Foruminlägg av Bob Anderson

< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >
#1
4 juni 2010 kl 12:58
Gilla
Finns den extra vattendepån efter Fagerhult i år också?
#2
13 juni 2010 kl 20:54
Gilla
Håller med de två senaste! Det finns ju helt klart en anledning till att man har grindvakter också. Inte för att vara stygg och inte låta andra få köra. Utan mer för säkerheten och självklart flytet om man är samkörda.
#3
13 juni 2010 kl 22:04
Gilla
Peter: Vätternrundan är ingen tävling. Det är ett motionslopp där de flesta tävlar med/mot sig själva. Ofta organiserar man sig i grupp för att förbättra sig mot tidigare prestationer. Att hålla jämn fart för att inte dra sönder gruppen är väl då en självklarhet eller? De "regler" som pratas om är väl oftast vad som överenskommits i respektive klunga. Och då ogillas utomstående individer som kommer in och förstör detta mönster.
Vad som vore roligare både för dig och för dom du får klagomål av är att åka någon av de sk ProTour-tävlingar som blir mer och mer populära runt om i landet. Där är det det återkommande spurter, bergspris etc. Precis det du eftersöker.
Se t ex Motala: http://www3.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=536075
Finns även i Falköping och Borås.
#4
18 juni 2010 kl 12:35
Gilla
Tack för tydligheten Carina! Kunde gått hur som helst... ;-)
#5
20 juni 2010 kl 16:41
Gilla
Ett tips till nästa år Michael:
Sätt fast nummerlappen på din cykeltröja och ta sedan på dig eventuell regnjacka eller vindväst utanpå. Du har ju chipet som registrerar din cykling. Om solen kommer fram och du blir för varm så kan du ju inte fippla med att flytta nummerlappar. :-)
#6
21 juni 2010 kl 18:07 Redigerad 21 juni 2010 kl 18:06
Gilla
Om du är sugen på att köra så kör! :-) Du behöver ju inte köra backintervaller. Ett pass i ett tempo som känns bekvämt skadar inte.
Öl, pizza och andra grejer tycker jag är toppen återhämtning. Så trött på pasta...
#7
21 juni 2010 kl 18:13
Gilla
Mitt på en fredag är trafiken klart tätare än på lördagen Karl-Axel. Mycket nyttotrafik i form av lastbilar m.m. gör att det inte skulle vara så lämpligt för snabbgrupper.
#8
22 juni 2010 kl 07:11 Redigerad 22 juni 2010 kl 07:10
Gilla
Det är tråkigt när det kommer svordomar och annat. Alla har lika stor rätt till vägen på ett motionslopp som VR.
Jag började min "VR-karriär" som lite långsammare cyklist och minns inte från det så mycket negativt från snabbgrupper.
I år körde jag med en sub9-grupp och det ropades en del "håll höger" och/eller "omkörning". Jag med flera i gruppen försökte lägga till ett "tack" då och då. Vi gick även ner på ett led några gånger då det var riktigt stora klungor som skulle passeras.
Liksom när man kör bil och ska köra om på motorvägen är det bra att ta en titt bakåt och kolla att det inte är några snabba på väg. Det fanns tillfällen då folk svängde rakt ut strax framför oss för att köra om. Jag tycker det ska handla om ömsesidig respekt från både långsamma och snabba.
Ett praktexempel på att det inte bara var snabbgrupper som bar sig illa åt var en som låg som tredje cykel i bredd utan att vara på omkörning. när vi ropade "håll höger" så såg man honom skaka på huvudet och behålla sitt spår mitt i vägen.
Vinnare på Vätternrundan är alla som fullföljt, oavsett om det är på 7:05 eller 26:18!

