Foruminlägg av Peter Byström

< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >
#1
12 april 2010 kl 12:57
Gilla
Hej!

Såg att du fått en hel del bra tips men tänkte passa på att önska dig lycka till och ge dig några fler tips!

Skor, skaffa SPD skor som du även kan använda på spinningen. Jag körde själv med SPD skor förra sässongen och fick "somninar" i fötterna efter ca 3 timmar i sadeln men fixade det genom diverse justeringar av sittställning samt inläggssulor av gel. Jag fastnade för Specialized BG skor som hjälper knäna att hålla en rak linje och inte vinkla ut när man blir trött, alla tidigare knäproblem med Shimaoskorna är numera ett minne blott.

Cykel, oavsett vad du väljer för cykel så skaffa landsvägsdäck med punkteringsskydd. Skaffar du, eller har du en MTB så skaffa även "barends" så du kan byta sittställning och få händerna i vanlig vinkel som när man håller i ett bockstyre.

Utrusning, cykelhandskar med gel inlägg så inte händerna domnar.

Träning, hitta någon att cykla med så du får träna på att ligga på rulle. Försök köra någon tävling innan så du får känslan för klungor etc, rätt häftig upplevelse första gången! Fortsätt med spinning och slipa på rundtrampet. Jag kör spinning året runt som komplement och intervallträning.

Lycka till!

/Peter


#2
16 april 2010 kl 14:50
Gilla
Hej!

Det står på däcket och brukar vara mellan 6 - 8 brar, ju högre tryck dessto lättare rullar det! Med för lågt tryck ökar risken för genomslag och punktering.
#3
10 maj 2010 kl 10:09
Gilla
Jag räknar ett slags snitt på 25 km på ett 50 minuters pass, 30km/h. Jag snittar runt 30 km/h på mina riktiga rundor och det brukar kännas ungefär likadant. Men om det är rätt eller fel har jag ingen aning om. Spinningpassen brukar jag inte sätta någon distans på då det inte är min cykel som jag sitter på.
#4
7 juni 2010 kl 08:44
Gilla
Även sadel och sittställning påverkade min backprestanda. En hårdare sadel som inte stjäl kraft är att föredra när det bär iväg uppför. En bra sittställning som gör att du kan slappna av med överkroppen. Du bor ju i Sundsvall och har södra berget att öva uppför, värre än så lär det ju knappast bli... ;-)
#5
16 juni 2010 kl 18:53
Gilla
Är det den här du letar efter? http://www.vatternrundan.se/Default.aspx?module=4&content=21&lang=SV&fwsite=1

En pdf fil med banprofilen när du klickar på gif bilden längst ner.
#6
21 juni 2010 kl 07:19
Gilla
Roxen runt har varken tidtagning eller chip. Du får sköta det själv. Trevlig runda men inte så många cyklister, tror det var runt 200 förra året, så det gäller att hamna i en bra startgrupp om du vill åka fort annars blir det solo körning. Skulle gissa att 70% av de som körde förra året inte skulle klarat Vättern på Sub 10 så du lär knappast bli sist om du ska köra.
#7
21 juni 2010 kl 18:23
Gilla
Du kan ju kolla med Haga Cykel och CK Antilopen om de kan hjälpa dig.
#8
30 juni 2010 kl 15:30
Gilla
Vi hade en Sub10 grupp i år som startade 22:22 men vi var väldigt ensam och fick i princip ingen hjälp vilket resulterade i att bara tre av oss klarade målet. Helt klart inför nästa år är att starta då det finns bättre draghjälp, helst med några rutinerade cyklister som håller jämt tempo i klungan. Jag tyckte dock det var kul att blåsa på i natten mot Gränna och se den oändliga kedjan av cykelbelysning.
#9
4 december 2010 kl 13:51
Gilla
Japp! Du kan lämna in kläder och liknande vid varje depå och sedan hämta dem i målet. Det finns servicestationer vid varje depå där du får hjälp med cykelproblem. Behövs det bytas delar (slang etc) så får du en räkning skickad hem så du slipper ha med dig pengar.
#10
5 december 2010 kl 09:04
Gilla
1. Varför anmälde du dig till att cykla Vätternrundan?
En del av En Svensk Klassiker. Men även om jag inte gjort klassikern hade jag anmält mig ändå för att det är en riktig utmaning.

2. Hur fick du kännedom om cykelloppet?
Vänner och reklam i tidningar.

3. Vad driver dig till att cykla Vättern rundan?
Motivera träningen under resten av året och hålla mig i form.

4. Hur upplever du organisationen runt om Vätternrundan?
Riktigt bra men den kan bli bättre.
#11
8 januari 2011 kl 21:19
Gilla
Hej. Jag har problem att hitta en bra vinkel på min Specialized Romin sadel då min nuvarande sadelstolpe har fasta lägen, kuggar som går mot varandra, och jag skulle vilja ha sadeln mellan två av dessa lägen. Min nuvarande sadelstolpe är den som satt på cykeln när jag köpte den, Giant TCR1 med Giant C3 kolfiber stolpe. Men eftersom den väger 254g så finns det flera i aluminum som är lättare och så blir det billigare att plocka vikt från mig själv än cykeln....;-)

Jag har kollat på Pro sadelstolpar som verkar vara prisvärda men det framgår inte om justeringen för sadelvinkeln är steglös. Är det någon som vet hur exempelvis denna PLT stolpe är konstruerad? http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=PRO0091&Kampanj_ID=

Tacksam för svar eller tips på motsvarande prisvärda sadelstolpar som har diameter 27,2mm och längd 350mm samt en off-set på ca 20mm.

