.

Som ni säkert sett i videon så springer man längst med vätternstranden, sandbankarna och vidare uppåt mot järstorp. Därefter vänder man nedåt en längre tid och avslutar med ett varv runt munksjön och sedan in mot bron. (Man ser alltså målgången hela sista sträckan. Vilket är väldigt behagligt och få lopp som gör det så "enkelt" mentalt).

Roligt att höra att du Ola tycker det är ett bra alternativ. Det är det som vi kämpar med och fått kanske lägga ner lite för mycket tid i min mening. Då menar jag att staden utvecklas. Men så är det. (Men det skall vara stor skillnad med loppet på 80-talet och nu). Men vill man ha den målgången och inte ute i skogen så tar det lite längre tid.

Men detta innebär inte att vi sitter och rullar tummarna som kan tros. Vi ligger på och samtidigt försöker leverera det runtom kring samtidigt. Kan lova att det är grymt roligt att se hur Jönköping Marathon Gruppen sliter dagarna långa med att göra allt för att det skall bli en folkfest.

Ett marathon och halvmarathon är inget vanligt långpass som man ritar ihop och bara springer.

Men högsta möjliga service trots låga anmälningsavgiften. Jämför man med de andra stora (förutom huvudstaden) så är vi långt under snittet jämfört med vad banan erbjuder. D.v.s. inte 6 varvsbana m.m. utan avstängning.

Har ni några mer specifika frågor så är ni som sagt välkomna att ställa frågan. Och kom ihåg, vi gör detta för att det är roligt och för att alla skall ha roligt.

Ha en fortsatt bra dag och tack Ola samt sorry för missförståndet :).

mvh


#8
7 december 2016 kl 19:12
Gilla
Erik - absolut.

Start och mål känner du säkert till vid detta laget.

Knektaparken - runt rocksjön därefter mot ekhagen (delar av gamla blodomloppet som gått i jkpg), mot hva och därefter mot Vättersnäs samt ned mot centrala jkpg. Halvan slipper Järstorp (stigningen). De följs åt i 17 km. Avslutet på halvan är ej ett helt varv runt munksjön.

Bör tillägga att jag ej ritat kartan :). Skulle säga att det är en lättsprungen halva. Framförallt om man disponerar krafterna bra vid den stigningen som förekommer. Relativt lik Stockholm halvmarathon om du sprungit det loppet.

Banan håller på att filmas och kommer läggas ut av lokaltidningen. Skulle gjorts för någon vecka sedan men de har blivit försenade med arbetet av någon anledning.

Hoppas du kände att du fick svar på frågan :)

Trevlig kväll
#9
8 december 2016 kl 10:30
Gilla
Tommy Carlsson - roligt att se. Tack! Japp det är tanken. Med tanke på vilken uppslutning det nu blivit samt hur mycket anmälningar det hela tiden dimper in så är det en självklarhet. En stor fördel är att jkpg är en relativt central punkt och lätt för många att ta sig till utifrån.
Lycka till oavsett vad! Berlin maran är underbar!

annons