Vi ses nästa år!
#9
23 juni 2010 kl 20:35
Gilla
Jag kollade Leif. Jag fick med min 705a att backen var 2030 m lång och en stigning på 90 m. Vilket borde ge en medellutning på 3,94 %. Ungefär alltså! ;-)
#10
23 juni 2010 kl 21:24
Gilla
Nä inte upplevelsemässigt. Jag var pigg där och vi åkte ganska lugnt upp. Då var Brattebo värre eftersom jag var lite energitorsk från Hammarsundet och till strax innan Medevi. En sen Liquid gjorde susen en stund.
#11
23 juni 2010 kl 21:39
Gilla
Hej Mattias! Jag körde fyra år och två Vätternrundor på en TREK 1000 som hade Tiagra. I och för sig nästa snäpp upp från Sora. Dessa billigare grupper gör jobbet men är lite mindre exakta och lite tyngre. Men en bra nivå att börja på om pengarna ska räcka till annat och man inte vet om man fastnar för cykling i längden (fast det gör man...). A och O är att tvätta, vårda och vara rädd och cykeln så håller den länge.
Bianchi och TREK hör inte till dom billigaste utan man betalar även för märket där. Titta runt lite. Man kan hitta mindre prestigefulla märken med en bättre grupp för samma pengar.
Lycka till och var inte rädd för att fråga!
#12
25 juni 2010 kl 11:08
Gilla
Grattis till din nya racer! Köpte du den på Henrikssons? :-)
#13
12 augusti 2010 kl 16:14
Gilla
Hej Per! Max lufttryck bestäms av däcket (läs på sidan av däcket). Sedan sätter man trycket allt från max och neråt beroende på vad man väger och vägens beskaffenhet.
T ex mina däck, Continental GP4000S har 8,5 bar som max. Jag väger ca 80 kg påklädd och utrustad och brukar pumpa till ca 6-7 bar fram och 7,5-8,5 bak (lägre tryck på ojämna rundor och högre tryck på släta rundor).
#14
16 augusti 2010 kl 09:12
Gilla
Någon enstaka gång då jag cyklat själv har jag haft musik på och på låg volym. Jag tycker att jag dom gånger hört bakomvarande bilar i princip lika tidigt som utan musik. Man ska väl självklart inte ha heltäckande lurar och högsta volym. Sunt förnuft gäller även i detta fall. :-)
#15
17 augusti 2010 kl 21:44 Redigerad 17 augusti 2010 kl 21:43
Gilla
Absolut ska du du skaffa riktiga pedaler. Det blir något helt annat. Jag har aldrig funderat på clipspedalers fördel för toppfarten men helt klart kan du hålla en högre medelhastighet då du fått till rundtrampet. Genom att lätta på den fot som är på väg upp underlättar du ju för musklerna i det ben som ska utföra arbetet nedåt.

Satsa gärna på en cykeldator med kadens i samband med detta och prova dig fram för att hitta rundtrampet. Utgå från ca 90 rpm och se vad som passar dig.

Lycka till! :-)
#16
26 september 2010 kl 21:19
Gilla
Johanna:
Måste du starta väldigt nära kl 3? Om du kan acceptera +/- en halvtimma tror ja absolut inte du behöver oroa dig. :-)
#17
1 november 2010 kl 15:46
Gilla
Linda, jag tror inte faran är så jättestor nu... om inte Karin har gått över tiden väldigt mycket ;-)
#18
15 november 2010 kl 10:27
Gilla
Köp en begagnad cykelcross. Du kan få en bra för 7-8000 kr. På den kan du ha racerdäck, grova däck eller dubbdäck. Den ska ju absolut inte jämföras med en MTB men den klarar lite bättre stigar. Sneglar du åt Vätternrundan framöver så funkar den bra där med även om utväxlingen är aningen för låg. :-)
#19
19 november 2010 kl 14:28
Gilla
Iphone i all ära... men så kommer man på att man vill ha kadens, man vill logga sin puls och så vidare. Till slut har man 3-4 manicker med sig att hålla reda på för att man inte ville lägga ut dom pengarna från början. Med en t ex Garmin får man all denna information från en manick. Man kan se var man hade vilken puls. Man kan se att pulsen steg si och så mycket i den backen osv. En kompis meckade med Biltema cykeldator för hastighet och en för kadens och en billig pulsklocka som han fick med om han köpte några tidningar av något slag. Han tröttnade till slut och har idag en Garmin 310XT.
#20
22 november 2010 kl 19:55 Redigerad 22 november 2010 kl 19:57
Gilla
Nytt är ju alltid nytt och det är fortfarande rea på 2010 års modeller! Men det börjar kanske bli lite utplockat i storlekar.
I Borås hittar du t ex dom här som duger finfint att ta sig runt Vättern på: http://www.henrikssonscykel.se/ShowProduct.aspx?prodid=560&cat=280 http://www.henrikssonscykel.se/ShowProduct.aspx?prodid=582&cat=280

Exempel 2 är en dammodell. I sanningens namn så vet jag inte vad som skiljer. Vad jag vet kör många tjejer på "vanliga" racers. :-)

Edit: Jag har köpt tre cyklar hos dom och är nöjd. T ex så ingår livstids service på nya cyklar man köper.
< < < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > > >