annons

Foruminlägg av Raymond Bergmark

< < < 1 2 3 4 5 > > >
#1
19 maj 2010 kl 10:39
Gilla
Sannolikt kan du vrida sensorn så att den t ex sitter bakom framgaffeln. Avståndet kan då ställas in rätt exakt, normalt vill man ha magneten rakt monterad. Dessutom kan man spela med avståndet från navet, vinkeln på ekrarna och gaffeln är olika och alltså även avståndet.
#2
19 maj 2010 kl 11:24
Gilla
Byte av starttid gör bara på plats i Motala. Runt 10% startar på annan starttid än vad deras startnummer indikerar, de allra flesta av dessa har bytt startgrupp ordentligt så det går nog rätt smidigt (har inte testat själv).
#3
19 maj 2010 kl 11:28
Gilla
Du började cykla i år, se långsiktigt på det hela, det tar tid innan senor och senfästen blir starka.

På ett löpforum ställde en person motsvarande fråga och fick svaret: Börja med att lägga en bra bas (cirka tre år).

Nu tar det kanske inte tre år innan man kan starta med intervallträning, men den sliter mycket mer på kroppen och skador är det du minst av allt behöver.
#4
19 maj 2010 kl 11:31
Gilla
Jag tycker att 80 % låter högt, det finns inget skäl att spränga sig. 70-75 % är mer rimligt. Ett vanligt misstag är att köra för fort ner till Jönköping, många har sabbat sina chanser till bra tider där eftersom de inte orkar hänga med i klungorna längre.
#5
19 maj 2010 kl 11:32
Gilla
Tiden på lördagar har ändrats till 09:00, varje tillfälle utannonseras på Hofvets forum.
annons
#6
24 maj 2010 kl 09:52
Gilla
Det är ju ingen slump att cykelbyxor ser ut som de gör. De saknar skarvar där man skulle kunna få skav och ger lite extra dämpning. Du kan ju alltid testa och se hur du gillar dem. När det är kallare så kan du ha dem under dina långa löpartights för en bra kombination av komfort och värme.
#7
25 maj 2010 kl 09:09
Gilla
Det är klart att du ska försöka köra i klungorna, det är det roligaste med Vättern! Bra att testa innan, kanske finns det en cykelklubb i närheten som har nybörjarträning, du lär dig grunderna på en runda, sen kan du finslipa resten av livet ;-)

Många hänger på klungor som kör för fort, speciellt i början ner till Jönköping, något som straffar sig senare. Försök hitta en klunga som håller lagom fart och sänker farten i uppförsbackarna. Klarar du att hålla 28 själv kan du sannolikt hålla 30-31 i klunga (beroende på vind etc).

Kör man i en bra klunga så vill man anpassa sina stopp efter klungans stopp. Jag skulle gissa att klungor i denna fart siktar på att komma under 10-11 timmar och då inte stannar i alla depåer. Ett depåstopp tar cirka 8-15 minuter beroende på hur snabb man är. Ett vanligt upplägg är att stanna i varannan depå t ex och då räcker det inte med bara en flaska på ramen. Det finns mycket att fundera på kring dessa frågor, dessutom kan man se långsiktigt på det och tänka att man lär sig år efter år och förbättrar sina tider efterhand. Lycka till!
#8
26 maj 2010 kl 13:22
Gilla
Det finns alla hastigheter. I år har dessutom de allra snabbaste flyttat till den sena starten mellan 09:30 och 10:00.

Kollade för skojs skull hur fort 04:32-gruppen körde förra året:
Sub 8,5: 7
Sub 9: 4
Sub 10: 11
Sub 11: 10
Sub 12: 6
Sub 13: 15
Sub 14: 5
Sub 15: 3
Sub 16: 2
Sub 17: 1
Totalt: 64
#9
27 maj 2010 kl 10:03
Gilla
Om ni vill kunna se er i spegeln efteråt och känna stolthet över genomförd prestation som en sub 9 är föreslår jag att ni följer VR:s regler. Att det tillkommer biltrafik för alla bara för att en liten grupp ska kunna få langning och därigenom vinna någon minut bidrar inte till att göra VR säkrare och trevligare för alla.

Har ni bråttom föreslår jag att ni stannar i vätskedepån norr om Fagerhult och fyller på vatten som ni blandar med eget sportdryckspulver.

Mvh Raymond Bergmark, ansvarig för Hofvets sannolikt 13 mastergrupper i farter mellan sub 8 och sub 12, som alla kör enligt VR:s regler.
#10
28 maj 2010 kl 09:22
Gilla
Bra med langningen, trevligt med egna depåer om de inte stör andra cyklister.

Min erfarenhet är att det är lätt att hitta snabba grupper efter 02:50. I år kommer de allra snabbaste att starta efter 09:30 så de riktigt snabba tågen bakifrån kommer inte i år. Dessutom kör de för fort för de flesta, det blir många tappade svansar efter dem i uppförsbackarna.