#12
10 januari 2011 kl 08:16
Gilla
Tack Patric! Det där lät riktigt intressant!
#13
20 februari 2011 kl 18:57
Gilla
Blir det värre med tiden, dvs hela foten och benen som domnar eller håller det sig till dina lilltår hela tiden oavsett hur länge du cyklar? Jag hade själv problem med domnade lilltår efter ca en timme men sen spred det sig och efter drygt två timmar var fötterna helt borta och benen på god väg. Mina problem försvann efter att jag bytte sadel. Eventuellt kan din sadelhöjd behöva justeras eller klossarna under skorna så du trampar mer med hålfoten liksom.
#14
23 februari 2011 kl 07:28
Gilla
Jag kör med en Specialized Toupé Comp gel 143 just nu. Förra säsongen hade jag en Fizik Gobi XM som tyvärr var lite för smal för mig. Sadlar är väldigt personligt men Specialized har en slags mätutrustning du får sitta på för att hitta den bredd som passar dig bäst. Billigaste lösningen är att få låna en sadel av någon kompis och köra några timmar på trainern med, om du har en trainer. Annars kolla med din lokala cykelbutik om du får köpa sadel på öppet köp och testa den på din cykel i några timmar, alternativ om de har några testsadlar du får låna.

Lycka till!
#15
24 februari 2011 kl 07:50
Gilla
Låter ju nästan som att du har för mycket vikt på armarna och borde se över din sittställning. Jag har fått justera min sittställning så mina knän är bakom pedalaxeln, sadeln långt bak, för att få ballans och minska belastningen från mina axlar. Du ska kunna släppa styret utan att falla fram.
#16
26 februari 2011 kl 10:24
Gilla
Om du har en höjdskillnad mellan sadel och styre på mer än 5 - 10 cm så krävs det rejält med bålstyrka för att hålla kroppen uppe utan en massa stöd från armarna. Du kan ju prova vinkla sadelnosen upp någon grad för att få extra stöd, men risken finns ju då att du får andra problem istället. Det bästa vore att göra en "Bike fit" på Cykloteket så du får hjälp att hitta en bra sittställning.

Om du tycker det blir dyrt kan jag rekommendera en sida som Markku Siipola här på forumet har som jag själv använt mig av för att hitta mina inställingar. http://msaweb.se/Cykel/cykeln/stalla_in_cykel.htm#Inställning

Området "The myth of KOPS" tror jag kommer vara extra intressant för dig.

Lycka till!
#17
12 mars 2011 kl 09:44
Gilla
Är det den här som du funderar på? http://www.teamsportia.se/produkter/cyklar/racer/extreme/extreme-ccr300-disc/

Det ser ju ut som en prisvärd cykel med Shimano Tiagra och skivbromsar. Men om den passar dig kan du själv bara känna genom att provcykla på den. Be om hjälp med inställningarna bara, en slags "bike fit light" så du slipper tidskrävande provande för att hitta dina specifika inställningar.
#18
12 mars 2011 kl 23:01
Gilla
Klassikern är en minst sagt kostsam historia... Om storleken är OK så bör du kolla drivlinan (kedja, kassett och drev) så de inte är slitna, kostar runt 1500 - 2000 att fixa. Det fanns en artikel i nya Cykla om hur man mäter kedjan som du kan kolla på. När provcyklar ska du testa att växla igenom alla växlar, minsta problem med växlingen så är drivlinan sliten eller så är det fel på något som har med växlingen att göra. Kan ägaren inte justera växlarna så kommer inte du heller att lyckas.

Lycka till!
#19
18 mars 2011 kl 20:25
Gilla
Svårt att säga men rent spontant tycker jag de påminner om min "stålhäst från 1986" som jag köpte när jag var 16 år och ca 180 cm lång. Har inget minne av att man kunde köpa olika ramstorlekar till dessa vanliga cyklar med bockstyre utan alla såldes som "tjugoåtta tummare". Om jag mäter min så är den motsvarande en 55 cm cykel idag, storlek medium skulle jag gissa. Ramen är märkbart mindre än mina nya cyklars ramar. Mina vänner som är ca 175 cm har aldrig haft några problem att cykla på den när de lånat den, bara sänka sadeln 12 cm så funkade det för dem. På den tiden var styrstammarna på dessa "folk racers" inte speciellt långa så man hade aldrig samma utdragna sittställning som med dagens riktiga racers. Utan att veta vad du har för grenlängd eller andra mått så skulle jag gissa att det borde funka. Eftersom ramen är relativt stor för dig så kommer du få en ganska liten höjdskillnad mellan sadel och styre, vilket iofs kan vara positivt och gör att du använder "bocken" mer.
#20
2 april 2011 kl 13:19
Gilla
Rekommendationen är 100 mil och som man skriver ovan bör du ha ett antal längre pass på över 10 mil. Men ju mer mil du har desto trevligare runda kommer du att få. Jag känner dem som plågat sig runt med endast 15 mil i benen innan start men det är inget att rekommendera.
< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >