7 december 2016 kl 09:54
Redigerad 7 december 2016 kl 11:47
Bengt_Bedrup, Ola Gunnarsson, Arvid Öhrn,
Tycker det är väldigt komiskt att ni är så positiva! Tyvärr så sitter jag inte hela dagarna på jogg.se och är bitter. När andra jobbar flera timmar per dag med ett arrangemang som redan nu är ett av Sveriges största marathon lopp. Vilket är super roligt och extra roligt att de flesta är väldigt positiva och glada. Undantag finns..
Mina misstankar är att ni själva inte arrangerat ett marathonlopp samt halvmara centralt?
Att springa 4-5 mil de klarar de flesta löparna av själva och då klagar ni förhoppningsvis inte mycket över allt runtomkring. All "onödig" information.
Nu är det så här att alla är inte bittra och vet att det inte bara går att rita om hela trafiken i en stad som flera tusen bilar åker igenom. Lokaltrafiken måste ritas om. Vägarna ägs inte bara av kommunen utan även trafikverket på vissa vägar. Samtidigt som säkrheten är väldigt viktig, förtäring, läkarvård och själva upplevelsen.
I och med att vi inte har alltför många marathonlopp i Sverige så kanske man bör tänka ett steg längre? Kanske vara glad för detta och kanske ställa en artig fråga som många gjort. Vi delar mer en gärna av oss av banan och besvarar frågor om någon undrar.
Vill ni ses och prata om arrangemanget samt kartan över en fika eller telefon, fine. Mer en gärna. Alla vill vi ha roligt dessa dagar.
Men nu är det så här att ett marathonlopp, speciellt första året kräver massa tillstånd. Det går inte bara att rita en bana och hoppas på att all trafik i staden bara anpassar sig, bussarna hittar egna vägar och att all asvtängning som vi betalar 6-siffriga belopp för trots att vi hållit nere kostanaden för anmälan så pass mycket bara löser sig.
Kartan skall även godkännas av friidrottsförbundet då det är ett sanktionerat lopp.
Vi släppte banprofilen, som många väntat på. Som egentligen svarar på det mesta.
Om den passerar ens egna brevlåda eller ej är inte relevant. Mer detaljerat svarar jag gärna på. Men man släpper inte en karta när inte alla instanser givit ett ok. I detta fall väntas ett slutgiltigt besked av polis och länstrafiken. Som bägge måste vara på plats dagar innan samt under evenemanget men även godkänna hur vi förflyttat busstrafiken m.m.
I och med att Jönköping är en central punkt och många åker igenom.
Ola - Tråkigt att du tycker att allt annat är skit? Härlig inställning. Men folk vill inte springa 4 eller 2 mil ensamma som man kan göra vilken dag som helst.
De vill ha farthållare, förtäring minst var 5:e kilometer, säkerhet vid alla rondeller, korsningar, banprofil m.m. Detta har man på ett lopp och inte en långrunda.
Arvid- att du vill se kartan och inte är super nöjd, de har vi förstått. Du kunde bara ha frågat med vänlig ton som många gjort så hade jag förklarat banan. Man slänger inte upp ett marathon och halvmarathon lopp på ett nafs. Loppet går inte i skogen med få antalet deltagare.
Alltid lätt att sitta vid en dator och vara mindre positiv. Men som sagt, bara fråga.
Bengt_Bedrup - Jag lever. Är inte död och jag sliter med ett lopp med flera andra dagligen. För att löpare skall få ha det roligt, väldigt roligt! Kommer njuta flera dagar efteråt när jag får se deras leende vid målgången. Framförallt för att de får en glädje via löpning. Det är mitt mål och det är det som jag jobbar för.
9 månader kvar till loppet. Bör tilläggas att många lopp släpper banprofilen samt kartan bara 6 månader innan loppet. Samt presenterar det då. Vi gick ut med det 1 år i förväg just för att vi visste att det kräver en hel del arbete då staden växer och bygger om stup i kvarten. (Banan har då ritats om lite enkelt).
(Med detta menar jag ej att det kommer ta sådan lång tid. Vi har ca 2 möten varje vecka samt. Och de loppen ni nämner är inte lika centrala som Jönköpings. Betydligt enklare då. )
p.s. man kan ej släppa en preliminär karta när busstrafiken är berörd. Man måste lösa det innan och få de förslaget godkänt.
Vi vill inte hålla i kartan. Tro mig.
Det verkar som om att ni tror att man sitter och håller på kartan för skoj skull... ?
Undrar ni över något, gör som många andra. Var positiva och glada och ställ en fråga. Svårare en så är det inte. Vi gör detta för att vi tycker det är roligt och lägger ner ca 5-6 timmar/dag på detta, 6 dagar i veckan. Det är inte ett långpass vi arrangerar utan ett lopp som passerade över 500 deltagare redan för någon månad sedan och alla dessa ser fram emot detta med ett leende.
Vi önskar vi kunde påverka deras hanterande men kan ej detta. Vi har bra samarbete med kommunen m.m. som godkänt det för ett bra tag sedan. Men även trafikverket (då de äger visa gator), måste godkänna samt buss och polis som tidigare nämnts.
Hoppas ni får en tydligare bild och förklaring men även lärdom om att man inte bara kan rita en karta och hoppas på att allt löser sig runtomkring.
Att springa bredvid bilar, passera dem m.m. och göra detta med så många löpare är en risk. Lätt att sitta bakom en dator och tänka att allt är skit och att man kan vara bitter för att allt tar tid. Men det är ett arbete bakom från personer som gör detta för att det är roligt och för att andra skall ha roligt.
Löpning är kul!
Extra stort tack till er som ser fram emot detta och är glada över att Jönköping får ett marathon igen efter 34 års frånvaro. Denna gången mer centralt än sist (bl.a. torsvik industriområde 1981).
Tro mig, vi ligger på dem! Vi är mer än ivriga på att komma ut med kartan som varit klar väldigt länge.
p.s. hoppas ni iaf är nöjda med den LÅGA anmälningsavgiften. Ca hälften av priset oavsett distans gentemot de flesta loppen som går i delar av innerstaden. 550/350:-
Har ni frågor, maila mig gärna, vill ni boka ett möte för att få veta banan m.m. och diskutera löpning som vi alla älskar säg bara till.
Maila mig eller skriv till mig på instagram: tonyh
Ha en fortsatt bra dag allihopa!