Planen att byta till 04:00 kommer nog inte att funka, det är Hofvets mastergruppstider för sub 8+9 och helfullt som det är redan.
annons
#11
28 maj 2010 kl 09:29
Gilla
Kort svar: Dåligt.

Det är inte så många som startar tidigt som kommer i mål under 10 timmar. I fjol t ex fullföljde 5 514 cyklister VR av dem som startade innan midnatt. Av dessa kom 71 under 10 timmar, cirka 1,3 %. Sett till alla startande så fullföljde 14 450 loppet, av dessa klarade 2 200 tiotimmarsgränsen alltså drygt 15 %. Ser man slutligen till de som startade efter 02:50 så fullföljde 5 041 varav 1 917 klarade sub 10, cirka 38 %.

Slutsats: Vill man komma under 10 timmar är det bättre att starta sent.

Har man däremot som mål att komma under 12-13 timmar kan man starta när som helst, såna cyklister finns i alla startgrupper.
#12
28 maj 2010 kl 09:32
Gilla
Natten har absolut sin charm. Håller med om att det inte är några problem att cykla på natten, se till att sova ett par timmar på eftermiddagen. Det är lättare att somna om man har fixat ALLT så att man slipper att oroa sig för detaljer.
#13
31 maj 2010 kl 16:15
Gilla
Inte många normalt sett, snabba cyklister brukar inte gilla att ligga på rulle i mörkret och inte se eventuella tappade flaskor etc. Kan vara lite annorlunda i år då klassikerplatserna tillkommit, en del är säkert snabba men fick ta de platser som bjöds.
#14
31 maj 2010 kl 16:15
Gilla
#15
31 maj 2010 kl 16:16
Gilla
Betala för reklamplats!
annons
#16
2 juni 2010 kl 10:30
Gilla
Har fått ihop 140 mil, räknar med att komma upp i runt 160 mil, tangerat rekord i så fall. Cykelpendlar 3 mil om dagen också, det blir väl ytterligare cirka 100 mil efter påsk men det är ingen vidare kvalitet på de korta passen - får köra intervaller varannan dag i framtiden för att de ska ge något.

Däremot borde fokuset på mil ändras till antal kvalitetspass, att rulla 4-5 mil i bekvämt tempo en vardagskväll är naturligtvis trevligt men det ger ju inte så värst mycket träning - bättre att trycka på ordentligt i backarna och emellanåt på platten. Kroppen anpassar sig till ansträngningen - no pain no gain.
#17
2 juni 2010 kl 16:16
Gilla
Oscar: När jag tog fram racern efter påsk (eller var det helgen innan?) kändes det inte som om vinterns cykelpendling gett speciellt mycket vad gäller Vätternform. De senaste två månaderna har däremot gett mycket, och inte var det cykelpendlingen som gjorde skillnaden.

Håller annars med dig om att vara försiktig med intervallträning, tänkte mig typ max varannan dag åt ena hållet. Jag vet flera som har blivit övertränade på den dagliga cykelpendlingen, där varje kamp mot andra medcyklister måste vinnas, eller åtminstone inte förloras.
#18
4 juni 2010 kl 09:18
Gilla
Du lär inte få ett officiellt OK på detta forum.

VR:s regler syftar till att folk ska ha kort väg till bromshandtagen. Sitter man t ex med underarmarna på ett tempostyre är det inte fallet, därför är dessa styren förbjudna.

Bullhornsstyren däremot har ju bromsarna precis där man håller, i det avseendet ideala bromsar. Dessutom ska man ha två bromsar men det verkar du ju ha.
#19
4 juni 2010 kl 13:20
Gilla
Normalt har cykelskor (eller snarare pedalerna i kombination med klossarna) s k float, man kan vrida foten utan att den löser ut. Justera klossen så att du undviker ändlägena, når du dessa finns risken att foten inte rör sig i vridningsled som den vill. Vissa märken har klossar med olika mycket float, värt att ändra om man har problem - om det nu är det som är problemet.
#20
8 juni 2010 kl 12:43
Gilla
Servicebilarna tar dig och cykeln till närmaste depå där det finns cykelmek. Bättre att fixa punkan själv. Pumpen sätter du fast med hållaren som brukar följa med, t ex under hållaren till flaskorna. Annars kan man ha pumpen i fickorna (cykeltröja) eller i sadelväskan om man har sån.

Regnkläder funkar dåligt tycker jag, regnar det blir man blöt. Man ska undvika att bli kall. Skoöverdrag är bra, en vindväst hjälper bra. Långfingrade handskar är också bra.

Domnade fötter kan bero på för hårt spända skor eller styva sulor som förmedlar alla vibrationer, svårt att veta.
< < < 1 2 3 4 5 > > >
annons