Foruminlägg av Robert Andersson

#1
22 augusti 2014 kl 13:54
1 Gilla
När jag kollar i igenom kalendern så ser man vid vilka som har anmälts till eventet (exempelvis simning), det personbästa och km för löpning, vilket inte säger något hur man har simmat.

Det skulle vara bättre om de värden som visas är för den sporten som utövas på tävlingen. (Samma sak för ski/cykla osv)
#2
6 juni 2015 kl 22:57
Gilla
Någon som vet lämpliga turer ifrån Borlänge. Behöver inte vara ToR, kan även tänka mig att stanna vid en tågstation som trafikeras av tåg i Bergslagen inom Dalarnas län, dåvjag har länskort där och kan ta cykeln på tåget.

Hellst inte vägar med vajerräcken, eller 90-110 vägar utan vägren. Är nybörjare på racer, så hellst inte grus.

Tack på förhand, om någon är bekant med Dalarna.
#3
7 juni 2015 kl 13:42
Gilla
Tack, ska koll in alternativen för nästa rutt.
#4
10 juni 2015 kl 00:40
Gilla
Borde gå bra. Vi cyklade genom Dalarna, Värmland, Dalsland med treväxlad damcykel (pakethållare med två korgar bak och en korg fram på styret). Och visst gick det. (Borlänge-Göteborg). Och då lär ju inte Gotland vara i närheten av de backarna som fanns på den turen.
#5
10 juni 2015 kl 00:59
Gilla
Ofta så klarar man lättare bakåt, då de flesta baklyktor har en inbyggd reflex (det är okej att ha reflex och lampa i samma del, inte i Tyskland men i Sverige).

Reglerna finns annars i Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2010:144) om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar.

18 § Reflexanordning framtill och baktill på cykel ska
1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller
2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt
Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden.
Reflexanordning som monterats före den 1 april 1986 får vara av typ som
godkänts enligt ECE-reglemente 3 klass I eller I A.
Reflexanordning baktill, som monterats före den 1 april 1986, får vara av
typ som före den 20 maj 1980 godkänts av Statens provningsanstalt.
Reflexanordning framtill, som monterats före den 1 september 1985, får
vara av icke godkänd typ.

19 § Reflexanordning på sidan på cykel ska
1. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 3, klass IVA, eller
2. vara typgodkänd av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket enligt
Vägverkets föreskrifter (VVFS 1993:18) om nationella typgodkännanden.
Kravet i första stycket gäller inte om minst ett av cykelns däck är av typ
som godkänts enligt ECE-reglemente 88.
Reflexanordning på sidan, som monterats före den 1 september 1985 får
vara av icke godkänd typ.

#6
22 juni 2015 kl 20:57
Gilla
Vid ett tillfälle så var en gående på väg över vägen efter banan, vid ett övergångställe. Cyklisten längst fram missade totalt att vägen inte var fri och körde någon decimeter ifrån att köra på personen. Några cyklister stannade efter att de visat stopptecken. Men de flesta bakomvarande gör olagliga omkörningar.

När det pratades om det efter loppet, så meddelade en del att de inte vet vad som gäller då de inte har körkort.

Vätternrundan har ju ingen tävlingdispens så tilllämpliga delar av trafikförordningen gäller ju, under hela loppet. Bl. a. väjningsplikt.

Visserligen så står det ju i pappret som man måste skriva under för att få starta. Men alla läser nog inte det eller inte förstår innehållet.

Kanske en idé kan vara att införa krav på körkort eller allra minst traktorkort, förarbevis för moped, snöskoter eller terrängfordon? För då har man i alla fall fått grundkurs.

Visserligen så bör man inte gå på vägen om det kommer cyklar som inte bedöms följa väjningsplikten. Men där jag såg så var personen som gick långt ute på vägen när cyklisterna längst fram närmade sig.

Nu blev det ju ingen olycka, turligen nog. Utfallet, förutom skadade personer lär ju bli ordningsbot till cyklist, även körkortsåterkallelse i tre månader om nu, körkort finns. Detta då poliserna gärna skriver rapport på cyklister.

Några som har märkt samma problem?