annons

Foruminlägg av Martin Eriksson

< < < 1 2 > > >
#1
2 augusti 2009 kl 01:16
Gilla
Tjohej, ännu en nyligen cykelfrälst här!

Det här med att raka benen verkar vettigt, främst för att det ser proffsigare ut.... :) Nej men det finns väl några smarta förklaringar till det. Jag undrar hur ni gör som rakar benen, hur högt upp ska man gå? Rakar man bara den delen som är synlig nedanför cykelbyxan eller rakar ni låren också? Nästa fråga är om ni använder hyvel eller något slags medel?

Tacksam för svar.
#2
3 augusti 2009 kl 19:10
Gilla
Intressant, 10 cm från ljumsken. Någon som kör en annan metod?
#3
3 augusti 2009 kl 19:18
Gilla
Brukar det skilja mycket mellan olika racingdäck? På mina står det 6-8 bar.
#4
3 augusti 2009 kl 19:28
Gilla
"Inte cykelringen för det är ingen cykelaffär. "

Haha härlig kommentar, nästan beredd att hålla med.
#5
5 augusti 2009 kl 01:09
Gilla
Hahaha! Jag misstänkte att någon skulle börja antyda något :)

Men angående rakning av BENEN så undrar jag om någon har testat något annat än rakhyvel. Typ vaxning eller något farligt medel. Förresten, om man rakar med hyvel ska man då raka nedåt eller uppåt?
annons
#6
5 augusti 2009 kl 01:31
Gilla
Påverkar hjulen hur pass "bra" däck man kan ha på? Påverkar fälgarna det möjliga däcktrycket?
#7
5 augusti 2009 kl 01:42
Gilla
Precis skaffat min första racer, van vid att man lätt kan räkna ut vilken växel man har i. Märkte tidigt att det inte var jättelätt att flytta kedjan mellan de två kugghjulen på främre drevet. Vad beror detta på, måste man anpassa växlingen mellan de hjulen till var kedjan befinner sig på de bakre kugghjulen?

Hur bör man tänka när man växlar, finns det någon slags enkel princip att utgå ifrån? Min cykel har 10 kugghjul bak o två fram.
#8
5 augusti 2009 kl 01:52
Gilla
Länken funkar inte...
#9
5 augusti 2009 kl 02:08 Redigerad 5 augusti 2009 kl 02:09
Gilla
Inte långt kvar till första etappen. Den officiella hemsidan ger dock ingen info om lag och cyklister som deltar, jag har i alla fall inte hittat det. Kan någon tipsa om en annan sida än hhttp://www.lavuelta.com/ ?
#10
5 augusti 2009 kl 13:21
Gilla
Tackar! Måste bara fråga igen hur man ska förhålla sig till främre kuggarnas växling. Jag antar att man kan säga att man växlar upp eller ner 10 steg när man växlar på de främre kuggarna (eftersom jag har en 10 kassett där bak). När ska man hoppa hela 10 steg i växlingen det känns som att det kanske inte är det smidigaste sättet att växla om man vill ha samma motstånd i cyklingen.

Gör man så att man mestadels växlar på kassetten där bak och att man växlar mellan framkuggarna först när det exempelvis är dags för en klättring?
annons
#11
5 augusti 2009 kl 13:23
Gilla
Mmm, den är ganska bra. Någon som vet varför Barloworld inte har varit synliga i år? Jag vill ju se Mauricio Soler.
#12
5 augusti 2009 kl 23:32
Gilla
Hehe tackar, jag missade att texten fortsatte efter den orangea biten.
#13
6 augusti 2009 kl 14:18
Gilla
Beställde skor från bikebuster.se (dansk sajt egentligen) och fick dem idag. Tydligen var de sänkta från 2900:- till ca 1000:-, känns tveksamt om de verkligen varit värda så mycket.

I infon om skorna stod det att storlekarna är en storlek mindre än vi är vana vid därför bör man beställa en storlek större. Jag har storlek 44 och beställde därför storlek 45. Det står storlek 45 överallt på beställningen och även utanpå kartongen. Då blir man lite förvånad när man plockar upp skorna och det står 46 i dem!!! Inte helt oväntat är de på tok för stora...

Inte bara har jag fått fel storlek, de ser dessutom smutsiga ut och nästan använda! Det vita har på flera ställen missfärgningar som ser smutsgula ut. Själva kvaliteten i skon känns definitivt inte heller som en 2900:- sko, de är sladdriga i kvaliteten och ser billiga ut i materialet.

Jag har mailat dem och väntar nu på svar för att se hur mycket de vill tjaffsa med mig i det här ärendet, jag kräver att jag får pengarna tillbaka och slipper betala frakten för att skicka tillbaka dem.
#14
6 augusti 2009 kl 21:10
Gilla
Fick ett snabbt svar från bikebusters kundtjänst. De tyckte att det hela lät märkligt men är beredda att erbjuda mig rätt storlek eller pengarna tillbaka. Tydligen vill de heller inte ha tillbaka skorna...

