Löpning Träning 9 inlägg 3709 visningar

"Fylla Klockan" (Rune Larsson)

1965 • Eksjö
#1
28 april 2016 - 07:50 (Redigerad 28 april 2016 - 07:54)
Gilla 
Lyssnade just på en gammal podcast med Rune Larsson där han bland annat avslöjar att han bara kört ett enda intervallpass i hela sitt liv, sågar den nog vanligaste uppfattningen om fartlek, samt berättar att han istället rekommenderar en träningsmetod som han kallar för "Fylla Klockan".

Han kunde bestämma i förväg att "i dag behöver jag köra 30 minuter riktigt hårt" och sedan gav han sig ut i skogen i några timmar - MEN han startade bara tidtagning i korta perioder från och till när kroppen kände för att springa riktigt hårt, utan någon förbestämd längd/tid på varje "intervall" - och mellan dessa känsla-baserade fartökningar hade farten ingen som helst betydelse; gång, långsam jogg, jogg eller lätt löpning fick bli vad han kände för i stunden och efter vad terrängen bjöd.

Med tanke på att Rune alltså gjorde 2:18 på Marathon på den träningen och vann tre Spartatlon med mera så är det kanske så man skall göra istället för att köra banintervaller?

Dessutom: Säg att man är ute i 2,5 timmar totalt, varav 30 minuter hårt enligt "Fylla Klockan" ovan, då blir återstående 2 timmar lågpuls och man hamnar totalt sett på den där ideala 80/20-fördelningen mellan lätt och hårt.

http://maratonpodden.se/9-rune-larsson/
1967 • www.sapiens.se
#2
28 april 2016 - 08:29
1 Gilla 
Han sysslade alltså per definition med intervallträning där han på förhand hade bestämt att han skulle ha en tid i arbete på 30 minuter.
Bo Engwall
1955 • Uppsala
#3
28 april 2016 - 08:36
Gilla 
Det är väl lite närmare definitionen på fartlek än intervall eftersom man i det senare fallet vet passets struktur väl m a p repetionernas längd och den mellanliggande vilan.
Fartlek insprängd i ett längre pass.
1965 • Eksjö
#4
28 april 2016 - 09:08 Redigerad 28 april 2016 - 09:09
Gilla 
Det finns ju viss struktur i det hela även om man siktar på ett ungefärligt antal totala hårdkörningsminuter och fyller ut resten med lågpuls - gick väl inte att köra helt random när han var världselit givetvis - men det är som jag uppfattar det väldigt stor skillnad på att göra t.ex 8 x 4 statiska minuter helt planerat (särskilt på bana) eller att istället samla ihop samma antal total minuter i skogen genom att lyssna på kroppen, köra en eller två minuter hårt när det känns bra, sedan femton sekunder någon annanstans, sedan sju minuter i någon långbacke, stanna tio minuter och titta på en älg, trycka på ytterligare några minuter när man kommer igång igen, stanna och äta den där bullen man har i fickan, sedan trycka på igen på hemvägen, etc, etc, etc.

Som det bästa från både fartlek och intervaller - men ändå inte riktigt detsamma som någondera - eftersom den största delen av tiden ute ändå förblir lågpuls.
1967 • www.sapiens.se
#5
28 april 2016 - 09:29
Gilla 
Fartlek är en form av intervallträning Bosse! "Ostrukturerad" intervallträning.
Bo Engwall
1955 • Uppsala
#6
28 april 2016 - 09:36 Redigerad 28 april 2016 - 09:49
Gilla 
Det är en definitionsfråga...

Här t ex skiljer man på fartlek och intervallträning
https://books.google.es/books?id=XOyjZX0Wxw4C&lpg=PA376&pg=PA483&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Iofs är detta inte SÅ viktigt, men Runes pass påminner ju mer om just fartlek än mer strikta intervallpass med förutbestämd längd, vila m m.
1967 • www.sapiens.se
#7
28 april 2016 - 10:29
Gilla 
Fartlek är definitivt inte strikt intervallträning men rent praktiskt, att man växlar mellan olika intensiteter i intervaller...

Ja visst är det fartlek Rune håller på med.
1965 • Eksjö
#8
28 april 2016 - 11:34
Gilla 
@ Marcus

En sak som är underförstådd (i alla fall för mig) i Runes resonemang är vilka skor man väljer. Om man kör ett vanligt fartlekspass i skogen eller banintervaller där kärnan verkligen till 100% är att maxa de snabba bitarna fullt ut då väljer man tunna, snabba skor avsedda just för detta.

Om man istället "Fyller Klockan" med snabblöpning lite varteftersom andan faller på inom ramen för ett långpass där man totalt sett är ute mycket, mycket längre - såpass mycket längre att de snabba bitarna bara utgör en mindre del (kanske 20%) av dagens totala antal kilometrar - då gör man det i sina vanliga långpasskor.
1967 • www.sapiens.se
#9
28 april 2016 - 12:30
1 Gilla 
Det var ett intressant angreppssätt på det hela. :-)
Endast registrerade medlemmar kan posta inlägg till forumet. Registrera dig här eller logga in ovan.