annons

Foruminlägg av Daniel Fager

#1
1984 • Ljungby
3 oktober 2024 kl 18:01 Redigerad 3 oktober 2024 kl 18:31
Banan i skogen är elljusspår och kuperad till viss del (Jag springer den alltid åt andra hållet så kan kanske missa nått som jag inte tänker på). Det som sticker ut mest efter en snabb titt på banan är det en brant bit 20-30m lång strax efter 2 km och en 60-70m lång backe uppför strax innan 3km där jag tror högsta punkten är. Längsta backen kommer strax därefter men den är utför och inte direkt brant så där är det bara att springa på.
In och ut ut skogen går upp över en bro som går över vägen så där bli ett par höjdmeter också.
Efter 4km är det mer eller mindre pannkaksplatt in mot centrum och tillbaka.

Lycka till och välkommen till Ljungby!
1Gilla
#2
1984 • Ljungby
8 oktober 2024 kl 19:42
Bra jobbat med 12 varv och kul att höra att det var go stämning där.
Efter att ha sett det Youtube klippet blev jag allt lite sugen inför nästa år även om Backyard är långt ifrån mitt fokus med löpningen.
1Gilla
#3
1984 • Ljungby
13 oktober 2024 kl 10:10
Jag brukar använda Långärmad löpartröja och tights från 6-8 grader och sen går jag i steg när det blir kallare.

Brukar bli något liknande det här:
Långarmad löpartröja och tights.
Lägg till handskar och mössa.
Lägg till underställs tröja och tubhalsduk.
Tights byts mot vinter tights.
Tröjan byts mot en vinter tröja.

Har funkat bra för mig ner till närmare 20 minusgrader.
Gilla
#4
1984 • Ljungby
24 november 2024 kl 09:26
Jag köpte en Lumonite Compass I veckan och testade den i morse och än så länge har jag inget att klaga på. Verkar vara perfekt för mig under dom mörkare månaderna på året.
2Gilla
#5
1984 • Ljungby
15 december 2024 kl 10:58
När man för första gången på 5-6 veckor känner sig som sig själv på dagens morgonpass. Ren och skär livsglädje.
8Gilla
annons
#6
1984 • Ljungby
21 december 2024 kl 13:57
Som andra redan sagt så är handledspuls väldigt opålitlig när det gäller löpning men helt ok till vardagsmätning av puls. Jag tränar alltid med pulsband av just den anledningen.
Klockan är en bra present men pulsbandet är vad som gör den perfekt som present till en löpare så din present är så långt ifrån värdelös man kan komma.
Gilla
#7
1984 • Ljungby
22 december 2024 kl 16:38
Riktigt rolig nyhet att höra. Man kanske ska anmäla sig till halvmaran.
1Gilla
#8
1984 • Ljungby
31 december 2024 kl 13:15
Efter 2 dåliga månader i slutet på året så landar jag på 2934,31km i år. Som mitt första seriösa år med löpning där jag inför året tänkte att det hade varit kul att nå 250mil så måste jag ändå vara nöjd.
Jag får sikta på 300mil nästa år.
5Gilla
#9
1984 • Ljungby
5 januari 2025 kl 08:20
Jag är på. Kommer satsa på att ta mig över 300mil i år. Januari kommer nog bli en dålig månad men så fort jag har fått en lösning på problemen som spökar kommer det nog gå ganska lätt att nå.
6Gilla
#10
1984 • Ljungby
12 januari 2025 kl 10:06
Vilket lopp han gör.
3Gilla
annons
#11
1984 • Ljungby
28 januari 2025 kl 20:10 Redigerad 28 januari 2025 kl 20:10
Samma problem med min FR955. Verkar drabba alla klockor när dom använder gps.


Fick återställa klockan för att få igång den igen men vågar inte testa att starta en aktivitet igen om problemet skulle vara kvar. Får hoppas att det är löst till morgondagens löpning efter jobbet.
Gilla
#12
1984 • Ljungby
29 januari 2025 kl 18:04
Funkade för mig idag också efter gårdagens problem. Synd att man inte hade vilodag igår så man slapp alla problem.
Gilla
#13
1984 • Ljungby
31 januari 2025 kl 17:53
Trots en del hälsoproblem blev det strax över 23mil i januari. Bra börjat och att nå 300mil känns högst rimligt.
8Gilla
#14
1984 • Ljungby
9 februari 2025 kl 15:48
Tycker dom flesta skor jag har använt har bra hållbarhet men det märks att tävlingsskor prioriterar att vara snabba/lätta över hållbarheten i många fall.
Gilla
#15
1984 • Ljungby
14 februari 2025 kl 17:13
När det gäller maxdämpade skor har jag varit väldigt nöjd med mina Brooks Glycerin Max. Dom kan nog vara dom bekvämaste skorna jag har haft och hållbarheten verkar vara väldigt bra.
Det bästa är alltid att prova i butik för att hitta rätt för dig. Vi är alla olika och den bästa skon för mig kan vara värdelös för någon annan.
2Gilla
annons
#16
1984 • Ljungby
28 februari 2025 kl 11:56
Har ett par hundra meter kvar till 50 mil i år så jag ligger bra till att nå 300mil.
7Gilla
#17
1984 • Ljungby
16 mars 2025 kl 10:54
När benen är extremt tunga men långpasset i morse ändå flyter på ganska lätt är en underbar känsla. Hittade också min cykel som blev stulen i torsdags.
10Gilla
#18
1984 • Ljungby
29 mars 2025 kl 08:24
Testade för första gången idag. 5km i full fart och första intrycket är positivt.
Benen kändes riktigt pigga fram tills kicken sista 200m. Landade 22sek från mitt PB som gjordes på bana och i bättre form där jag tränat specifikt för att sätta PB på 5k.
Kan jag ha haft en av dom där riktigt bra dagarna som man har ibland eller funkar det riktigt bra. Jag för göra fler tester framöver.
1Gilla
#19
1984 • Ljungby
29 mars 2025 kl 16:12
Jag använder ett standardpass som jag kör rätt ofta och ser vad pulsen är under passet. Lägre puls=bättre form.
Sett över tid höjer jag farten på passet så ansträngning är snarlik år efter år om formen blir bättre.
1Gilla
#20
1984 • Ljungby
31 mars 2025 kl 17:34
Jag är långt ifrån en expert på ämnet men kan berätta hur jag använder mig av långpass.
Jag ser det som veckans viktigaste pass men också det mest kravlösa. Tiden är det viktiga och farten är anpassad efter hur kroppen känns för dagen(Ibland går det riktigt sakta). Som minst vill jag att det ska vara 90min och går sällan över 2 timmar och brukar avsluta med ett par strides för att känna på lite fart.

När det närmar sig lopp lägger jag in lite målfart i slutet för att vänja mig vid att springa "fort" på trötta ben men jag fokuserar på 10k och halvmara så tveksam hur bra det funkar för dig.

Gilla
annons