Jag väljer pengarna tillbaka och det verkar som att jag i sådant fall har fått ett par skor gratis, tyvärr i fel storlek.

Någon som behöver ett par 46:or? Eventuellt passar de till folk med som använder strl 45.
#15
7 augusti 2009 kl 21:36
Gilla
Jag kan inte :) Men en mera passande rubrik skulle kunna vara "Även bikebuster kan göra fel"
annons
#16
8 augusti 2009 kl 22:37
Gilla
Hela innehållet i mitt tänkta inlägg försvann på något vis. I alla fall så är det en Sigma DTS 1606 L (trådlös). Men jag insåg att killen jag köpte cykeln av hade vänt sensorn till hastighetsmätaren åt fel håll, bort från ekrarna. Gick lite bättre sen när jag hade vänt den :)

Men inte så bra som jag hoppades på för efter ca 20 minuters cykling började datorn visa 0,0km/h i hastighet. Sedan hoppade den lite fram och tillbaka mellan att inte ha kontakt och att sporadiskt visa hastigheten. Efter ca 40 minuter stod det 0,0km/h nästan hela tiden.

När jag fäste sensorn och den lilla magnetgrejen på ekrarna märkte jag att det blev väldigt trångt om jag riktade magnetgrejen helt mot sensorn, därför satte jag den lite snett för att undvika risken för sammanstötning. Avståndet mellan sensorn och magneten är ca 1 cm. Varken sensorn eller magneten ser ut att ha rubbats under cykelrundan. Vad tror ni den förlorade kontakten beror på?

Ett annat problem är att jag inte får någon angivelse på kadensen, sensorn och givaren på pedalarmen ser ut att vara rätt placerade, vad kan detta bero på?
#17
8 augusti 2009 kl 23:02 Redigerad 8 augusti 2009 kl 23:05
Gilla
Idag gjorde jag mitt andra "riktiga" cykelpass någonsin med en racer. Det uppkom några frågetecken som jag skulle vilja ha hjälp med att få uträtade.

1. Min cykel har ett tickande ljud som hörs tydligt när jag "frihjular" (låter cykeln rulla utan att trampa). Jag antar att det ska vara så för jag har även hört det på andra cyklar men vad beror det på att det låter så?

2. Under dagens cykelrunda knakade det från ena pedalen men jag kunde inte avöra om det berodde på skon, pedalen eller en kombination av båda. Någon som känner igen detta fenomen?

3. Jag har skaffat en fotpump med mätare men jag har lite svårt att förstå hur den ska användas korrekt. Min cykels däck tål 6-8 bar och jag försöker pumpa upp dem till 8 bar men när jag pumpar så tar det tvärstopp. På pumpen finns ett par ventiler som man kan skruva upp och då pyser det ut lite luft där och går lättare att pumpa men jag vet inte om det går i någon luft i däcken då. Vad beror det på att det tar tvärstopp när jag försöker pumpa med stängda ventiler, beror det på att det redan är så högt tryck i däcken att jag knappt kan få i mer? När jag trycker på däcken känns de inte stenhårda. Det enda sättet som jag i nuläget verkar få i någon luft på (så att mätaren stiger) är när jag med all kraft stöttrycker i lite luft, då hoppar visaren upp ca 1 bar per tryck. Jag har dock inte lyckats få upp mätaren högre än 8 bar, det verkar omöjligt. Någon som har kunskap eller erfarenhet kring detta?

4. När ni cyklar längs vägar där det finns närliggande (parallella) cykelvägar bredvid själva bilvägen, vilken väg väljer ni då att cykla på? Vad har ni för tankar kring detta? Jag upptäckte idag att det ganska ofta kan vara störande att cykla på cykelvägen eftersom man måste sakta in för passage över anslutande bilväg ganska ofta, man har även problemet med långsammare cyklister och/eller fotgängare. Dessutom kan cykelvägarna ibland vara i lite sämre skick. Men hur gör ni när ni är "ute och cyklar"?

5. Hur fungerar en fungerande cykeldator när det kommer till pauser i träningspassen? Om man t.ex. stannar till för att uträtta något behov, samlar datorn då in data eller pausar den eftersom den inte får in någon hastighet från sensorn? T.ex. borde det ju påverka medelhastigheten negativt om man stannar för paus i kanske 5 minuter. Men om det nu är så att den pausar hur blir det då när man fortsätter cykla igen, påbörjar den då ett nytt "pass" eller bygger den vidare på det som datorn tidigare har samlat in under passet?


Mycket tacksam för svar! Svara bara på den/de frågor som du känner att du har koll på.

MVH/ Martin
#18
9 augusti 2009 kl 17:49
Gilla
Jo jag har samma skill men inte med racern... :)

Fortsätt gärna svara på frågorna!
#19
9 augusti 2009 kl 18:03
Gilla
Tack Daniel förresten, jag hade inte lossat på däckets ventil :)
#20
13 maj 2010 kl 23:00
Gilla
72km, räcker inte det för Vätternrundan :)
< < < 1 2 > > >
annons